Het verkoopproces van je webwinkel

De grootste winst bij webwinkels zit hem nooit zozeer in de winstmarge op de eerste verkoop aan een klant maar meer in de extra uitgaven die een klant nog in het bestelproces doet. Met een goed verkoopproces kun je vele malen meer geld overhouden dan wanneer je maar 1 product zou verkopen.

Upsells

Iets wat je kunt gaan doen is het plaatsen van zogenaamde upsells, een upsell is een extra aanbod na de bestelling van een klant. Je kunt bijvoorbeeld een aanvullende product aanbieden tegen een bepaalde korting. Wanneer je bijvoorbeeld broeken verkoopt dan kun je er ook prima bijpassende riemen, portemonnees en shirts bij verkopen. Door mensen een aanbod te doen na hun bestelling behaal je al meer resultaat, als je ook nog eens korting geeft dan kan het helemaal goed aanslaan! Het is handig als je upsell aansluit op hetgeen de klant zojuist heeft gekocht zodat de bijbestelling ook logisch is.

Downsells

Als een klant je upsell niet er bij koopt dan kun je er nog voor kiezen om hem een downsell te geven, dit is een ander extra aanbod voor een lagere prijs of een andere vorm van het product wat je als upsell aanboodt tegen een lagere prijs. Deze techniek zie je nog niet veel in Nederland, ik ben er persoonlijk ook geen groot fan van omdat het erg commercieel en Amerikaans overkomt. Je ziet wel eens websites die er voor kiezen om je een speciaal aanbod tegen immense korting te doen op het moment dat je de website wilt verlaten. Er verschijnt dan nog een popup op het moment dat je op het kruisje klikt om de pagina te sluiten. Je kunt dit simpelweg testen of het voor jou werkt maar bekommer je ook om het plezier van je bezoekers. Upsells en downsells kunnen ervoor zorgen dat je aan het einde van de maand veel meer geld op je rekening hebt staan dan wanneer je maar 1 product aanbiedt. Het kan ook het verschil betekenen tussen een net verliesgevende webwinkel en een net winstgevende webwinkel.

Toevoegen aan winkelmandje

De gemakkelijkste manier voor een klant om meerdere producten bij je af te nemen is om een winkelmandje te gebruiken waar een klant meerdere producten in kan plaatsen alvorens hij afrekent. Zo kan de klant vrolijk alles aanklikken wat interessant is en veel meer uitgeven dan hij vooraf gepland had. Je kunt dit simuleren door bij elk product wat iemand in zijn winkelmadje plaatst gerelateerde producten of aanraders in beeld te plaatsen. Met een winkelwagen zorg je er ook voor dat een klant maar 1 keer hoeft te betalen voor zijn aankopen en dat houd je administratie mooi overzichtelijk.

Hoeveel is een bezoeker waard?

Als je een goed bestelproces op hebt gezet dan kun je gaan meten hoeveel een gemiddelde bezoeker op je site waard is, kijk simpelweg naar het aantal bezoekers op je website en kijk hoeveel je daarmee verdient. Je weet dan ook de omzet per bezoeker. Als je dat weet dan kun je daar in je marketing ook rekening mee houden en weet je dus hoeveel je aan advertentiekosten uit kan geven om bezoekers te krijgen. Een bedrijf wat hier geweldig mee omgaat is Vista Print. Zij hebben een verkoopproces waar je u tegen zegt! Bij Vista Print kun je gratis visitekaartjes bestellen maar wanneer je dat doet krijg je zoveel aanbiedingen dat je altijd wel enkele tientjes uitgeeft voor de extra’s. Zo geef je altijd veel meer uit dan de bedoeling was. Omdat zij dit weten kunnen ze ook adverteren met gratis visite kaartjes, ze weten dat zij gemiddeld gezien namelijk toch wel winst behalen.

Testen

Je zult je verkoopproces echt moeten gaan testen en meten. Meten doe je met Google Analytics zodat je kunt zien wat het gedrag van je bezoekers is en vooral ook waar in het verkoopproces zij afhaken. Dan kun je dat gedeelte gaan verbeteren. Je kunt met Google Website Optimizer ook pagina’s gaan splittesten zodat je weet wat beter werkt. Je kunt ook verschillende upsells of aanbiedingen testen zodat je kunt zien welke beter aanslaan bij je bezoekers en waar je meer mee verdient. Vergeet ook vooral niet de prijzen van je producten te testen want daar is vaak de meeste winst te behalen!