Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Long tail keywords

De termen short tail en longtail keywords hebben alles te maken met de manier waarop een zoekwoordenonderzoek gerapporteerd wordt. Shorttail en longtail is qua zoekvolume als volgt in Google verdeeld:

longtail-shorttail-keywords-google

Wat zijn Long tail keywords?

Met de ‘long tail’ wordt het groene stuk van de curve bedoeld. Als je de curve ziet als een staart van bijv. een kat dan is dat het laatste, lange stuk van de staart. Dit deel van de curve geeft inzicht in langere, specifiekere zoekopdrachten die klanten gebruiken om jouw diensten en producten op te zoeken op het internet. Het zijn de zoekopdrachten van 4 woorden en langer.

Specifieker = minder concurrentie en hogere conversie

Anders dan de short tail, zijn dit de termen waarmee jij je kunt onderscheiden van jouw concurrenten. Hier geeft de klant meer detail aan zijn zoekopdracht. Vaak zie je dat mensen dan al overgaan van algemene oriëntatie (schoenen), naar de schoenen die ze willen kopen (‘merk’ herenschoenen maat ‘xx’). Je haalt met dit ene specifieke keyword weliswaar minder mensen naar jouw website, dan met de algemene term. Maar de mensen die hierop binnen komen, zijn wél de mensen die jouw producten of diensten daadwerkelijk gaan afnemen. Daarnaast zijn alle longtail combinaties bij elkaar goed voor maar liefst 70% van alle zoekopdrachten.

Hoe kom je aan longtail keywords?

Longtail keywords krijg je niet te zien via keywordtools. Dat is enerzijds een nadeel (geen inzicht) maar ook een groot voordeel (je concurrent focust er niet op). Je kunt perfect op longtail scoren door letterlijk vragen te gaan beantwoorden die spelen in jouw doelgroep. Een perfect manier om enorme aantallen gratis bezoekers via de longtail te krijgen is door gebruik te gaan maken van een “Content Kanon” op je website.