Google brengt zijn halfjaarlijkse core update uit
14 juni 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

Google brengt zijn halfjaarlijkse core update uit

Eind vorige maand rolde Google de eerste grote core algoritme update van dit jaar uit, genaamd de May 200 core update. De meest recente core update was die van November 2021, meer dan 6 maanden geleden.

De aankondiging

In de aankondiging op 25 mei liet Google het volgende weten: “Vandaag brengen we de May 2022 core update uit. Het duurt ongeveer één tot twee weken voordat hij volledig is uitgerold.”

Verder legt Google uit: “Core updates zijn veranderingen die we maken om Search in zijn geheel te verbeteren en bij te blijven met het veranderende karakter van het internet. Hoewel niets in een core update specifiek op een bepaalde site is gericht, kunnen deze updates de prestaties van een site flink veranderen. We hebben dit verder uitgelegd in de begeleiding over wat site-eigenaren moeten weten over core updates.”

De geruchten

Sinds 16 mei zag de SEO community al voortekenen van een potentiële Google algoritme update. Google heeft deze geruchten niet bevestigd.

Alle wisselvalligheid voorafgaand aan de update heeft waarschijnlijk niets met de core update te maken. John Mueller van Google zei hierover specifiek: “Als we core updates aankondigen, beginnen we op dat moment met uitrollen. Niet eerder.”

Dit is de impact van de May 2022 core update

De May 2022 core update lijkt veel meer impact te hebben dan de November 2021 core update. Met name retail-bedrijven en makelaars lijken veel schommelingen in hun posities te zien. Anders dan de vorige update, die vlak voor het drukste shopping-seizoen van het jaar plaatsvond, was de timing van deze update een stuk gunstiger voor winkeliers.

Wat te doen als je geraakt bent

Google heeft een advies uitgebracht over wat je kunt overwegen als een core update een negatief effect op je rankings heeft gehad. Er zijn echter geen specifieke acties om te herstellen. Een negatieve impact op je rankings hoeft niet te betekenen dat er iets mis is met je website.

Om je toch verder te helpen, heeft Google een lijst met vragen om te overwegen als je site negatief is geraakt door een core update. Google zegt dat je enigszins herstel kunt zien tussen twee core updates, maar de grootste verandering vindt plaats na een nieuwe core update.

Waarom is dit belangrijk?

Elke keer dat Google zijn zoek-algoritmes updatet, kan dat ervoor zorgen dat je site beter of slechter presteert in de zoekresultaten. Het is nuttig om te weten wanneer Google zo’n update doet. Op basis daarvan kun je bepalen of een verandering van je posities in Google te maken heeft met een verandering van het algoritme of door een verandering op je website. Nu je weet dat Google een core update heeft uitgebracht, is het slim om je analytics te checken om te zien of er in jouw posities iets is veranderd.

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!