Drie verdienmodellen van podcasting
18 april 2016 
4 min. leestijd

Drie verdienmodellen van podcasting

Altijd al een eigen medium willen hebben waar jij waardevolle informatie kunt delen? Start dan met podcasting! Je eigen radio show op het internet. Met een podcast kan je enorm veel waarde creëren, luisteraars inspireren, informeren en aanzetten tot actie. Onderscheid jezelf met een podcast, daarnaast kan het ook nog heel wat opleveren, namelijk:

  • Inspiratie voor bestaande en nieuwe klanten
  • Organische vindbaarheid vergroten
  • Je ideale klant bereiken via een interview

Een podcast is een audio opname die je via verschillende kanalen kunt delen. Je kan er voor kiezen om eigen content te delen of een gast te interviewen en deze waardevolle content delen.

Aan de lengte van een podcast hangt geen grens, zo zijn er podcasts van 1,5 uur en je hebt ze van 2-3 minuten. Verschillende ondernemers hebben een dagelijkse show waar ze in een aantal minuten delen wat ze hebben gedaan en geleerd. Andere ondernemers gebruiken de podcast voor een interview, de lengte van deze podcast is meestal langer omdat er in deze podcasts wat dieper op het onderwerp wordt ingegaan. Het fijne aan een podcast is dat je zelf kunt bepalen hoe jouw podcast eruit komt te zien.

Podcast afleveringen kunnen op verschillende manieren geluisterd worden. Allereerst is het belangrijk dat de podcast in de iTunes podcast store komt te staan. Vanuit hier zijn er 2 manieren om de afleveringen te beluisteren, namelijk:

  • Via een smartphone
  • Via je eigen website

Smartphone

Wanneer je een podcast wilt beluisteren op een smartphone heb je de podcast app nodig. Voor iPhone download je de app ‘Podcast’ en voor Android ‘Podcast Addict’. Vervolgens kan je je abonneren op een podcastkanaal en ontvang je updates van podcasts die je volgt.

Podcast-luisteren

Website

Een podcast aflevering kan ook gedeeld worden op een website. Voor elke podcast aflevering kan je namelijk een blogbericht schrijven met hier een player van de podcast aflevering.

Je kan snel beginnen met een podcast, zo heb je geen dure apparatuur nodig om een podcast aflevering op te nemen. Het enige wat je nodig hebt is een smartphone! Met één druk op de knop kan iedereen starten met het opnemen van een podcast. Dus begin snel met het creëren van een deadline en neem je eerste podcast aflevering op!

Bestaande en nieuwe klanten inspireren

In een podcast aflevering kan belangrijke en waardevolle content gedeeld worden. Dankzij deze waardevolle informatie zullen bestaande klanten geïnspireerd raken. Deze klanten kunnen met een podcast aangezet worden tot actie om meer producten en/of diensten af te nemen bij jouw bedrijf.

Deze invloed kan een podcast ook hebben op nieuwe klanten. Het is dan wel belangrijk dat de podcast op zo veel mogelijk kanalen gedeeld wordt. Zo krijgen zo veel mogelijk nieuwe mensen de podcast aflevering te horen.

Met een call-to-action zet je nieuwe klanten aan tot actie. Geef bijvoorbeeld iets gratis weg, denk aan een whitepaper, checklist of een cursus. Of geef je luisteraars meer informatie en verwijs podcast luisteraars naar nog meer afleveringen van je podcast kanaal.

Organische vindbaarheid vergroten

Een ding weten we allemaal, bloggen is belangrijk voor de vindbaarheid van Google. Hoe meer waarde jij levert op het internet, hoe beter Google een website beoordeeld. Met podcasting kan je consistent blogberichten plaatsen. Deel elke podcastaflevering in een blogbericht.

Het is wel belangrijk dat er goede zoekwoorden worden gebruikt in de blogberichten. Potentiële klanten zullen hierdoor een podcast aflevering ook sneller vinden.

Podcast afleveringen kunnen daarnaast ook op YouTube gepubliceerd worden. Slim wanneer bestaande en nieuwe klanten op zoek gaan naar de naam van de gast of een andere belangrijke term. Zorg hier voor dat de beschrijving, tags en titel goed zijn ingevuld zodat de video zo snel mogelijk wordt gevonden en plaatst ook een linkje naar je website zodat mensen je bedrijf kunnen vinden.

Interview je ideale klant

Podcasting maakt het mogelijk dat jij in contact komt met jouw ideale klant. Podcasting is namelijk dé manier om snel met iemand om de tafel te zitten. Mensen voelen zich bijzonder wanneer jij ze wilt interviewen, want niet iedereen wordt zomaar gevraagd voor een interview.

Podcasting

Je kunt dit ook ‘de voet tussen de deur techniek’ noemen. Benader een ‘koud’ contact via e-mail of LinkedIn voor een podcastinterview en voor je het weet zit je te kletsen over koetjes en kalfjes met jouw ideale klant. Met een podcast geef jij een ondernemer of bedrijf de kans om informatie op een leuk en nieuw medium te delen. Wanneer jij geïnteresseerd bent in de ondernemer zal al snel wederzijdse interesse zijn. De ondernemer kan vragen naar jou, dit is dan de ideale manier om te vertellen waar je mee bezig bent en wat jouw bedrijf allemaal kan helpen.

Kom in contact met jouw ideale klanten via podcasting waar het anders onmogelijk zou zijn om met deze mensen in contact te komen. Veel mensen willen wel tijd vrijmaken  voor een waardevolle interview voor een podcast, een gaatje vinden voor een normale salespitch is vaak veel lastiger. Podcasting is dus een zeer interessant medium om verschillende redenen. Een podcast kanaal is relevant in elke branche. Hoe traditioneler de branche, hoe beter! Vaak werkt een traditionele markt niet met de nieuwste internetmarketing technieken en dus spring jij ver boven je concurrentie uit met je podcast!

Wil jij er ook achter komen wat podcasting voor jou oplevert en gelijk beginnen met een eigen podcast kanaal? De maestro’s van Studio Maestro helpen jou verder, kijk … voor meer informatie!

Wanneer ga jij beginnen met podcasten?

Over de schrijver
Dennis van Leeuwen is podcastexpert en helpt ondernemers via PodcastPowerhouse.com met het produceren, monteren, publiceren en vermarkten van podcasts. Dit doen ze met podcast workshops, trainingen en de podcast service. Bekijk de website voor meer informatie over podcasting of beluister de PodcastPowerhouse podcast.
Reactie plaatsen