arrow_drop_up arrow_drop_down
Keywords

Keywords

Keywords (NL: zoekwoorden) zijn de termen die gebruikers intypen in een zoekmachine, zoals Google, Bing, Yahoo etc.

Om te zorgen dat jouw klanten jou op de juiste keywords voor jouw diensten vinden in Google (SEO), is het van belang om deze op de juiste plaatsen terug te laten komen in de teksten op je website. Dat wil je natuurlijk met mate doen en niet gaan keywordspammen. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd en het betekent dat je een tekst te vol hebt gepropt met een bepaald zoekwoord.

Verschillende soorten keywords

Bij keywords kun je een aantal varianten onderscheiden, zoals:

Keyword onderzoek

Je kunt vrij simpel zelf wat keywords achterhalen voor jouw branche, door logisch na te denken over de zoekopdrachten die jouw doelgroep zal gebruiken in Google. Wanneer je zelf gaat zoeken in Google dan zal Google je suggesties geven (Google suggest) van woorden waar veel op wordt gezocht en daarnaast zie je onderaan de SERP de LSI keywords met aanvullende suggesties.

Ook zijn er keyword tools die je kunt gebruiken om een zoekwoordenonderzoek te doen. Deze tools kunnen je data geven over het zoekvolume van een keyword, over de mate van concurrentie en de geschatte kosten die je per klik (CPC) dient te betalen wanneer je op dit woord wilt adverteren in de zoekmachines (Google Adwords). Enkele bekende tools zijn:
  • Google Keywordplanner
  • Ubersuggest
  • Semrush
Het is  makkelijk om jezelf helemaal te verliezen in de analyses en plaatsen van keywords als je jouw website aan het optimaliseren bent. Vergeet echter niet dat het doel van jouw website is: mensen zo prettig en eenvoudig mogelijk naar jouw producten en diensten brengen. Hoe leuk zoekwoorden ook zijn, ze moeten niet jouw teksten dusdanig domineren dat de leeservaring er onder lijdt.