Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Keywords

Keywords (NL: zoekwoorden) zijn de termen die gebruikers intypen in hun zoekmachine, zoals Google, Bing, Yahoo etc. Dit zijn de woorden waarmee jouw klanten dus ook jouw diensten opzoeken. Om te zorgen dat jouw klanten jou ook vinden, is het van belang om deze woorden terug te laten komen in de teksten op jouw website (zie ook: SEO en SEA) en om jouw advertenties op de juiste plekken te laten terugkomen.

Dat wil je natuurlijk met mate doen (geen keyword stuffing) en niet zo als in dit voorbeeld voor het keyword “best laptops”:

Keyword dichtheid

Keyword onderzoek

Je kunt vrij simpel zelf wat keywords achterhalen voor jouw branche, door zelf te gaan zoeken op jouw producten en diensten. Je ziet vanzelf waarop bijvoorbeeld ook jouw concurrenten gevonden worden.

Wil je dit serieus aanpakken en echt jouw SEO optimaliseren en jouw SEA kostenefficiënt inzetten, dan is het de moeite om in een zoekwoordenonderzoek te investeren. Je ontvangt dan niet alleen een hele lange lijst van synoniemen voor jouw zoekwoorden, maar ook:

  • Keywords die jouw klanten intypen, maar waarop jouw producten/diensten niet gevonden worden
  • Keywords met veel concurrentie (bijv. hypotheek)
  • Keywords met weinig concurrentie en waarop het makkelijk scoren is (bijv. hypotheek voor zzp-ers)

Het is erg makkelijk om jezelf helemaal te verliezen in de analyses in het ‘zaaien van keywords’ als je jouw website aan het optimaliseren bent.

Vergeet echter niet dat het doel van jouw website is: mensen zo prettig en eenvoudig mogelijk naar jouw producten en diensten brengen. Hoe leuk zoekwoorden ook zijn, ze zijn ondergeschikt aan de gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid van jouw website.

Verschillende soorten keywords

Bij keywords kun je ook een aantal verschillende varianten onderscheiden, denk bijvoorbeeld aan shorttail keywords, longtail keywords en LSI keywords