schrijftips-website-tekst-verbeteren

Je teksten verbeteren en bezoekers overtuigen (3 makkelijk toepasbare tips)

03 februari 2022

Er is een schrijfzonde die erger is dan alle andere. Eentje die je klanten en omzet kost, en die zorgt dat potentiële klanten je gauw vergeten.

Nieuwsgierig wat dat is? Komt ‘ie:

Saaiheid in je copy.

‘T is dus tijd om al die grijzigheid op je website om te toveren in iets met meer persoonlijkheid, zodat je potentiële klanten je wél onthouden.

Ik help je erbij met 3 kraakheldere tips.

Tip 1: zeg maar gewoon ‘je’

‘Je’ is persoonlijk. ‘Je’ is wat je zegt tegen je vrienden en huidige klanten. Waarom dan niet tegen je potentiële klanten?

Daar is eigenlijk maar één goede reden voor.

Je moet eigenlijk alleen ‘u’ gebruiken als het ook echt ‘moet’. Als de ongeschreven regels daar om vragen.

Bijvoorbeeld op de website van een advocatenkantoor, in de nieuwsbrief van het bejaardentehuis en ga zo maar door. Je weet zelf beter dan ik of je te maken hebt met die regels.

Moet je geen ‘u’ zeggen? Gebruik dan gewoon ‘je’.

Tip 2: het kan altijd korter

Er is niks ergers dan veel woorden gebruiken terwijl er maar een paar nodig zijn. Zo bespaar je je lezer een hoop tijd en energie. Dingen die ‘ie niet in overvloed heeft.
Twijfel je of een woord er echt moet staan? Dan is dat je antwoord, en schrap je ‘m gewoon.

Kijk maar wat schrappen doet voor dit stukkie tekst.

“Bent u op zoek naar kwalitatief schilderwerk? Dan bent u bij Schildersbedrijf Kwasterij aan het juiste adres. We maken gebruik van de beste materialen en onze specialisten zijn op de hoogte van de laatste mogelijkheden op het gebied van schilderen op muren en plafonds.“

Zoals je ziet: niet echt lekker om te lezen. Maar als je er je kettingzaag doorheen haalt leest het al beter.

“Op zoek naar superstrak schilderwerk? Dat regelen we voor je. We schilderen je muren en plafonds met de beste materialen en technieken.“

Nog niet heel spannend, maar wel korter en krachtiger.

Tip 3: gebruik een vleugje beeldspraak

Wie is er niet dol op goede beeldspraak? Het soort dat een beeld in je hoofd schetst wat je er niet meer uit krijgt?
Gebruik het ook zeker, maar ga er wel slim mee om.

Vermijd clichės of dingen die iedereen al 10.000 keer gelezen heeft, tenzij het relevant is voor jouw business.

Kijk maar eens wat een beetje beeldspraak doet voor het stukje copy van ‘t schildersbedrijf in de vorige tip.

“Op zoek naar superstrak schilderwerk? Dat regelen we voor je. Onze Picasso’s uit de polder gebruiken alleen de beste schilderspullen én technieken om van je saaie muren en plafonds een meesterwerk te maken.”

Toepassen maar

Leuk, die theorie. Je hebt er pas echt iets aan als je het in de praktijk gebruikt. Houd deze 3 tips in je achterhoofd als je wat schrijft, en je merkt dat teksten lekkerder lopen en beter verkopen.