Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Aangepaste Rapporten in Google Analytics: Jouw Nr#1 Rapport

Aangepaste Rapporten in Google Analytics: Jouw Nr#1 Rapport

Aangepaste Rapporten in Google Analytics is een ontzettend handige functie die je kunt gebruiken om in één oogopslag jouw meest belangrijke KPI’s te zien te krijgen, in een van te voren samengesteld overzicht.

In dit artikel laten we je stap-voor-stap zien hoe je je eigen aangepaste rapport kunt maken in Google Analytics en op die manier alleen die prestatiecijfers bij kunt houden die voor jouw business van belang zijn.

Je kunt dit rapport vervolgens wekelijks of maandelijks naar jezelf en anderen toe laten sturen, zodat je jouw persoonlijke rapport vanuit de mail kunt bekijken, printen en mee kunt nemen naar een vergadering bijvoorbeeld.

Hoe maak je een aangepast rapport in Google Analytics in 10 stappen?

  • domeinnaam selecterenStap 2: Domeinnaam selecteren

    Selecteer de domeinnaam waarvoor je één of meerdere rapporten wilt aanmaken

  • aangepaste rapportenStap 3: Ga naar ‘Aangepaste Rapporten’

  • nieuw aangepast rapportStap 4: Klik op ‘+Nieuw Aangepast Rapport’

    Je kunt nu je eigen aangepaste rapport gaan aanmaken. Aan het einde van dit artikel laat ik je ook zien hoe je andermans rapporten gemakkelijk kunt importeren en zelf kunt gaan gebruiken.

  • titel nieuw aangepast rapportStap 5: Geef dit rapport een omschrijvende naam

    Op die manier kun je het rapport later goed terugvinden als je er meerdere hebt aangemaakt.

  • rapportblad toevoegenStap 6:  Rapportbladen

    Voor elk rapportblad dat je hier aanmaakt krijg je een apart tabblad binnen je rapportage te zien. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld verkeer, conversie en apparaat gebruik in één rapport wilt kunnen inzien, maar niet allemaal op dezelfde rapportpagina.

  • statistiekgroep toevoegenStap 7: Voeg de statistiekgroepen toe die voor jou belangrijk zijn

    Voorbeelden: Instappunten, gebruikers, paginaweergaven, bounces, behaalde doelen, sociale acties, gem. tijd op pagina., waarde per sessie

  • dimensiedetailsStap 8: Voeg belangrijke dimensiedetails toe

    Dit zijn de verschillende kolommen die je te zien krijgt

  • opslaan aangepast rapportStap 9: Klik op ‘Opslaan’

  • Stap 10: Laat het rapport wekelijks naar je toe mailen

aangepast rapport emailen

Geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden?

Snap ik. Dat is ook helemaal niet nodig gelukkig, want met deze standaard (aangepaste) rapporten die al door anderen gemaakt zijn, heb je in no-time je rapportage op orde!

Populairste uren en dagen

Hier vind je een rapport van Dan Barker waarmee je je (type) verkeer, bounce percentage en pageviews kunt bekijken per uur van de dag of dag van de week. Aan de hand van de vier handige tabbladen in dit rapport is het meteen overzichtelijk wat voor jouw website de meest populaire dagen en tijdstippen zijn. Daar kun je vervolgens natuurlijk mooi je marketing op afstemmen. Handig!

Importeer dit rapport

Browsergebruik rapport: Welke browsers gebruiken je bezoekers?

Het is een erg verstandig idee om regelmatig te controleren welke browsers je bezoekers gebruiken en wat het respectievelijke bouncepercentage van deze browsers is. Het bouncepercentage geeft aan hoeveel procent van je bezoekers je website binnen enkele seconden weer verlaat, zonder door te gaan naar een volgende pagina. Mocht je ontdekken dat je bouncepercentage in de Internet Explorer browser significant hoger is dan bij andere browsers, dan kan het wel eens zo zijn dat er problemen zijn met de weergave van je website in deze browser. Daar kun je vervolgens meteen op inspelen.

Importeer dit rapport

Linkanalyse: Via welke links krijg je het meeste verkeer?

Welke andere websites en platformen sturen er eigenlijk de meeste bezoekers naar je door? Erg nuttig om te weten als webmaster natuurlijk, dus neem meteen een kijkje. Tip: zet het aantal rijen onderaan dit rapport op 100, zodat je één mooi overzicht hebt van alle bronnen van verkeer.

Importeer dit rapport

Instappunten: Op welke pagina komen bezoekers binnen?

Wat zijn eigenlijk de pagina’s op jouw website die het meeste verkeer binnenhalen? Als je dat inzichtelijk hebt dan kun je er natuurlijk voor gaan zorgen dat je meer van dat soort pagina’s op jouw website aanmaakt, zodat je organische zoekverkeer alleen maar toeneemt.

Importeer dit rapport

Heb jij ook een handig aangepast rapport gemaakt?

Of ben je simpelweg begonnen met het implementeren van de bovenstaande tips? Laat het ons weten door een reactie achter te laten hieronder. Dat waarderen we zeer!

    Comment Section

    0 reacties op “Aangepaste Rapporten in Google Analytics: Jouw Nr#1 Rapport

    Plaats een reactie