Een contentplatform opzetten (tips en valkuilen)

Een contentplatform opzetten (tips en valkuilen)

Online een contentplatform opzetten, of een website, webshop of social media strategie, gaat niet altijd even gemakkelijk. De plannen die je in je hoofd hebt komen er vaak maar gedeeltelijk uit. Of de resultaten vallen toch tegen. Hoe ga je hiermee om? En, wat kun je leren van de valkuilen waar ik in ben gevallen? Leer in dit artikel van mijn tips en valkuilen.

Stel duidelijke doelen op

Wat wil je bereiken? En, binnen welke tijd moet het doel behaald zijn?  Wanneer je online met een contentplatform begint is het belangrijk om de doelen vooraf duidelijk met iedereen te communiceren. Op deze manier voorkom je dat er teleurstelling of onduidelijkheid ontstaat. Ook voorkom je op deze manier dat resultaten door andere als succesvol of negatief worden beschouwd, terwijl het eigenlijk onder de maat is of juist erg positief.

Focus op de doelen is voor mij lastig gebleken, gezien mijn doelen vaak niet te controleren waren. Ze waren dus niet SMART. Zo wou ik kennis samenbrengen en kennis delen. Ook wou ik specialisten ontmoeten en samenbrengen en opdrachten aan onze specialisten toekennen, zodat ze écht waarde uit ons platform halen. Dit is gelukt naar mijn gevoel. Maar of dit te meten is? En, of ik het ook wel wil meten? Je gevoel is hierin ook belangrijk. De andere SMART-doelstellingen op het gebied van omzet, nieuwe opdrachten etc. zijn wel behaald.

Betrek specialisten bij je project

Je hebt niet overal evenveel kennis van, toch? Zeker bij een online contentplatform is het zaak om diverse disciplines bij elkaar te krijgen, om zo op elk vlak die belangrijk is binnen online marketing genoeg sterkhouders te hebben. Zo heb je een goede webdesigner nodig, e-mail marketing specialisten, contentmarketeers en bloggers,  SEO-specialisten en ga zo maar door. Kijk wie er past binnen je plaatje en benader ze. Wie weet staan ze open voor nieuwe uitdagingen.

In ons geval is dit een prachtig schoolvoorbeeld. Waar het ons succes lijkt, gezien we met 150 auteurs samenwerken, is dit ook onze valkuil geweest. Vanuit de buitenkant lijkt alles er goed uit te zien, vanuit de achterkant heeft het er vaak aan geschort. Een simpele code in de website zetten kan mij al uren werk opleveren en vele scheldkanonnades, waar een van onze partners binnen 5 minuten klaar is. Tevens kun je je gehele website zo uit elkaar trekken. Betrek daarom specialisten bij je contentplatform en laat hen het, indien mogelijk, oplossen. Wellicht helpen ze je gewoon graag!

Leer van je fouten

Hard op je bek gaan is eigenlijk helemaal niet erg, wist je dat? Wanneer je eens hard onderuit gaat weet je direct dat je het de volgende keer anders moet doen.

Ik ben met de opbouw van mijn platform redelijk vaak onderuit gegaan. Te enthousiast geweest, te pushend naar auteurs en partners of onduidelijk in de communicatie. Op deze momenten was ik minder enthousiast, maar achteraf ben ik blij dat het is gebeurd. Deze fouten maken je tot de persoon, en in mijn geval de marketeer, die je bent. Het laat je sterke juist naar voren komen waardoor je er sterker uit komt. Tevens leidt dit er wel vaak toe dat je niet zo snel meer deze fout zal maken.

Sla niet door in je enthousiasme

Waarschijnlijk mijn grootste valkuil, ook die van jou? Mocht dat zo zijn is het helemaal niet erg. Het toont juist hoe gepassioneerd je bent en hoe graag je je doelen wilt bereiken. Hoewel sommige dit niet zullen waarderen is het uiteindelijk toch een belangrijke eigenschap. Zonder passie en voelbare enthousiasme kom je er niet.

Bij mij werd dit als overkill beschouwd door vele mensen. Want hoewel niet iedereen hier blij mee was is het uiteindelijk toch positief gebleken. De andere mede-enthousiastelingen zijn er nog steeds en bouwen met veel plezier, passie en hartstocht mee aan het platform. De tijd die erin wordt gestoken is veel, de waarde die we eruit halen is nog meer.

Geloof in jezelf

En minder snel in anderen, dat is toch wel een van mijn keys in succes die mij zijn bijgebleven. Wanneer iets jouw project is ben jij bijna altijd de enige die er ook echt vol voor wil gaan. Blijf daarom in jezelf geloven en gooi er alles in wat je kan bieden.

In mijn geval is niet iedereen net zo gepassioneerd voor het bereiken van de doelen die ik heb opgesteld. Vaak hebben andere professionals ook eigen werkzaamheden te doen, familie, vrienden etc. en kunnen beloftes niet na worden gekomen. Hoewel dit in eerste instantie voor hachelijke situatie kan zorgen kun je hier juist van leren. Ga van je eigen kracht uit en betrek specialisten erbij die je vertrouwt, kent en gelooft. Wanneer deze mensen uiteindelijk wegvallen heb je altijd jezelf nog, de belangrijke basis.

Blijf niet te lang staren

Succes is te herkennen zeggen ze, en vaak is dat ook wel zo. Een contentplatform heeft een lange aanlooptijd nodig voordat het uberhaupt wordt gezien als een serieus platform. Er moet eerst iets worden opgebouwd. Structureel goede content, terugkerende bezoekers, social media volgers en ga zo maar door. Wanneer de basis staat en de uiteindelijke doelen (Winst, netwerkmarketing, nieuwsbrief inschrijvingen) blijven uit, is het verstandig om eens goed naar het project te kijken. Het liefste door iemand anders. Gaat het wel zo als verwacht? En, behoren mijn doelen wel tot de realistische mogelijkheden?

Mijn platform is daarin ook een schoolvoorbeeld. Creatief aan de slag met content op het gebied van online marketing en direct concurreren tegen jarenlange massaplatformen. Een geduchte opdracht die aardig is gelukt. Toch zijn er genoeg momenten geweest dat je even serieus moet kijken naar de route die je bewandeld. Wellicht is het juist slim een bepaald niche te kiezen of er mee te stoppen. Realistisch blijven is hierin een belangrijke zaak.

Durf te innoveren en vernieuwen

Waar de rest rechts gaat, ga jij links. Durven over de onbegane paden te lopen is een van de succesfactoren voor een contentplatform. Je wilt toch niet op elk gebied de concurrentie aangaan met de grotere jongens in het betreffende vakgebied?

Zo zie ik contentmarketing als een breed aspect en de basis voor marketing. Welke kanalen zet je voor welke persona’s in op welke momenten? Zo hoef je dus helemaal niet te starten met bloggen, maar kun je je ook volledig gaan focussen op podcasts, webinars of video-samenvattingen. Natuurlijk kun je op elk gebied innoveren en vernieuwen. Kijk dus om de paar maanden eens naar de veranderingen en kansen binnen je markt.

Ik moet zeggen dat wij hier wel moeite mee hebben. Bijna elke innovatie of vernieuwing kost tijd. Bedenken, opzetten, uitvoeren en volhouden. Hier moet de tijd en kennis dus wel voor aanwezig zijn. Probeer hier dan ook specialisten te betrekken en bespreek het intern met alle betrokkenen. Zo zullen de betrokken sneller geïnteresseerd raken in de ontwikkelingen rondom je project.

Mijn 7 valkuilen

Het zullen er ongetwijfeld veel meer zijn geweest maar ik hoop én denk dat je uit mijn valkuilen veel kunt leren. Of je nu een website gaat bouwen, een bedrijf gaat starten of een nieuwe weg wilt inslaan. Iedereen zal zich ongetwijfeld wel in meerdere van mijn genoemde valkuilen herkennen en het ooit hebben meegemaakt.