SEO Trends

SEO Trends

24 oktober 2022

Het belang van e-commerce, werken en vergaderen op afstand, de behoefte aan betrouwbare informatie en de beste gebruikservaring wordt steeds groter. Hoe gaat Google om met de veranderende behoeften? En welke rol spelen algoritmes en AI?

Maar liefst 22 experts delen in deze expert roundup hun visie en SEO-trends.

Dennis Veldhuis (Bambuu), Nathan Veenstra (Optimus Online), Michel Kant (Reading Rooster), Dennis Pettinga (daar-om.nl), Nicole Barink (Team Nijhuis), Nick Seitzinger (Centralpoint), Mathijs Kok, Koen Bloks (Problemen Kwijt), Martijn van Tongeren (IMU), Patrick Heijmans (Webwinkelcommunity), Romano Groenewoud (SEOgeek.nl), Jasja ter Horst (SEO Review Tools), Jorg van de Ven, Chantal Smink, Vincent Velema (Snakeware), Eline van Tongeren (Lead Today), Naci Yilmaz (Onfluence), Jarik Oosting (Smartranking), Wilco Verdoold, Sven Kox (Knappe Websitesen Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing) benoemen 26 belangrijkste trends en delen waardevolle tips.

Trend #1: Zoekmachines gaan beter filteren op betrouwbaarheid van informatie

Sinds de uitbraak van het coronavirus is er meer dan ooit behoefte aan betrouwbare informatie. Michel Kant ziet duidelijk dat zoekmachines sinds de uitbraak van het coronavirus veel gerichter op zoek gaan naar de waarheid: “Fake news, fake facts en fake statements moeten worden weerlegd. Je ziet dat Google hierin met COVID-19 al het voortouw neemt, door zelfstandig data te publiceren, in plaats van lezers enkel door te sturen naar websites.”

Michel Kant vervolgt: “Ongetwijfeld gaan we dit ook terug zien in content die Google wil ranken. Het sluit al volledig aan op de trend die Google heeft ingezet met BERT en patronen zoals E-A-T. Google wil minder van links afhankelijk worden en werkt er naartoe om teksten écht te kunnen begrijpen. Hun index is dan groot genoeg om content te valideren. Wel een filosofisch punt: Willen we dat Google dé waarheid wordt?”

Google wil minder van links afhankelijk worden en werkt er naartoe om teksten écht te kunnen begrijpen.

Nathan Veenstra ziet dat zoekmachines kritischer worden op de websites die ze crawlen: “Door corona zijn er veel mensen die kansen zien om op een slimme, of zelfs schimmige manier online geld te verdienen. Daarnaast is er veel desinformatie op het wereldwijde web te vinden. Google, Bing en de andere zoekmachines gaan beter hun best doen om te filteren op betrouwbaarheid van informatie en de websites die ze crawlen en indexeren.”

En hoe kunnen we zelf de betrouwbaarheid van onze sites vergroten?

Vincent Velema geeft hierop zijn visie: “Voeg structured data aan je websites toe. Zo maak je correcte data eenvoudig beschikbaar. Dat is goed voor Google en goed voor de consument. Optimaliseer jouw website met structured data. Zo wek je het vertrouwen van je klant en prospect. Jij staat voor wat er staat!"

Nils van der Knaap voegt daaraan toe: “Vergeet ook niet je klanten op je website en in Google te informeren over actuele zaken. Vertel bijvoorbeeld hoe klanten veilig kunnen blijven winkelen, of geef informatie over bijvoorbeeld aparte openingstijden voor kwetsbare doelgroepen, zoals ouderen. Ook levering op afstand, zoals thuisbezorgen, kun je duidelijk op een eigen daarvoor bestemde pagina communiceren. Optimaliseer ook altijd de title tag en meta omschrijving, zodat deze informatie makkelijk vindbaar is in zoekmachines.

ah ouderen

Trend #2: Meer gebruik van Google My Business

Een van de manieren om je klanten te informeren, is het updaten van Google My Business. Volgens Nicole Barink is het vooral nu erg belangrijk om deze informatie up-to-date te houden, om post corona als organisatie actueel te blijven: “Je voorkomt daarmee dat klanten die nog wel langs willen komen verkeerd worden geïnformeerd over bijvoorbeeld afwijkende openingstijden, of omdat ze vooraf een afspraak moeten maken.

Daarnaast speelt Google My Business een belangrijke rol bij de lokale zoekresultaten. Ook dat is in coronatijd erg belangrijk geworden, omdat mensen liever niet meer te ver van huis willen.”

Ook Nils van der Knaap sluit zich hierbij aan: “Bij het onderdeel ‘Posts’ is er zelfs een aparte optie om een COVID-19-update op te geven, die mensen zien als ze op je bedrijfsnaam zoeken.”

gmb-corona

covid19-update

Trend #3: Meer local packs in het wild

Romano Groenewoud constateert steeds meer local packs in het wild. Wat bedoel je daar precies mee, Romano?

“Heel simpel: een kaart met doorgaans drie uitgelichte bedrijven in een bepaalde regio, vooral bij termen waar je een geografische naam in je zoekopdracht gebruikt. Denk aan ‘Kapper Rotterdam’, of ‘Advocaat arbeidsrecht in Limburg’.

Het valt me op dat ik ze post corona nu ook zie voor termen die niet per se een plaatsnaam of regio noemen. Google voelt blijkbaar aan dat de zoekers van deze term vaak het product of de dienst lokaal willen afnemen. En dus toont zij een local pack om in deze behoefte te voorzien.”

Google local pack zonder plaatsnaam in zoekopdracht

Hierboven heb ik vanuit mijn woonplaats Noordwijk gezocht op 'advocaat arbeidsrecht' zonder de plaats in de zoekopdracht. Toch krijg ik een local pack met advocaten in de buurt.

Trend #4: Autoriteit wordt nog belangrijker

Romano Groenewoud is er duidelijk over: “Mede door de coronacrisis is Google nog conservatiever geworden, vooral bij zoekopdrachten waar het gaat over zogenoemde YMYL-pagina’s (Your Money or Your Life).

Voor dit soort sites zijn geweldige inhoud en een linkprofiel waar je u tegen zegt niet langer genoeg reden om hoog in Google te ranken. Je moet echt een autoriteit zijn, ook buiten het web. Een instituut dat mensen kennen, zoals een Gezondheidscentrum. Dat soort partijen wil Google bovenaan tonen.”

Geen trucje of tactiek

Romano Groenewoud vervolgt: “Helaas is hier geen trucje of tactiek voor. Je kunt niet even een link kopen om een autoriteit te worden. Er is geen speciale code of gimmick die je op je website kunt implementeren. Geen enkele SEO-dienstverlener heeft een magische toverstaf om ineens een ‘Voedingscentrum’ te worden. Een echte autoriteit worden betekent jarenlang waardevolle inhoud delen en ook offline prominent aanwezig zijn.”

"Een echte autoriteit worden betekent jarenlang waardevolle inhoud delen en ook offline prominent aanwezig zijn.” - Romano Groenewoud

Trend #5: SEO wordt technischer

Michel Kant ziet dat vooral mensen die met SEO bezig zijn, steeds technischer lijken te worden: “We gaan steeds meer programmeren om alle data te verwerken. SEO-specialisten zijn toch al technisch, maar dat neemt alleen maar toe.”

Ook Nick Seitzinger sluit zich hierbij aan: “Content blijft king, maar technische SEO en het bouwen aan online autoriteit worden steeds belangrijker. Zorg dat je website mobielvriendelijk is en qua content gelijk is aan de desktopversie. Sterker nog, Google kijkt straks alleen nog naar mobiel. Zorg dus voor een snelle en gebruiksvriendelijke website, want laadtijd en gebruiksgemak wegen steeds zwaarder mee in Google's algoritme.”

Trend #6: Google update gaat ook passages van pagina's ranken

Michel Kant: “Google heeft aangekondigd dat ze pagina's gaan ranken op basis van de inhoud van passages, dus niet per se alleen op paginaniveau. Deze grote update gaat 7 procent van de totale zoekopdrachten wereldwijd beïnvloeden. Dat zijn maar liefst 140 miljard zoekopdrachten die er in 2021 anders uit gaan zien. Reken maar dat hier veel tactieken voor bedacht en besproken gaan worden.

Ik verwacht veel content in de vorm van vraag en antwoord. Dat soort content is meteen ook erg goed om in de featured snippets te tonen en sluit goed aan op het beantwoorden van vragen via voice search.”

Ook Chantal Smink is erg benieuwd naar deze update: “Het stuk content op de pagina waar Google naar verwijst is zelfs geel gekleurd. Ik vraag me wel af wat dit gaat betekenen voor je conversies.”

Trend #7: Meer puur fysieke winkels maken overstap naar online

Nicole Barink: “Fysieke winkels maken tijdens corona versneld een stap naar online. Dit kan door een eigen webshop te starten, of verschillende marktplaatsen te gebruiken om je assortiment aan te bieden. Denk aan bol.com, marktplaats.nl of Amazon. Ook dit draagt bij aan de organische vindbaarheid van je winkel."

Trend #8: Adverteren in Google Ads wordt duurder door meer concurrentie

Meer ondernemers online, betekent ook meer concurrentie online. Dennis Pettinga ziet in veel branches een duidelijke groei in zoekvolumes:

“Mensen bestellen steeds meer online. Veel ondernemers zijn sinds maart gestart met online verkoop, of zullen dit in 2021 gaan doen. De concurrentie wordt groter en daardoor is het essentieel om op meerdere kanalen in te zetten. De klikken in Google Ads worden waarschijnlijk duurder, waarmee marges onder druk komen te staan.”

"De klikken in Google Ads worden waarschijnlijk duurder, waarmee marges onder druk komen te staan.” - Dennis Pettinga

Dennis Pettinga voegt daaraan toe: “SEO is door corona nog belangrijker geworden. Veel ondernemers zijn erg afhankelijk van betaald adverteren. Zij komen tot het besef dat ze hun budgetten simpelweg niet kunnen verlagen, omdat dit direct invloed zou hebben op het resultaat.“

Michel Kant: “Ik verwacht dat corona met name een indirecte impact heeft op SEO. Het management van organisaties wordt nu geconfronteerd met het belang van organische zoekresultaten versus het inkopen van verkeer.”

Trend #9: Het belang van video en andere dynamische content neemt toe

Dennis Pettinga: “De consumptie van video neemt toe en het lezen van teksten gebeurt juist steeds minder. Volgens mij is het een kwestie van tijd dat lange, informatierijke teksten het verliezen van video, dynamische content en andere visuele elementen. Ik adviseer om nu op beide in te zetten. Vergeet SEO voor YouTube daar ook zeker niet bij.”

Trend #10: Content wordt steeds belangrijker

In tegenstelling tot Dennis Pettinga, zien andere experts dat het belang van geschreven content juist steeds groter wordt. Nicole Barink: “Veel bedrijven gebruiken de coronatijd om er goed voor te staan en organisch vindbaar te zijn als het allemaal weer ‘normaal’ wordt.

"Veel bedrijven gebruiken de coronatijd om er goed voor te staan en organisch vindbaar te zijn als het allemaal weer ‘normaal’ wordt.  - Nicole Barink

Dit is het ideale moment om kannibalisatie tegen te gaan, een gestructureerde interne linkstructuur op te zetten en eventuele oude informatie te verwijderen of te herschrijven.”

Lever waarde met je merk en de content die je produceert

Mathijs Kok ziet het breder: “Post corona draait het allemaal om je merk. Toegegeven, het bouwen van een merk kost veel tijd, maar hiermee ga je de strijd op middellange termijn echt winnen. Lever waarde met de content die je produceert en maak commercie zoveel mogelijk van ondergeschikt belang.”

Google legt de lat hoger

Romano Groenewoud merkt op dat Google de lat wat betreft het indexeren van content hoger legt: “Er was dit jaar veel gejammer van webmasters dat hun op zich redelijke content uit de index is gevallen, of bij publicatie niet opgenomen wordt. Over het algemeen zijn het acceptabele artikelen. Het is geen spam. Het is geen duplicate content. Maar er zit ook weinig toegevoegde waarde in als je het vergelijkt met de zoekresultaten op de huidige eerste pagina.”

Druk niet te snel op ‘Publish’

Romano Groenewoud: “De les is dus dat je niet te snel op de ‘Publish’-knop moet drukken. Sta eerst stil en vraag jezelf af: voegt dit artikel wel waarde toe aan de huidige zoekresultaten? Zorg ervoor dat het artikel voor alle partijen een win is.”

Romano Groenewoud vervolgt: “Kijk wel uit met user generated content. Reageert niemand op inhoud geplaatst door gebruikers? Dan ziet Google dat bijna altijd als ‘thin content’. Zorg ervoor dat dit soort pagina’s de organische reputatie van je website niet naar beneden halen.“

Weg met de SEO-tekstschrijver?

En in hoeverre is het nog belangrijk om teksten voor zoekmachines te optimaliseren? Wilco Verdoold: “Vroeger waren er tekstschrijvers die vooral goed waren in het schrijven van teksten voor Google, of juist in het schrijven van teksten voor de lezer. Dat onderscheid is er steeds minder.

Een goede tekstschrijver moet natuurlijk ook snappen hoe Google werkt. Maar… Google is steeds beter in staat goede en leesbare teksten te herkennen en belonen met een goede ranking. Dus echt goede teksten, dat wil zeggen origineel, goed leesbaar en relevant, gaan het op termijn in de Google-ranking winnen.”

Trend #11: De tekstschrijver krijgt het moeilijker door AI

Wilco Verdoold: “De tekstschrijver krijgt het wel steeds moeilijker. Dankzij allerlei slimme AI-technieken is de computer steeds beter in staat om teksten te genereren. Bijvoorbeeld over producten in je webshop, of vakantiebestemmingen die je kunt boeken. Maar je zou ook de tekst voor een blog of podcast door AI kunnen laten schrijven.

Dat laatste deden Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth onlangs. Ze maken 'Een podcast over media' en zetten de computer aan het werk om de teksten en interactie te bedenken. Nieuwsgierig? Lees dan dit artikel uit Het Parool.

Wilco Verdoold: “Het is voor nu misschien nog wat omslachtig, maar het bewijst wel dat de tijd waarin de computer veel sneller goede teksten kan genereren steeds dichterbij komt. Er is ongetwijfeld nog een menselijke slag nodig om het hier en daar aan te passen, maar die menselijke handeling kan wel een stuk sneller met een digitale schrijfhulp.”

Dennis Pettinga ziet vooral voice search als 'the next thing: “Het zal in 2021 verder groeien. Met positie 0 en het doel van Google om zo snel mogelijk antwoord te geven, verwacht ik dat het aantal klikken op organische resultaten langzaam afneemt. Aan de andere kant zal er veel meer gezocht worden, waardoor naar verwachting SEO zeker geen aflopende zaak is."

Trend #13: Beter inspelen op de user intent

Koen Bloks: “We zullen in het nieuwe normaal nog beter op zoek moeten gaan naar de juiste match in intentie. Bijvoorbeeld: de klant gaat steeds meer op zoek naar doe-het-zelf opties. Je creëert veel meer goodwill door een goed en juist stappenplan, met later een kans op koop, dan dat de klant hals over kop naar de bouwmarkt moet voor een product.”

Martijn van Tongeren voegt daaraan toe: “Je ziet dat er veel getest wordt met featured snippets, vooral de stappenplannen in featured snippets hebben de afgelopen tijd een flinke groeispurt gemaakt.”

Koen Bloks vervolgt: “Kijk wel heel goed uit dat je alles volgens de juiste richtlijnen doet. Klanten hechten veel waarde aan maatschappelijke betrokkenheid en bedrijven die zich aan de regels houden."

Trend #14: Meer kwaliteit

Martijn van Tongeren ziet dat Google de afgelopen periode veel aan het testen is met het beoordelen van websites: “Hun belangrijkste doel is de bezoeker zo snel mogelijk naar de juiste plaats te sturen. Daarvoor is het belangrijk dat een bezoeker vindt waar hij/zij naar zocht. Google beloont daarom de websites met de beste user interface, informatie en beste match. De tijdsduur van een bezoek op je website blijft daarbij een belangrijke factor.”

Trend #15: Snellere websites

Martijn van Tongeren benadrukt: “Snelheid, snelheid, snelheid. Meer dan ooit verwachten mensen in de kortste tijd een resultaat te zien. Staar je niet blind op de scores die een tool je geven, maar kijk ook naar de daadwerkelijke laadtijd. Is die onder een seconde (zowel op mobiel als desktop), of moeten daar nog dingen aan gebeuren?"

Trend #16: Meer personalisatie en contact

Patrick Heijmans vindt het post corona nu nog belangrijker dan ooit: personalisatie en contact: “Door Corona shoppen steeds meer mensen online, maar wat ik eigenlijk nog steeds mis bij de meeste bedrijven is het persoonlijk contact. Dus bel, skype of app de klant even. Die persoonlijke kaart bij een bestelling of even dat belletje is in deze tijd belangrijker dan ooit!"

Trend #17: Meer kansen voor e-commerce

Sven Kox: "SEO is altijd al belangrijk geweest, maar in de huidige tijden belangrijker dan ooit. Heel wat bedrijven moeten hun deuren verplicht sluiten, of mogen nog maar beperkt openblijven. Hierdoor heeft er een grote verschuiving plaatsgevonden richting online. En precies daar komt SEO in the picture.”

“Je ziet dat het koopgedrag van de consument een grote draai richting online shopping heeft gemaakt. De logistieke sector heeft zelfs moeite om het bij te benen. Houd daar rekening mee. Door deze verschuiving zoeken mensen nu online op termen, producten en/of diensten die voorheen amper of veel minder aan bod kwamen. Er ontstaan nieuwe behoeften en nieuwe trends. Het is de kunst deze tijdig op te pikken.”

Leestip: onze blogs over ecommerce

Zoekwoordenonderzoek

Sven Kox vervolgt: “Corona heeft een sterke invloed op het zoekgedrag van de consument. De zoekvolumes variëren sterk, afhankelijk van branche of sector. Een eerste belangrijke stap is dan ook om een nieuw zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Welke zoektermen typt de consument in Google en welke juist niet? Hoeveel concurrentie zit daarop? Wat is de trend van het zoekwoord?”

De 4 belangrijkste zoekintenties

“Vraag je daarnaast af wat de zoekintentie achter de zoekwoorden is. Dat is een andere, maar zeer cruciale factor. De belangrijkste intenties zijn:

  • Informatief;
  • Educatief;
  • Op zoek naar werk;
  • Kopen.”

Hoe ontdek je die nieuwe trends in coronatijden?

Sven Kox: “Speel kort op de bal en schakel snel, dat is nu de boodschap. Zoekwoorden die tot voor kort belangrijk waren, zijn dat nu misschien niet meer. Andere zoekwoorden zijn door het zoekvolume juist belangrijker geworden. Een aantal tips:

  • Controleer je zoekvolumes op categorieën via je Google Analytics-account.
  • Controleer op korte termijn (in plaats van maandelijks controleer je wekelijks).
  • Check je Google Search Console om te achterhalen waar jouw site op gevonden wordt en optimaliseer.
  • Kijk op Google Trends naar de evolutie van de zoektermen. Neemt het aantal zoekopdrachten toe, of juist af?

Alle bedrijven die nu op de nieuwe trends inzetten, hebben in de toekomst wellicht een blijvende voorsprong ten opzichte van bedrijven die dat niet doen."

Ook Wilco Verdoold heeft een tip: “Als corona ons iets leert, is het wel wat we allemaal online kunnen doen en bestellen. Dat blijft ook in het nieuwe normaal merkbaar. Kijk bijvoorbeeld naar de meest bezochte retailwebsites tijdens corona. Daar zie je ook de verschuivingen vergeleken met vorig jaar. (Met dank aan mijn collega’s Jesse Weltevreden en Esther Mooiman van het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam. Zij maakten deze monitor in samenwerking met thuiswinkel.org.)”

Jasja ter Horst: “De eerste lockdown heeft ervoor gezorgd dat veel mensen het gemak van het online boodschappen doen hebben ontdekt. Ook andere vormen van e-commerce hebben tijdens de uitbraak van het virus een vlucht genomen. In heel Europa zijn 35 procent meer e-commerce-apps geïnstalleerd.

Daarnaast blijkt uit onderzoek van Nosto dat het aantal e-commerceverkopen en -traffic na de lockdown wereldwijd respectievelijk met 7% en 3% is gestegen.

Leestip: Zoekwoordenonderzoek doen als een pro

Impact op marketingbudgetten

Jasja ter Horst vervolgt: “De steeds verdere verschuiving van het koopgedrag van fysieke winkels naar online, zal naar mijn mening ook een blijvende impact hebben op de inzet en verdeling van de marketingbudgetten. Op het gebied van SEO betekent dit, dat er meer budget beschikbaar zal zijn en tegelijkertijd de concurrentie toeneemt.”

Jarik Oosting: “Consumenten die eerder nog wel producten in winkels kochten, raken eraan gewend om deze online te blijven kopen, dus zal e-commerce meer omzet vanuit SEO krijgen.”

"Door nu in zoekmachineoptimalisatie te investeren, kom je straks sterker uit de coronacrisis." - Jarik Oosting

SEO is een langetermijnstrategie

“Daarnaast zien veel bedrijven in dat SEO een langetermijnstrategie is. Door nu in zoekmachineoptimalisatie te investeren, kom je straks sterker uit de coronacrisis en behouden bedrijven hun business, of kunnen ze deze verder uitbouwen. Mijn verwachting is dus, dat bedrijven ook post corona meer waarde blijven hechten aan SEO”, sluit Jarik Oosting af.

Trend #18: Nu ook ‘Organic shopping’ in Google

Jasja ter Horst: “Een andere SEO-trend is organic shopping in Google. Ook in Nederland is het voor retailers nu mogelijk om binnen de Google shopping-tab producten gratis weer te geven.”

Chantal Smink licht verder toe: “In eerste instantie gaat het om de tab 'Shopping'. Later ook om de Shopping-resultaten op het eerste scherm dat Google laat zien. Hoewel ik het zelf nog niet ‘aan de voorkant’ heb mogen zien, zie ik wel de eerste resultaten.

Hartstikke vriendelijk natuurlijk van Google om in deze pandemie bedrijven wereldwijd te steunen, maar ik geloof er persoonlijk niet dat Google het met de beste intenties doet en er straks weer een fee voor vraagt.”

Omzetverschuiving van SEO naar SEA

Chantal Smink: “Er is nu zoveel zoekvolume dat de omzet uit SEO nog steeds flink groeit, maar ik zie wel dingen die me zorgen baren. Op een mobiel moet je tegenwoordig soms zes keer scrollen voor het eerste organische resultaat. Zeer specifieke zoekopdrachten geven soms nog wel resultaat zonder ads.

Ik denk dat je gerust kan stellen dat elke zoekopdracht die binnen korte tijd zal kunnen leiden tot een conversie, uiteindelijk door Google Ads ‘gekaapt’ zal gaan worden. Je gaat dan een omzetverschuiving zien van SEO naar SEA. Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor je SEO-strategie.”

Denk na over de rol van SEO in de toekomst

Chantal Smink: “Duik eens in Google Analytics en vergelijk het aantal conversies waarbij SEO de laatste klik was en waarbij SEO een ondersteunende rol heeft gespeeld. Je kunt dit opvragen in Google Analytics onder Conversies --> Multi-channel trechters --> Ondersteunende conversies.

Zie je verschuivingen over de afgelopen 2 tot 3 jaar? Dan is het hoog tijd om na te denken welke rol SEO in de toekomst zal gaan spelen. Blijft SEO een kanaal dat direct bijdraagt aan conversies, of zal SEO verschuiven naar een kanaal dat vooral een ondersteunende rol in de attributie krijgt en nieuwe gebruikers moet gaan binnenhengelen?”

Trend #19: Het belang van de Core Web Vitals neemt toe. Websites gaan een betere gebruikservaring bieden.

Jorg van de Ven: "De Core Web Vitals van Google gaan een grote rol spelen. Deze nieuwe rankingfactoren zorgen ervoor dat websites een nog betere gebruikerservaring aan bezoekers bieden. Verder denk ik dat SEO weer een prominente rol gaat spelen bij marketingmanagers. We hebben de afgelopen coronaperiode gezien dat bedrijven die voorheen in SEO hebben geïnvesteerd, hier veel profijt van hebben gehad.”

Chantal Smink: “Google voegt met de Core Web Vitals drie criteria toe aan de set van rankingfactoren. Zorg ervoor dat je dit écht op orde hebt. In Google Search Console kun je onder ‘Site vitaliteit’ precies zien hoe Google jouw website er nu al op beoordeelt.”

Site vitaliteit Google Search Console

Trend #20: Minder cookies

Chantal Smink maakt zich zorgen over het bestaansrecht van cookies: “Steeds meer browsers beschermen hun gebruikers en gaan anders met cookies om. Safari verwijdert sinds maart dit jaar cookies na 24 uur. Daarmee wordt de attributie van een kanaal minder inzichtelijk.”

Chantal Smink: “Ik zie steeds meer zero click results in de vorm van featured snippets. Denk aan een lijst met opsommingen, of direct het antwoord op een vraag. Zoek maar eens naar 'cookies verwijderen chrome'. De kans is groot dat je de stappen direct in Google te zien krijgt. Google is verplicht de bron te laten zien, maar voor de publisher/website is dit natuurlijk desastreus.

freatured snippets stappenplan

Waarom zou een gebruiker nog doorklikken naar jouw website? En dus ga je als publisher inkomsten missen, of het nu gaat om advertentie-inkomsten of inkomsten doordat een gebruiker mogelijk zou zijn geconverteerd. Uit data van 2019 blijkt al dat zeker de helft van de zoekopdrachten tot een zero-click result leidt.

Ook Naci Yilmaz herkent het toegenomen aantal, maar ook het belang van featured snippets: “Wat vooral opvalt gedurende deze coronatijd, is dat we meer zoekopdrachten als vraag stellen. Dit is een enorme kans voor bedrijven die hier op in willen spelen. Met een zero click result help je mensen écht met hun zoekvraag. Ga daarom gerust voor ‘position zero’.

"Met een zero click result help je mensen écht met hun zoekvraag. Ga daarom gerust voor ‘position zero’." - Naci Yilmaz

Afbeeldingen en video’s in featured snippets

Naci Yilmaz vervolgt: “Voorheen bestond een featured snippet alleen maar uit tekst, maar tegenwoordig zie je ook steeds meer afbeeldingen en video’s. Omdat we meer zijn gaan zoeken met vragen worden de featured snippets dus belangrijker in 2021.

Het geven van antwoorden (en daarmee je potentiële klanten helpen) past ook helemaal in de geest van deze gekke tijd. Dit zal niet alleen kunnen leiden tot meer traffic naar je website, maar zorgt er ook voor dat je een bepaalde autoriteit uitstraalt.”

Trend #22: Work from home (WFH)-trend biedt nieuwe kansen

Vincent Velema ziet de work from home-trend tijdens de coronacrisis als een grote kans: “De work from home (WFH) trend is enorm. Als jij producten levert die daarbij relevant zijn, dan is het een mooie kans om daarop zichtbaar te worden. Niet alleen USB-microfoons en bureaustoelen zijn dan interessant, maar alles in en om het huis. Nieuwe gordijnen een nieuw servies. Iedereen zit thuis, dus speel daar op in.”

Trend #23 : Minder zakelijke ontmoetingen, meer online mogelijkheden

Eline van Tongeren: “Door corona zijn er veel minder ontmoetingen. Je gaat of kan niet meer naar een fysiek event of borrel. Dat maakt het een stuk moeilijker om je zakelijke netwerk uit te breiden. En laat dat nou nét zijn waar veel organisaties normaal gesproken een aanzienlijk deel van hun klanten uit halen. Zij zien nu eerder het nut om in SEO te investeren.”

Trend #24: Focus op relevantie, niet op metrieken

Romano Groenewoud is van mening dat er minder aandacht aan metrieken zal worden besteed: “Webmasters en marketingpartijen besteden nog steeds te veel aandacht aan statistieken zoals Ahrefs DR, Moz DA en Majestic TF bij het inschatten van de waarde van een vermelding op een website.

"Het zal Google een worst zijn wat de DA van een site is." - Romano Groenewoud

Het zal Google een worst zijn wat de DA van een site is. Het enige dat ertoe doet: hoe relevant is de website waar je vermeld zou willen worden ten opzichte van jouw eigen website? Hoe goed komen zij voor de dag in de organische zoekresultaten? De enige metrieken die je hiervoor zou kunnen raadplegen zijn Ahrefs’ Organic Search Traffic, of de vergelijkbare metriek van SEMrush.”

Trend #25: Gastbloggen wordt minder relevant voor linkbuilding

Romano Groenewoud: “Google lijkt gastbloggen als linkbuilding- en SEO-tactiek definitief de nek te hebben omgedraaid. Gastbloggen blijft echter wel waardevol om te netwerken, bijvoorbeeld voor het opdoen van nieuwe waardevolle zakelijke relaties. Het is ook zeker nog heel zinvol om te gastbloggen bij partijen waarmee je in potentie synergie hebt.

Stel jezelf eens de vraag: ‘Als Google morgen failliet gaat, is deze vorm van samenwerking voor ons nog steeds de moeite waard?’ Zo ja, prima. Zo nee, gebruik die tijd en energie liever in het verbeteren van je eigen website.”

Trend #26: Google doet steeds meer algoritmisch

Volgens Romano Groenewoud streeft Google ernaar om alles uiteindelijk algoritmisch (zonder menselijke inbreng) op te lossen: “In het verleden was het mogelijk om websites die de Google-richtlijnen overtreden te rapporteren. Het ‘manual actions team’ bekeek dan handmatig jouw concurrent en bestrafte hen eventueel. Google werkt niet langer zo.”

Bekijk een overzicht van de verschillende misstanden die gemeld kunnen worden.

Het internet is in 2020 simpelweg te groot geworden om politieagentje te spelen in alle thema’s, talen en uithoeken van het web. - Romano Groenewoud

Internet is te groot geworden om politieagent te spelen

Romano Groenewoud vervolgt: “Rapporteren kan nog wel, maar de meldingen worden nu doorgegeven aan de ingenieurs van Google die aan de algoritmes sleutelen. Zij nemen de rapporten tot zich en schaven de algoritmes bij, zodat het eventuele voordeel van de valsspeler teniet wordt gedaan.

Het internet is in 2020 simpelweg te groot geworden om politieagentje te spelen in alle thema’s, talen en uithoeken van het web. Google moet het probleem dus wel algoritmisch tackelen.”

Verbetering van de algehele kwaliteit

“Ik denk dat hiermee de insteek van het rapporteren van problemen meteen ook een stuk positiever geworden is. Het verraden van websites is op zich niet een bijzonder sympathieke actie, maar het rapporteren van feedback ter verbetering van de algehele kwaliteit van alle zoekresultaten voor alle zoekers? Daar kan iedereen wel mee leven, denk ik”, zo sluit Romano Groenewoud af.

Nog een trend?

Mis jij een trend in dit overzicht? Is er op het gebied van post corona SEO iets waar je deze lijst mee wilt aanvullen? Laat het ons weten!