Marketingtips voor Webwinkels!

Ik wil je graag graag een aantal marketingtips geven voor je webwinkel. Daarmee kom je in de juiste gedachtegang en krijg je een goed beeld van hoe je meer uit een webwinkel kunt halen.

Unique Selling Point

Zorg er bij je product voor dat je een unieke eigenschap hebt wat jouw product aantrekkelijker maakt dan het product van je concurrent. We noemen dit een USP, een Unique Selling Point. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld gratis bezorging van jouw product wanneer je concurrent dat niet doet. Een grote frustratie van mensen die producten kopen via het internet is dat zij aan het einde van een bestelproces nog eens extra moeten betalen voor bezorgkosten. Door op je website te zetten dat jij gratis bezorgt neemt je deze frustratie weg en zorg je ervoor dat klanten liever bij jou bestellen dan bij je concurrent. Je kunt er eventueel voor kiezen om de bezorgkosten gewoon op te nemen in je verkoopprijs, het gaat om het gevoel van de klant. Ik koop persoonlijk altijd producten bij webwinkels die gratis bezorgen omdat het me een fijn en gemakkelijk gevoel geeft.

Prijzen en garanties

Ga goed nadenken over welke prijs je voor je product hanteert. Veel ondernemers zijn geneigd om te kiezen voor prijsleiderschap als marketingstrategie (de laagste prijs willen hebben). Persoonlijke denk ik dat je beter de duurste kunt zijn dan de goedkoopste. Bedenk daarbij ook dat statistisch gezien slechts 14% van jouw klanten zijn of haar aankoop baseert op de prijs... Wat je het beste kunt gaan doen is je verkoopprijs splittesten. Bijvoorbeeld via de Google Website Optimizer. Je toont dan om en om een andere prijs en je kijkt vervolgens welke prijs jou het meeste geld oplevert. Beter weinig klanten en meer geld dan andersom! Bij veel tests blijkt trouwens dat je met een hogere prijs ook meer afzet hebt maar dat even terzijde. Je kunt er ook voor kiezen om een niet goed, geld terug garantie aan te bieden. Veelal verkoop je daarmee meer producten dan dat het je kost aan de mensen die van deze garantie gebruik maken. Daar komt bij dat je alleen maar tevreden klanten hebt en dat is ook wat waard. Prijzen testen en experimenteren met garanties is iets wat veel ondernemers onderschatten en zodoende altijd blijven klooien met veel werk in ruil voor lage bedragen. Soms is het zo simpel dat je gewoon je prijs kunt verdubbelen wanneer je 2x zoveel wilt gaan verdienen...

Aanbiedingen

Ga ook experimenteren met aanbiedingen, bijvoorbeeld voor de vakanties, feestdagen enzovoorts. Door speciale kortingsacties te doen kun je grote pieken in je omzet krijgen en daar komt bij dat het je klantenbestand flink uitbreidt. Het voordeel van een groot klantenbestand is dat je aan die klanten ook weer kortingen kunt geven omdat ze klant bij je zijn en zodoende een voorkeursbehandeling genieten. Ik weet uit ervaring dat bij elke productlancering de huidige klanten voor een groot gedeelte van de nieuwe omzet zorgen. Je kunt in je upsell ook met aanbiedingen werken, bijvoorbeeld door een tweede product voor half geld aan te bieden of bijvoorbeeld door een "3 voor de prijs van 2" actie te doen.

Cadeau- en kortingsbonnen

Bied ook kortingsbonnen aan via je webwinkel zodat bezoekers die zelf op dat moment niks nodig hebben toch iets kunnen kopen als zijnde cadeau voor iemand anders. Het voordeel van cadeaubonnen is dat ze niet vaak gebruikt worden maar wel degelijk omzet opleveren. In het meest fortuinlijke geval wordt de bon dus nooit ingeleverd maar heb jij er wel aan verdiend. Door kortingsbonnen weg te geven bij een bestelling zorg je ervoor dat een klant weer terug gaat keren naar je webwinkel om gebruik te maken van het buitenkansje dat je hem biedt. Er is vervolgens een grote kans dat deze klant ook meerdere producten bij je afneemt zolang je verkoopproces goed in elkaar zit.

Marketingplan?

De meeste ondernemers krijgen van de Kamer van Koophandel mee dat ze een marketingplan moeten uitschrijven en onderzoek moeten doen alvorens je met marketing bezig kunt gaan. Zo wordt het je zelfs op marketing opleidingen aan de Hogescholen geleerd. Op het internet heb je hier niks aan, daar ben je beter af met de zogenaamde "trial and error methode". Probeer gewoon wat in je hoofd komt en wanneer het werkt dan heb je een reden om het vaker te gaan doen, werkt het niet dan ga je wat anders proberen! Uiteindelijk gaat het op het internet om snelheid en daadkracht, daarmee kun jij je onderscheiden van je concurrent. Onderzoeken en dikke plannen zorgen niet voor euro's op je bankrekening.

Overeenstemming met leverancier

Laatse puntje dan met betrekking tot het doen van marketing voor je wanneer je een dropshipping product zou hebben. Zorg dat je wel overeenstemming bereikt met je leverancier. Wanneer je op eigen houtje marketingacties verzint en uitvoert dan heb je kans dat je leverancier het hier niet mee eens is en je vervolgens een probleem hebt. Ga dus eerst overleggen met je leverancier en leg je afspraken vast op papier. Het laatste wat je moet willen is problemen wanneer je net een succesvolle marketingactie hebt gedaan. Problemen en discussies kosten veel energie en daar heeft niemand wat aan.