arrow_drop_up arrow_drop_down
18 maart 2015 

Infographics: visuele communicatie is 'hot'

De mens is visueel ingesteld. Om die reden verwerken de meesten van ons informatie op basis van wat ze zien. Daarom is visuele communicatie tegenwoordig zo populair. Ook infographics zijn om die reden inmiddels niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Daar komt bij dat we graag dingen delen met ons netwerk, zeker als ze interessant zijn en er goed uit zien. Niet zo gek dat bedrijven in de rij staan voor infographics.

Visuele content is hip

Visuele content is dus hip? Jazeker! 50% van de informatie die naar onze hersenen wordt gestuurd is visueel. We denken in beelden. Dit is voor ons brein ook het makkelijkst om te verwerken. Maar ook de digitale wereld kan er goed mee overweg. Infographics zijn namelijk heel makkelijk te delen op verschillende social media kanalen. Onderaan een infographic vind je ook altijd wel een aantal knoppen waarmee je hem direct deelt met je netwerk. Er zijn verschillende studies gedaan naar het resultaat dat bedrijven halen nadat ze hebben gekozen voor infographics of andere soorten van visuele content. Ik kom uiteenlopende cijfers tegen, maar iedereen is het er wel over eens dat het de conversie ten goede komt. Ik kan vertellen dat een grote klant van ons zijn omzet heeft verdubbeld in twee jaar tijd, mede door de inzet van uitleganimaties. Iemand die begrijpt hoe jouw bedrijf werkt of die snapt wat de voordelen van jouw producten of diensten zijn, zal er eerder voor kiezen om met jou in zee te gaan dan iemand die dat niet weet. Logisch in principe, zou je zelf een boek kopen als je niet weet waar het over gaat of wie de schrijver is? De afbeelding hieronder is een onderdeel van een infographic (klik op de afbeelding om de hele infographic te bekijken). Dit is een goed voorbeeld van hoe visuele content helpt met het verduidelijken van dingen. Seed Valley wilde laten zien hoe hun zaden verspreid worden over de hele wereld. Dat is door middel van deze afbeelding in één oogopslag inzichtelijk. Infographic

Hebben we dan helemaal niets aan tekst?

Geschreven content wordt natuurlijk ook gedeeld. Een leuke post op Facebook of Twitter bijvoorbeeld, of een stuk tekst met hoge nieuwswaarde, dit gebeurt de hele dag door. Maar wanneer zie je zoiets viraal gaan? Daar is meer voor nodig. Daarvoor heb je content nodig die de persoon in kwestie op de juiste manier aanspreekt. Een infographic is hiervoor uitermate geschikt. Het grote voordeel van een infographic is dat heel snel duidelijk wordt wat het onderwerp is en wat de conclusies zijn. Het is dus een goede manier om snel en duidelijk informatie over te brengen op je doelgroep. Omdat de spanningsboog van de gemiddelde mens steeds korter wordt past dit mooi binnen het drukke schema van onze werkdag. Even snel een blik werpen op de infographic, bepalen of de inhoud van toegevoegde waarde kan zijn en op die share button klikken. Drie minuten later zijn we weer bezig met die rapportage die al de hele ochtend ligt te wachten.

Een goede infographic vertelt ons wat we moeten doen

Een infographic laat geen ruimte over voor speculatie. Het is duidelijk waar hij over gaat, hoe hij gelezen moet worden en wat de conclusies zijn. We hoeven daarvoor niet een heel rapport door te lezen, maar kunnen binnen enkele minuten de belangrijkste informatie naar boven halen.

Een concreet voorbeeld

Een heel goed voorbeeld dat ik online tegenkwam, is deze infographic. Dit is een infographic, gemaakt door een creatieve partij uit Manchester, die vertelt waarom infographics zo goed werken en alles is onderbouwt met goede bronnen. De feiten liegen er niet om, volgens deze infographic.
  • Zo wordt er gezegd dat wij mensen in staat zijn om in een tiende van een seconde een gevoel te krijgen bij een bepaalde visuele weergave. Vervolgens kost het ons 150ms om een symbool te verwerken en nog eens 100ms om daar een betekenis aan te geven.
  • We krijgen dagelijks vijf keer zoveel informatie binnen als in 1986. Bezoekers van een website lezen gemiddeld maar 28% van de woorden die worden weergegeven.
  • Onderzoek heeft aangetoond dat kleuren ervoor zorgen dat wij 80% meer bereid zijn om een tekst te lezen.
  • Mensen die instructies volgen (bijvoorbeeld een bouwtekening) met tekst en afbeeldingen doen het 323% beter dan mensen die een instructie volgen zonder afbeeldingen.
  • De mens onthoudt 10% van wat hij hoort, 20% van wat hij leest en 80% van wat hij doet en ziet.
Bovengenoemde punten geven goed weer waarom infographics zo goed werken. Lees maar eens rustig door de infographic uit het voorbeeld en merk hoe prettig het leest. Ik ben benieuwd naar je mening.
Over de schrijver
Ik ben sales en marketing consultant bij Cooler Media. In die rol ben ik momenteel met name verantwoordelijk voor de online marketing en klantcontact. Daarnaast haal ik plezier uit het delen van kennis via internet. Met mijn brede interesse en enthousiasme voor het vak schrijf ik over alles wat mij in mijn dagelijkse werkzaamheden bezighoudt.
Reactie plaatsen