Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Unieke bezoekers

Je wilt graag weten wat een persoon doet op jouw website, daarom meet je webstatistieken. In jouw webstatistieken wil je zien of één persoon (natuurlijk persoon, uniek mens) jouw website tien keer heeft bezocht, of dat er tien verschillende personen één keer langs zijn geweest.

De makkelijkste manier om dat zeker te weten, is door jouw gebruikers te vragen een account aan te maken en in te loggen. Nou ja, dat is makkelijk voor de web-analist, niet voor de gebruiker. En hoe weet je wat er gebeurt als de noodzaak voor een account er helemaal niet is.

Dan kun je terugvallen op de volgende methoden:

  • Je meet de bezoekers als het aantal unieke IP-adressen die jouw website hebben bezocht. Je mist hier de klanten die zowel op het werk als thuis jouw website hebben bekeken. Die tel je als twee bezoekers mee, terwijl het maar 1 persoon is.
  • Je plaatste een cookie en telt de bezoeken per cookie. Je maakt heir ook de fout dezelfde persoon niet te herkennen als die op twee apparaten inlogt. Dus ook thuis op de smartphone, tablet en PC. Je denkt dan 3 bezoekers te hebben, terwijl het maar 1 persoon is.
  • Combinatie van cookies en IP-adres. Je ziet dan weliswaar dat binnen 1 adres verschillende devices gebruikt worden (ook nuttige informatie), maar het brengt je niet verder met jouw aantal unieke bezoekers.

Google Analytics heeft de term, door alle onduidelijkheid, dan ook veranderd in ‘gebruikers’. Zo groepeer je dus mogelijk de leden van een gezin binnen 1 gebruiker, maar het belooft niet ‘uniek natuurlijk persoon’. Want dat is het niet. Google Analytics herkent in de rapportages dus wel sessies en devices (desktop, tablet, telefoon) van een en dezelfde gebruiker.

    Comment Section

    0 reacties op “Unieke bezoekers

    Plaats een reactie