Advertorial

Een advertorial is een advertentie, verpakt in een inhoudelijk artikel. De inhoud van de tekst is informatief maar niet onafhankelijk – al suggereert de opmaak dat wel – want het is en blijft een reclame-uiting. Het gaat altijd om een commerciële boodschap, waar voor betaald wordt door een adverteerder. De lezer zal dit in echter niet uit zichzelf doorhebben, waardoor advertorials vaak beter gelezen worden dan gewone advertenties.Advertorials worden tegenwoordig veelal geplaatst op websites (zoals blogs) of social media kanalen met een groot bereik. Toch plaats je natuurlijk geen advertorial over grasmaaiers op een modeblog. Weten wie je doelgroep is, wat ze interessant vinden en hoe dit aansluit op jouw product is dan ook enorm belangrijk. Naast het bereik is de persoonlijke touch van een blog of magazine als een persoonlijke aanbeveling, waardoor goed gekozen lezers een positiever beeld krijgen van het beschreven product en potentiële klanten worden.Bij het plaatsen van een advertorial ben je als website of blogger verplicht om te vermelden dat het een advertentie is. Je kunt dit doen door  ‘advertorial’ of ‘dit is een gesponsorde post’ te vermelden in de titel of in de eerste alinea van het artikel. Dit is verplicht, om voor de lezer duidelijk te maken dat het een advertentie betreft en de gegeven informatie daardoor misschien niet objectief is.