Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Google Analytics

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van Google Analytics is om de beheerder van de website (webmaster) een duidelijk beeld te geven van onder andere bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand van deze informatie kan jij jouw campagnes of jouw website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.

Google Analytics is nauw verbonden met Google Adwords. Google maakt het jou gemakkelijk om ook meteen jouw SEA-campagnes te beheren. Je betaalt in principe niks voor Google Analytics, maar het is ook niet helemaal gratis. Net zoals bij andere diensten van Google, betaal je met gegevens van jou, jouw website en jouw klanten.

Enkele belangrijke functies binnen Google Analytics worden op het dashboard weergegeven, dit zijn onder andere:

  • Aantal bezoeken sinds de start van de meting met Google Analytics
  • Paginaweergaves sinds de start van de meting met Google Analytics
  • Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina (bounce rate)
  • De gemiddelde tijd die de bezoeker op de website doorbrengt.
  • Waar de bezoekers op jouw website vandaan komen.

Google Analytics gebruikt Javascript in jouw website om te kunnen meten. Als jouw bezoekers dat hebben uitgezet of als ze gebruikmaken van een adblocker in hun webbrowser, dan worden zij niet meegeteld. Het resultaat hiervan is dat er gaten in de statistieken kunnen ontstaan. Dit kan jou een (beetje) vertekend beeld van de bezoekersstroom geven. Ook kan jouw website trager worden door het gebruik van Google Analytics.