arrow_drop_up arrow_drop_down
Humor in je marketing? Kan dat nog in Corona-tijd?
16 april 2020 

Humor in je marketing? Kan dat nog in Corona-tijd?

Het was een dag of twee na de speech van Rutte, rond de 19e maart dat ik mezelf betrapte op de gedachte:

Ik moet vanaf nu gewoon heel sec de boodschap over pakkende webteksten gaan brengen, of het schrijven van goede blogs die veel mensen bereiken en misschien wel viral gaan. Mijn verhaal over humor, dat je 100% jezelf mag zijn, dat je teksten op je website een kleine of zelfs grote glimlach mogen hebben moet maar snel in de ijskast. Want ja, humor, eigenheid, wat hebben we daar in godsnaam aan, dezer dagen? Mensen willen gewoon keihard resultaat, meer klanten, meer conversie, dat soort dingen.

Gelukkig werd ik al snel door mijzelf terug gefloten. Huh? Humor de ijskast in? Ik had toch ooit gekozen voor deze insteek, deze visie als een diepgevoelde waarheid: we mogen veel losser, veel gezelliger, vrolijker zijn in ons merk, omdat echtheid en humor gewoon werken.

Wat vind jij? Humor in je marketing is dat nu meer nodig dan anders, of is dat sowieso essentieel? Welke rol speelt humor in jouw merk? En doet het ertoe?

Laat ik beginnen bij de observatie die al mijn werk in gang zet.

Veel mensen die in ‘t café of tijdens een netwerkborrel Hartstikke Gezellige Mensen zijn, die veranderen online op hun website ineens in Heel Ongezellige, Saaie, Stijve Mensen die wartaal uitslaan. Mensen gaan online ineens heel raar doen.

‘Wij werken op het snijvlak van finance en HR om de verdieping te maken in de transitie naar een meer menselijke maat.'

Wat zeg je? Kun je dat nog eens herhalen? En mag ik wat vragen? Praat je ook zo tijdens een eerste date? En waarom dan niet?

(Ik wacht op het moment dat een ondernemer zegt: ‘Ja, zo praat ik ook tijdens een date en elke man heb ik daarmee binnen een uur in bed. Knikkende knieën.')

Wat is dat toch, dat we online, als we als bedrijf naar voren komen ineens alles wat leuk en charmant is in ons zoveel mogelijk weghouden? Gortdroge teksten lees ik op al die sites en ik voel ook nergens een klik met de personen die ik zie.

Ik denk dat het een heel pakket aan vaak onbewuste overtuigingen is:

  1. Ik wil professioneel overkomen, als een betrouwbare partner. (en dat kan niet met humor, hoewel ik dat ook doe als ik klanten ontmoet, er wordt heel wat gelachen)
  2. Zakelijk contact dat moet serieus zijn (en dat kan niet met humor)
  3. Klanten moeten weten dat ik hen enorm respecteer en heel klantgericht en servicegericht voor hen ga werken (en dat kan niet met humor)

Fascinerende gedachten toch?

Welke rol speelt humor in je leven en waarom? Waarom is dat toch zo fijn om ook tijdens crisis-tijden genoeg te lachen? Hard te lachen?

Ik kijk in mijn week uit naar die momenten dat ik met vrienden kan videobellen en daar wordt veel gelachen. Ik kijk uit naar de zaterdagavond als Dit Was Het Nieuws op TV is en op zondag kijk ik graag naar Lubach.

Mijn stelling is dus dat humor in je merk heel goed kan, sterker, ik geloof dat je je daardoor onderscheid en een echte relatie aangaat met je lezer, je webbezoeker, de lezer van je blog.

Is mijn stelling dat je hilarisch moet zijn? Dat je de ene na de andere grap moet maken?

Nope. Maar het gaat over de tone of voice. Die kan bloedserieus zijn, maar dat werkt dus niet, maar die oh, zo belangrijke inhoud, die inhoud waar jij dé expert in bent, die kan ook lichtvoetig gebracht worden.

Enkele dagen geleden kreeg ik een mail van Picnic. Ik sta in de rij te wachten voor ik klant kan worden. Ik ben nummer 16321. Met dit tempo heb ik tegen mijn 60e de kans om boodschappen te doen.

Picnic stuurt mij nu ‘Wachtverzachters'.

‘Leuk dat je bij ons boodschappen komt doen!'

De rest van de mail is ook een vrolijke toon, gewoon luchtig.

Dat had niet gehoeven, per se. Ze hadden ook kunnen mailen.

‘Het is op dit moment erg druk bij Picnic. Door de bizarre omstandigheden willen veel mensen online boodschappen doen. Wij brengen u op de hoogte als u aan de beurt bent. Dank u wel voor uw geduld.'

En zo doen dus heel veel bedrijven het.

Je hoeft als bedrijf niet ineens de clown uit te gaan hangen. Liever niet zelfs. Je hoeft niet jolig te gaan doen, maar in je toon kun je wel laten zien dat je het leven en je eigen diensten niet zooo de tandjes serieus neemt.

Rond half januari stuurde ik namens mijn klant, een opticien, een mail over dat de contactlenzen nu ook in ‘t zwart te krijgen zijn (ik weet eigenlijk niet meer waar die mail over ging, iets met contactlenzen). Het was half januari, eigenlijk te laat om mensen nog een goed 2020 te wensen, maar wat ik bedacht was in de PS dit te zetten:

PS. het is natuurlijk veel te laat om je een goed 2020 te wensen, maar omdat we dat toch echt nog niet gedaan hadden, fluisteren we het nu: een heel fijn 2020, maak het mooi.

Ik weet vrij zeker dat ik geen lintje krijg als ik bejaard was voor deze zin, ik denk ook niet de Nobelprijs voor de Literatuur en ja, het is natuurlijk suf om uit eigen werk te citeren, maar het doelt heiligt de middelen en ik weet dat jij een mild mensenkind bent, en je snapt nu wel wat ik bedoel.

(de volgende keer ga ik het hebben over dat je niet al te lange zinnen moet gebruiken, goed idee?)

Is humor en een lichte toon nu belangrijk dan anders?

Nee. Het is altijd belangrijk. Het is altijd fijn om je klanten zeer serieus te nemen, maar je zelf niet zo heel erg. Het is altijd fijn om jezelf te betrappen op een al te ernstige insteek en deze dan fijn los te laten. Laat die schouders zakken.

Ik geloof wel dat mensen zeker nu, ook nu, omdat de spanning er behoorlijk op zit ook van jou, in je mails en je blogs een menselijke toon willen. Bemoedigend, inspirerend en ook waar mogelijk met een knipoog.

Wat denk jij?

Over de schrijver
Ik ben Johan Stevens en help kennisondernemers met wervende teksten voor hun business. Ik laat je merk en jou sprankelen en leer je vooral hoe je dit zelf doet. Het belangrijkste van je teksten is dat het PERSOONLIJKEID heeft, daarmee trek je de mensen die je het best kan helpen. Buiten het schrijven om doe ik regelmatig de moonwalk ook midden in de supermarkt of in het park. Mijn favoriete quote: Niemand dacht dat het zou kunnen lukken, totdat er iemand langskwam. Ik woon in de buurt van het Vondelpark in Amsterdam. Klinkt sjiek, hè?
Kimberly
Door

Kimberly

op 16 April 2020

Wat denk ik.. Lastig, de meeste bedrijven hebben de 1 april grappen ook achterwege gelaten. Ik vond die van Coolblue altijd waanzinnig goed, heb dat wel gemist. Maar natuurlijk wel heel begrijpelijk. Wij stoeien er, zoals zovele ook mee. Goed artikel verder!

Danielle Bakker
Door

Danielle Bakker

op 17 April 2020

Ik ben het helemaal met je eens! Always look on the bright side ;)

Marco
Webdesign Limburg
Reactie plaatsen