SMS-Marketing

SMS-marketing is een vorm van mobiele marketing, waarbij bedrijven de telefoonnummers van (potentiële) klanten verzamelen en hen af en toe belangrijke of interessante informatie toesturen via een sms-bericht.Sms’jes worden vaak snel gelezen door de ontvanger: uit onderzoek is gebleken dat 98% van alle sms-berichten binnen 5 minuten na ontvangst worden gelezen. De open rate (hoe vaak het bericht wordt geopend) is zo’n 5 keer hoger dan bij e-mailmarketing en de response rate (of erop wordt gereageerd) zou 8 keer hoger moeten zijn. Omdat de klant een sms al snel als een persoonlijk bericht ziet is de attentiewaarde van een sms behoorlijk hoog.Tegenwoordig is sms-marketing in veel landen aan strenge regels gebonden, waardoor het in mindere mate wordt gebruikt. Zo moeten de ontvangers vooraf toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van berichten (opt-in) en moet duidelijk gecommuniceerd zijn hoe ze weer van de berichtjes afkomen (opt-out). Deze regels, ingesteld door de overheid of de branche zelf, moeten voorkomen dat sms-marketing wordt ingezet om spamberichten te versturen.