webdesign-trends.jpg

Haal meer uit de footer van je website

02 maart 2022

De footer van een website is vaak een beetje het ondergeschoven kindje… Er wordt niet echt bij stilgestaan welke mogelijkheden het te bieden heeft. En de meeste mensen plaatsen er maar snel even wat in “zodat er iets staat”. Heel erg zonde, want een footer kan absoluut bijdragen aan de conversie én aan de gebruiksvriendelijkheid van een website. Het staat namelijk op élke pagina van je website, zónder dat het storend is. Een goede plek om dus bijvoorbeeld je aanbod te vermelden. Of een inschrijfformulier. Of je social media knoppen. In dit artikel geef ik je een aantal ideeën voor content in de footer.

Wettelijk verplichte gegevens

De footer biedt ook een perfecte plek voor gegevens die wettelijk verplicht zijn, zoals;

  • Contactgegevens.
  • KvK nummer.
  • BTW nummer (indien van toepassing).
  • Link naar privacyverklaring.
  • Eventueel link naar je disclaimer.
  • Eventueel link naar algemene voorwaarden.

Pagina’s zoals de privacyverklaring en de algemene voorwaarden hoor je nóóit in het menu te plaatsen. Dat leid af en is totaal overbodig. Verwerk deze in de footer.

Social media

Ook niet heel erg spannend; het plaatsen van social media knoppen. Toch is het nuttig om ze wél te plaatsen. Waarom? Omdat het best wel een “standaard” plek is waar mensen hun social media knoppen plaatsen. En dus is het een plek waar mensen ze verwachten (en ze gaan zoeken).

Extra tip: je kunt heel gemakkelijk social media knoppen (afbeeldingen) downloaden. Je plaatst ze als afbeelding op je website en linkt ze vervolgens naar jouw social media accounts. Hieronder vind je een aantal websites waar je dit soort social media knoppen kunt downloaden.

PS. Let wel op de rechten van het materiaal dat je download en gebruikt.

Altijd handig: een korte en bondige samenvatting van wat je aanbied. Maar dan ook echt heel simpel; een korte opsomming van wat je doet. Waarom dit handig is?

  • Zodat mensen in één oogopslag kunnen zien wat je doet.
  • Omdat het dan op élke pagina te zien is.

Vrijwel al mijn website bezoekers komen binnen via mijn blogs. Zij weten niet wat ik precies doe, als ze niet door mijn menu neuzen. Daarom is het extra handig dat het óók in de footer staat. Extra voordeel: de linkjes naar jouw aanbod helpen jou om beter te scoren in zoekmachines zoals Google.

Inschrijfformulier voor je nieuwsbrief

Heb je een weggever, freebie en/of een nieuwsbrief lijst? Ook deze kun je verwerken in de footer. Daar valt ‘ie mooi op! Door middel van een simpele widget plugin kun je dat al voor elkaar krijgen. Werk je met Mailchimp? Dan kun je bijvoorbeeld de Mailchimp for WordPress plugin gebruiken.

Belangrijke content voor jou

Wat natuurlijk eigenlijk het belangrijkst is, is dat je iets doet dat jóú meer oplevert. Elke website is anders, elke doelgroep is anders en ook de doelen van websites verschillen onderling. Kijk naar wat voor JOU belangrijk is. Haal je veel klanten binnen via je blogs (met andere woorden: na het lezen van jouw blogs)? Promoot deze dan in jouw footer. Ben jij als persoon het belangrijkst voor het binnenhalen van klanten? Plaats dan een foto van jou in de footer.

Voor artikelen zoals deze geldt altijd: haal eruit wat bij jou past. 🙂 Neem niet alles klakkeloos over en denk goed na over je eigen doelen en situatie.