Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Short tail keywords

Short tail keywords en long tail keywords hebben alles te maken met de manier waarop een zoekwoordenonderzoek gerapporteerd wordt. Een veel gebruikte afbeelding is deze:

Longtail versus Shorttail keywords SEO

Wat zijn Short tail keywords?

Met de ‘short tail’ wordt het zwarte stuk van de curve bedoeld. Als je de curve ziet als een staart van bijv. een kat dan is dat het eerste stukje van de staart.

Het zijn de zoekopdrachten van 1, 2 en 3 keywords zoals “schoenen” en “mannen schoenen”. Shorttail is goed voor slechts 30% van alle zoekverkeer.

Hoog zoekvolume, hoge concurrentie

Dat klinkt heel fijn, maar dit weten al jouw concurrenten ook. Alle online keywordtools geven namelijk enkel informatie over de short tail.

Je hebt dus een enorme concurrentie als je je op deze woorden richt. Het heeft een hoog zoekvolume per individueel keyword maar ook een hoge concurrentie. Advertenties (SEA) op deze zoekwoorden zijn daardoor veel duurder.

Lagere conversie

Short tail keywords geven een lagere kans op conversie omdat ze minder specifiek zijn. Stel: jij hebt een webshop met Nike hardloopschoenen voor vrouwen. Wanneer iemand in Google zoekt op “Nike hardloopschoenen voor vrouwen” (Longtail), dan is er een grote kans dat die bezoeker in jouw shop vindt wat hij zoekt. Iemand die echter op “schoenen” zoekt kan ook naar heel andere schoenen op zoek zijn, bijvoorbeeld nette herenschoenen, de kans op een conversie daalt daarmee.

Prestige keywords

Vergis je niet, deze keywords mag je absoluut niet negeren want ze zijn goed voor je prestige en autoriteit in de markt. Je kunt als marktleider gezien worden wanneer je op de belangrijkte short tail keywords in jouw markt scoort.

Echter, zonder de long tail, zul je 70% van alle zoekverkeer mislopen en ook niet de conversie halen die je wilt uit jouw website.