Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Keyword density (keyword dichtheid)

Keyword density (NL: zoekwoordendichtheid) heeft te maken met de frequentie waarmee een bepaald zoekwoord voorkomt in een stuk tekst. Je telt dus hoe vaak dat woord voorkomt in de tekst (content) op jouw webpagina in jouw contentmanagementsysteem (CMS).

Hoe hoog moet je keyword density zijn voor SEO?

Een vuistregel die wordt gehanteerd bij SEO is een keyword dichtheid tussen de 2% en 4%. Onder de 2% kan de zoekmachine niet detecteren waar jouw pagina nu precies overgaat. Boven de 4% is het vaak opvallend, en mogelijk zelfs storend, hoe vaak een keyword in de tekst voorkomt.

Bij de IMU adviseren we overigens altijd om daar lak aan te hebben en op een natuurlijke manier te schrijven.

We raden je aan om eventueel achteraf keywords toe te voegen wanneer dat kan en er niet tijdens het schrijven al rekening mee te houden. Zoekwoorden weghalen is eenvoudig te realiseren door ze te vervangen door synoniemen, of door zinnen een heel klein beetje om te gooien.

Zoekwoorden laat je in ieder geval wél staan in de titels en tussenkopjes (H1, H2 en H3 kopjes), omdat die meestal zwaarder meetellen in de zoekmachine algoritmes.