UX: Maak een nulmeting van je website!

02 maart 2022

Wanneer je een nieuwe website maakt, zijn er veel keuzes die gemaakt moeten worden. Hoe uitgebreid moet de website worden? Op welk CMS wil ik mijn website laten draaien? Wat is het doel van de website? Welke partij ga ik inschakelen voor de bouw? Zomaar een greep uit keuzes die je je moet afvragen vóórdat de bouw van de website start. Veel mensen gaan ná de bouw van de website pas nadenken hoe bezoekers naar de website worden getrokken en daar gaan converteren. In dit artikel leggen we je uit waarom je dit al zou moeten afvragen alvorens je start met de bouw van de website.

Verleid je bezoeker op de pagina

Een bouncerate is het aantal bezoekers dat na het landen op je pagina meteen weer weg klikt. In sommige gevallen kan dit goed zijn, wanneer de bezoeker alle informatie kan vinden op de desbetreffende pagina. Een voorbeeld is een telefoonnummer op een website; wanneer een bezoeker op deze pagina landt en daarna vertrekt, is de mogelijkheid dat deze alleen op zoek is geweest naar het telefoonnummer. Wanneer dit je doel is, is dit positief.

Toch raad ik je altijd aan om je doelen zoveel mogelijk meetbaar te maken, door bijvoorbeeld een dynamisch telefoonnummer te plaatsen op je website waardoor de bezoeker hier meteen kan bellen. Door vervolgens een meetprogramma eraan te hangen (In page Analytics of Google Tag Manager), kan je het percentage berekenen dat op je pagina is geland en actie heeft ondernomen om telefonisch contact op te nemen. In de meeste gevallen is een hoge bounce rate daarom niet wenselijk.

Wanneer je na de bouw van je website de bezoekers wil verleiden om je website te bezoeken, maar de bezoeker vervolgens op je website weinig tot geen acties uitvoert, heb je in het proces van de bouw van je website een stap overgeslagen. Door vooraf een hypothese te stellen aan de hand van beschikbare data, kan je dit advies namelijk meenemen bij de bouw van een nieuwe website.

Bouncerate van je website

Redenen om vooraf een UX (User Experience) onderzoek te doen

  1. Negatieve ervaringen worden eerder onthouden dan positieve ervaringen

Ga het maar bij jezelf na; plaats je eerder een recensie voor bijvoorbeeld een hotel of restaurant als je tevreden of ontevreden bent? Vaak blijkt uit de praktijk dat negatieve ervaringen eerder onthouden worden dan positieve ervaringen. Wanneer bezoekers dus op je pagina zijn geland en ze zijn hier niet tevreden over, is de kans klein dat ze terugkomen. Je krijgt op deze manier geen tweede kans; zorg dat de eerste indruk er daarom één is die zorgt voor een positieve ervaring.

  1. Leer je bezoeker kennen

Door vooraf al een hypothese te stellen, kan je bekijken wat juist wel of niet voor jouw bezoeker werkt. Gebruikersonderzoeken zijn ervoor bedoeld om de wensen en behoeften van de bezoeker voorop te stellen. Wanneer bezoekers het gevoel hebben dat de website bij ze aansluit, zal dit sneller zorgen voor een actie op de website en het (gedeeltelijk) realiseren van jouw doelstelling.

  1. Vergroot de tijd op de website

In de regel is het zo dat hoe meer tijd de bezoeker op je website doorbrengt, hoe meer interesse deze toont. Meer tijd op de website vergroot de kans dat de bezoeker overgaat tot actie op de website. Zorg daarom dat voor je een nieuwe website laat bouwen, je weet hoelang de bezoekers doorbrengen op belangrijke pagina’s. Aan de hand van verschillende tools zoals Visual Web Optimizer (gebruiksvriendelijke A/B testing tool die ook gebruikt kan worden voor heat-/clickmapping) kan je dan bijvoorbeeld kijken hoe je bezoeker klikt en navigeert door de pagina’s. Door deze data te bundelen heb je een advies voor de nieuwe website én kan je na oplevering testen of de resultaten daadwerkelijk verbeteren.

Hoe zet je een nulmeting voor een website op?

Afhankelijk van het doel van de website die gebouwd wordt, bepaal je de punten die gemeten worden. In samenwerking met een webbouwer hebben wij bijvoorbeeld een klant waarvoor we een nulmeting opstellen alvorens met de bouw van de website wordt gestart. Uit deze analyse worden conclusies en aanbevelingen geformuleerd waardoor ik de webbouwer kan adviseren over de structuur van de pagina’s.

De belangrijkste vraag van de klant was of het toepassen van filters op een bepaalde pagina nut heeft. Zij hebben daar namelijk nu een filter staan en hierover zijn de meningen verdeeld.

  1. Data vergaren uit Analytics

Om een goed beeld te krijgen van de online prestaties van de klant, hebben wij hier een een dashboard ingericht in Google Analytics met de belangrijkste statistieken die de website tot een succes maken. Op deze manier kan eenvoudig informatie vergaard worden die van belang is om de vraag van de klant te beantwoorden.

Wanneer je je in de rapportage in Analytics van een klant bevindt, zie je bovenaan een tab ‘Dashboards’, hier kunnen deze aangemaakt worden. Het voordeel hiervan is dat je ook andere Dashboards kan raadplegen, om ideeën te krijgen voor je eigen dashboard.

Voorbeelden die wij hebben gebruikt voor deze analyse zijn onder andere de sessies en gebruikers, belangrijkste (landings)pagina’s en de pagina’s waar het meest wordt uitgestapt.

  1. Analyseer de bezoekers op de website

De initiële vraag van de klant was of de filters ‘nodig’ waren op de website en zo ja, in welke vorm. Aan de hand van Visual Web Optimizer krijg je eenvoudig inzicht in bijvoorbeeld het zoek- en klikgedrag op een website. Hieronder een voordeel van de test bij de filter:

Heatmap op je website

Hierboven is een heatmap te zien. Hoe roder de kleur, hoe meer hier met de muis overeen wordt gegaan. Hieruit kan duidelijk opgemaakt worden dat bezoekers vooral op datum filteren en veel minder op ‘soort’. Aan de hand van de belangrijkste pagina’s in Google Analytics en de pagina’s waar het meest uitgestapt is, zijn door ons vragen gesteld waarop antwoord wordt gegeven doormiddel van deze click -en heatmaps.

  1. Zet je data om in adviezen

De data van je bezoekers is erg belangrijk. Zorg daarom dat je weet wat het doel is van de website en zorg dat je de juiste data die hierop van invloed is meet. Op deze manier kan je een goed advies uitbrengen dat ervoor zorgt dat al in fase 1 van de websitebouw de pagina’s zullen verbeteren op basis van gebruiksvriendelijkheid.

Website & strategie in balans

Je kan nog zo’n mooie website hebben en een fantastische online strategie, maar als het niet matched zullen de gewenste resultaten uitblijven. Zorg er daarom voor dat het doel helder is en ga op basis van beschikbare data aan de slag om een advies uit te brengen voor een verbeterde website.