Een webshop starten met of zonder ondernemingsplan?
Voor ondernemers biedt de digitale wereld tal van kansen en mogelijkheden. Bijvoorbeeld in de vorm van een webshop. Zo’n online winkel kan heel lucratief zijn. Bovendien is het starten ervan vrij gemakkelijk en laagdrempelig. In principe kan iedereen vanuit zijn of haar luie stoel een webshop beginnen. Toch zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden als je écht succesvol wilt worden. Hoewel het opstellen van een ondernemingsplan daarbij geen vereiste is, kan het je wel degelijk helpen om het beste uit je bedrijf te halen. Hoe dat precies zit? Dat lees je hier.
Zorg voor focus. Met of zonder ondernemingsplan
Het maken van een ondernemingsplan is geen doel op zich. Het is een middel om focus aan te brengen. Ben je van jezelf al heel gestructureerd? Dan is de kans groot dat je je ondernemingsplan al in grote lijnen klaar hebt liggen. Ben je dat niet? Dan is het juist aan te raden om een webshop ondernemingsplan te maken. Zonder focus ben je namelijk niet goed in staat hoofd- en bijzaken te onderscheiden en dat is funest voor je onderneming. Of je nu wel of niet start met een ondernemingsplan, onderstaande 5 aspecten verdienen zeker je aandacht als je een webshop gaat starten.
1. Leer je doelgroep kennen
Veel mensen starten een webshop vanuit een eigen hobby of interesse. Denk aan een webshop met bijzondere stripboeken of een online winkel met handgemaakte sieraden. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar het is ook belangrijk om vanuit je klanten te denken: Wie zijn ze? Wat willen ze? Hoe kun je ze het beste bereiken? Kortom, leer je doelgroep kennen. Hoe beter je je klanten begrijpt, hoe sneller je webshop zal groeien. Voorkom daarbij dat je aannames doet op basis van je eigen ervaringen als klant. Dit doe je door objectieve analyses uit te voeren. Bijvoorbeeld in de vorm van enquêtes en marktonderzoek.
2. Analyseer de concurrentie
Behalve je klanten, wil je als ondernemer natuurlijk ook weten wie je concurrenten zijn. Het in kaart brengen van je concurrenten is niet voor niets een belangrijk onderdeel van ieder ondernemingsplan. Door te kijken naar wat jou onderscheidt ten opzichte van je concurrenten, vergaar je waardevolle informatie. Informatie die je later weer kunt gebruiken voor de promotie van je eigen webshop. Ook kun je leren van de successen en fouten van je concurrenten, zodat je zelf niet meer het wiel hoeft uit te vinden.
3. Volg de digitale trends en ontwikkelingen
Misschien heb je heel veel verstand van kinderkleding, Italiaanse wijn of houten meubelen, maar weet je ook wat de digitale trends en ontwikkelingen zijn? Aan welke technische eisen je webshop moet voldoen? Hoe je zorgt voor een goede online beveiliging? Hoe je meer traffic naar je website genereert? De digitale wereld verandert razendsnel. Zo snel dat je eigenlijk steeds drie stappen vooruit moet kijken. Zo wordt er steeds meer geshopt via de smartphone of tablet. Werkt jouw webshop niet goed via mobiele apparaten, dan is dit een gemiste kans. Om een succesvolle webshop op te bouwen, is het daarom verstandig je te verdiepen in de digitale trends en ontwikkelingen. Of om expertise van buitenaf in te schakelen.
4. Bepaal de ideale online marketingstrategie
Waar je bij een fysieke winkel klanten naar binnen kunt lokken met een mooie etalage, zal je het bij een webshop moeten hebben van je online promotie. Daarbij draait het onder andere om het analyseren van het zoekgedrag van je klanten. Op welke producten wordt veel gezocht? Welke zoekwoorden worden daarbij gebruikt? Hoe zijn je klanten op jouw webshop terecht gekomen? Bijvoorbeeld via een zoekmachine, social media of andere websites. Dit is cruciale informatie op basis waarvan je kunt bepalen welke online marketingstrategie het beste bij jouw webshop past en welke tools je daarbij gaat inzetten.
5. Vergeet het financiële plaatje niet
Natuurlijk mag het verdienmodel niet ontbreken. Maak je gebruik van een ondernemingsplan, dan zal het financiële plaatje sowieso aan bod komen. Maar ook als je besluit om zonder ondernemingsplan te starten, is het verstandig om aandacht te besteden aan de cijfers. Al was het alleen maar om realistische doelen voor jezelf te stellen en de kosten voor webhosting, promotie, betalingsverkeer en logistiek in te calculeren. Zo weet je precies wat je moet omzetten om winst te maken en waar je eventueel op zou kunnen besparen. Met een goed financieel overzicht houd je grip op je webshop.
Schakel indien nodig een hulplijn in
Zoals bij zoveel dingen, geldt ook bij het opstarten van een webshop: richt je op waar je goed in bent en schakel waar nodig de hulp en kennis van anderen in. Dat kan bijvoorbeeld gelden voor het bouwen van je webshop, maar ook voor het schrijven van je ondernemingsplan. Veel startende ondernemers vinden dit zonde van hun geld en beginnen gewoon met de gedachte ‘ik kijk wel waar ik uitkom’. Als je echter weet dat van alle startende webshops, de helft binnen een jaar alweer gestopt is, dan begrijp je waarom een goede voorbereiding zo belangrijk is. Met een beetje hulp kom je zo goed beslagen ten ijs en ga je niet kopje onder voordat je begonnen bent.