Google voegt nieuwe manier toe om offline leads te meten
28 maart 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

Google voegt nieuwe manier toe om offline leads te meten

Het is voor marketeers essentieel te weten hoe hun leads converteren. Toch is het in de praktijk soms lastig om de informatie die je online verzamelt over een lead te koppelen aan een daadwerkelijke klant.

Om dit probleem aan te pakken, kwam Google vorig jaar met Enhanced Conversions for web. Veel e-commerce bedrijven maakten hier dankbaar gebruik van. Nu introduceert Google ook een oplossing voor lead generation-bedrijven.

Google introduceert een nieuwe oplossing waarmee adverteerders offline conversies kunnen meten: enhanced conversions for leads.

Wat zijn Enhanced Conversions?

Enhanced conversions is een tool die je kunt gebruiken met de bestaande conversie-tags binnen Google Ads om conversies nauwkeuriger te meten. Je kunt enhanced conversions instellen via Google Ads of Google Tag Manager. Enhanced conversions maakt gebruik van je bestaande Google Ads tag, die beveiligde data naar Google stuurt.

Hoe werkt het?

Informatie die je online ontvangt van een lead (zoals een e-mailadres, naam of adres) wordt gehasht en doorgestuurd naar Google. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om de metingen van conversies te verbeteren.

Google gebruikt een veilig hashing-algoritme genaamd SHA256, waarbij data slechts één richting op wordt gestuurd. Het feit dat de data gehasht wordt, houdt in dat de gebruikersinformatie veilig, privé en anoniem is.

Enhanced conversions for leads werkt net wat anders dan enhanced conversions for web. De voornaamste verschillen zijn:

  • Enhanced conversions for leads verbetert de meting van offline transacties die voortkomen vanuit een website lead of bezoeker
  • Wanneer je lead data uploadt, wordt de gehashte informatie gekoppeld aan de bijbehorende Google Ads campagne.

Om het proces duidelijker uit te leggen, komt Google met onderstaande afbeelding:

Google enhanced conversions

Om enhanced conversions in te stellen, heb je specifieke klantinformatie nodig. Google vraagt om ten minste één van de volgende gegevens:

  • E-mailadres (voorkeur)
  • Naam en adres
  • Telefoonnummer (deze werkt alleen als aanvulling op minimaal een van de andere gegevens)

Voordelen van enhanced conversions

Wanneer je je bezighoudt met leadgeneratie, kan het zinvol zijn om deze functie te gaan gebruiken. Een aantal van de belangrijkste voordelen van de nieuwe enhanced conversions zijn:

  • Gemakkelijker op te zetten dan enhanced conversions voor web
  • Betere prestaties
  • Flexibele implementatie

Doordat het niet nodig is om iets aan te passen in je CRM systeem, is het relatief makkelijk om enhanced conversions in te stellen. Je kunt de functie zowel gebruiken via Google Ads als via Google Tag Manager. Welke optie je ook kiest, het vereist slechts een paar kleine aanpassingen.

In dit hulpartikel legt Google uit hoe je enhanced conversions opzet in Tag Manager. Als je geen Tag Manager gebruikt, maar in plaats daarvan werkt met een Global Site Tag, vind je hier instructies om enhanced conversions in te stellen.

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!