mobiele-website-of-app.png

Mobiele website vs. App: Wat is beter?

02 maart 2022

In ons voorgaande artikel over de Mobilegeddon hebben we het belang van een mobielvriendelijke website uitgelegd. Wanneer je website mobielonvriendelijk is, zal je hoogstwaarschijnlijk dalen in de zoekresultaten van Google. Google hecht waarde aan een optimale beleving voor de bezoeker. Daarnaast nemen mobiele apparaten de overhand bij het zoekgedrag op internet.

Transacties via mobiel

Niet alleen het zoekgedrag via mobiel neemt toe, ook het koopgedrag neemt toe. Waar het een aantal jaar geleden ondenkbaar was om een aankoop te doen via je mobiele telefoon, werd volgens onderzoek van Criteo in 2015 35% van de transacties wereldwijd via de smartphone gedaan. In Nederland is dit aantal zelfs 39%, waarmee wij voorlopen op het grootste deel van Europa. Door het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid binnen websites en het verbeteren van mobiel bankierenapps is dit percentage de afgelopen jaren onder andere flink gestegen.

Mobiele website of app: wat zijn de afwegingen?

Steeds meer grote winkelketens zoals H&M en Zara maken naast hun mobiele website gebruik van een app waarin de consument aankopen doet. Wanneer je via je mobiele browser naar deze websites gaat, zie je in veel gevallen een link naar de app-/playstore om de app van de desbetreffende webshop direct te downloaden:

zara-app

“Waarom zou je als webshop in het browser linken naar je app, als je bezoeker al via de browser je webshop bezoekt?”

Voordelen van een mobiele app ten opzichte van een mobiele website

  • Het gebruik van mobiele apps ten opzichte van mobiele websites neemt toe
  • Gebruikers van mobiele apps komen sneller terug naar de webshop
  • Gebruikers van mobiele apps doen vaker een conversie (bijvoorbeeld een aankoop)
  • De gemiddelde orderwaarde van een aankoop in een mobiele app is hoger

Aan de hand van bovenstaande punten is op te maken dat apps kunnen bijdragen aan een hoger conversiepercentage, hogere orderwaarde en loyalere klanten. Betekent dat dan dat je in alle gevallen een app boven een mobiele website moet kiezen? Het antwoord is nee!

Apps zijn kostbaar

Het ontwikkelen van een app is erg kostbaar. Om een app te laten ontwikkelen ben je al snel €20.000,- kwijt. Om van de voordelen te kunnen profiteren, zal je dus eerst diep in de buidel moeten tasten. Steeds meer bedrijven spelen wel in op de mogelijkheid om abonnementen af te sluiten; hierbij betaal je een maandelijks bedrag voor de app, zolang deze online staat. Toch komt het er meestal op neer dat wanneer je al een website hebt, het goedkoper is om een mobiele website te gebruiken (en optimaliseren) dan een mobiele app.

Wanneer kies je voor een mobiele app en wanneer voor een mobiele website?

De vragen die je jezelf moet stellen zijn: heb ik de mogelijkheid om te investeren in een mobiele app en levert dit mij voldoende op? Als je beide vragen met ‘nee’ beantwoordt, kan je er beter voor zorgen dat je website goed is geoptimaliseerd voor mobiel. Wanneer je overweegt om een app te laten ontwikkelen, bedenk dan wat het doel is van de app. Voor het aantrekken van nieuwe klanten kan je beter gebruik maken van een mobiele website, voor het behoud en upselling van je huidige klanten kan het ontwikkelen van een app een goed middel zijn. Onderstaande afbeelding licht de keuze tussen een mobiele site of een mobiele app verder toe:

Mobiele website vs mobiele app

Ik ben benieuwd naar jouw mening. Waar zou jouw keuze eerder op vallen? En waarom?