arrow_drop_up arrow_drop_down
23 juli 2014 

Content Marketing: Hoe en wat?

Hoog scoren in Google is geen recht, maar een privilege.  Dit klinkt misschien hard of ontmoedigend, maar als je met SEO en een contentstrategie aan de slag gaat, dan is het verstandig om dit uitgangspunt in je achterhoofd te houden. Zorg er dan ook voor dat je business niet afhankelijk is de positie die je website in de zoekmachines heeft als je psychische gezondheidsproblemen wilt voorkomen ;-)

We gaan dan ook kijken naar de zoekmachine optimalisatie en contentstrategie van jouw website en controleren of je verwachtingen realistisch zijn.

“Als je garantie wilt, koop dan een broodrooster” – Clint Eastwood

Of je nou een hoveniersbedrijf hebt, privé jets verkoopt, lifestyle coach of loodgieter bent; als je bovenaan in Google wilt komen en blijven dan kun je jezelf als zogenaamd ‘content strateeg‘ zien. Daar gaan we zo dieper op in.

Expertstatus verkrijgen

Auteur is autoriteit. Zodra je gaat schrijven ben jij de expert in jouw vakgebied. Jouw kennis en ervaring kunnen de levens van jouw lezers veranderen en er waarde aan toevoegen. Dat is het uitgangspunt. De basis. Men is vaak te bescheiden, verlegen of genuanceerd is om zichzelf als ‘expert’ neer te zetten. Het is logisch dat deze stap ongemakkelijk kan zijn omdat je een bepaald verwachtingspatroon creëert bij je lezers, waaraan je misschien niet altijd kunt voldoen.

Het niet kunnen voldoen aan verwachtingen van anderen, of het ‘niet goed genoeg zijn‘ is één van onze diepste angsten die sturing geeft aan onze gedragingen. De druk die deze expertstatus met zich meebrengt, kun je echter juist goed kunt gebruiken in je reis naar expertise. Er is niemand die jou ooit zal vertellen: “Zo, vanaf nu mag je jezelf een expert noemen”. Niemand kan je deze stempel geven, behalve jijzelf. Bekroon jezelf nu dan ook tot expert binnen jouw vakgebied.

“Jij bent de expert. Punt.”

Als je jezelf niet als expert ziet, hoe kun je dit dan ooit overbrengen op jouw bezoekers en potentiële klanten?

Content marketing

Met contentstrategie bedoelen we de strategie die je uitzet om een specifiek publiek over een specifiek onderwerp te informeren op zo’n manier dat de doelen van jouw business ook bereikt worden. Als content strateeg ben je dus continu win-win situaties aan het creëren door waarde toe te voegen aan de levens van andere mensen, en hierdoor tegelijkertijd jouw business te doen groeien.

Definitie van ‘content’

Met ‘content‘ bedoelen we alle vormen van informatieoverdracht zoals stukken tekst, afbeeldingen, video’s, infographics, powerpoint slides etc. De meest gebruikelijke vorm is een webpagina met teksten en afbeeldingen erop, zoals deze. Je hebt het gezegde “Content is King” ongetwijfeld wel eens gehoord. Ik zou hier het strategische element aan toe willen voegen door te zeggen:

“Strategische content is King”

Net als het willekeurig omhoog schieten van een pijl in een bos, is het plaatsen van content zonder doel voor ogen erg, tsja… doelloos. In beide gevallen ben je aan het einde van de dag niet verzekerd van een maaltijd. Vraag je af wat het uiteindelijke doel van het online zetten van content is. Wat hoop je ermee te bereiken?

Door middel van het online plaatsen van content wil je bijvoorbeeld:

  • meer verkeer naar je website genereren
  • merkbekendheid vergroten
  • autoriteit opbouwen binnen jouw niche
  • je relatie onderhouden met je huidige klanten

Van al deze doelen is het eerste doel, meer verkeer naar de website genereren, het meest populair. Laten we daar dieper op ingaan.

Het doel van traffic

Voordat je met het samenstellen en optimaliseren van waardevolle content aan de slag gaat, bepaal je wat je met dit verkeer wilt bereiken. Door meer zoekverkeer naar je website te krijgen wil je bijvoorbeeld:

  • meer namen en e-mailadressen verzamelen (opt-ins)
  • offerteaanvragen binnenkrijgen
  • opgebeld worden door potentiële klanten
  • je product of dienst direct verkopen
  • aanmeldingen krijgen voor je webinar of workshop

Optimaliseer je website eerst op conversie, voordat je veel verkeer naar de website gaat loodsen. De vraag die je jezelf kunt stellen voordat je je website gaat promoten is:

“Als er morgen één miljoen bezoekers op mijn website zouden komen, zou ik dan tevreden zijn met de manier waarop mijn website nu is ingericht?”

Als het antwoord op deze vraag ‘nee’ is, zorg dan eerst dat je website zo is ingericht dat je er het maximale resultaat uit haalt. Conversie-optimalisatie is een continu proces, maar als je van tevoren weet dat je website in ieder geval goed genoeg converteert, dan ben je klaar om er verkeer naar toe te sturen.

Meer verkeer uit Google

Om hoog in Google te scoren is het niet de bedoeling dat je de zoekmachines gaat manipuleren. Het doel is om onweerstaanbare content te creëren die inhoudelijk zo sterk is dat het raar zou zijn als Google deze niet op de 1e plaats zou ranken voor bepaalde zoektermen. De vragen die je jezelf keer op keer zult moeten stellen zijn:

“Is mijn artikel of pagina waardevol genoeg om op de 1e plaats in Google te staan?”

“Is dit wat mensen die op deze zoekterm zoeken, hopen te vinden?”

Mocht je zelf zo diep in de materie zitten dat je niet meer kunt inschatten of jouw artikel de ‘ultieme bron‘ is over een bepaald onderwerp, vraag dan aan mensen om je heen wat zij voor informatie zouden hopen te vinden op jouw website.

Begin pas aan de promotie van je content als je ervan overtuigd bent dat deze daadwerkelijk waardevol is.

“Kwaliteit komt voor promotie”

Wat laatste tips…

Optimaliseer je content op één of meerdere zoektermen waar ook daadwerkelijk op gezocht wordt. Controleer dit door in Google bepaalde zoektermen in te toetsen en te zien of deze al als suggestie verschijnen terwijl je aan het typen bent. Typ deze term vervolgens in bij Übersuggest om meerdere variaties op deze zoekterm te ontdekken waar ook op gezocht wordt. Verwerk de woorden die in Übersuggest worden voorgesteld in je content, zodat je hier ook op gevonden kan worden.

Vergeet niet dat SEO en het voeren van een contentstrategie niet iets is dat je eenmalig opzet en voor altijd klaar mee bent. Het is iets dat je bij zult moeten houden als je toenemende resultaten wilt behalen, net als elk ander element in je business. Hier vind je meer nuttige tips voor het doen van zoekwoord onderzoek.

“There are no shortcuts to any place worth going”

Contentstrategie Worksheet (PDF)

Om je te helpen om het maximale uit je contentstrategie te halen hebben we een worksheet gemaakt met 9 vragen die je voor jezelf kunt beantwoorden om te kijken waar voor jou op dit moment de speerpunten liggen.

Klik hier om de PDF-worksheet te downloaden

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Rowdy Groothedde
Door

Rowdy Groothedde

op 23 July 2014

Hoi Seph, Leuk initiatief om er een vragenlijst(PDF) bij te doen! Ik denk dat het belangrijk is met een content-strategie dat je alle onderwerpen alvast gaat opschrijven waar je over kunt gaan bloggen. En dan je blogs als het ware 'inplannen'. Thnx for sharing!

Seph Fontane Pennock
Door

Seph Fontane Pennock

op 17 September 2014

Zeker een goede tip Rowdy! Op die manier voorkom je inderdaad een writer's block voorkomen en veel nieuw zoekverkeer blijven binnenhalen. Verstandig is om van tevoren te onderzoeken welke zoekwoorden je je op gaat richten met de onderwerpen waarover je gaat bloggen, zodat je er het maximale uit kunt halen. Groet!

Rob
Door

Rob

op 13 October 2014

Heel goed uitgelegt, bedankt voor de tips!

Dirk Karten
Door

Dirk Karten

op 26 February 2015

Zeer helder en duidelijk artikel. Dank van een oudere tekstschrijver die nog betere online content wil maken maar veel moet bijleren.

derk kramer
Door

derk kramer

op 10 March 2015

Helaas is je plaatje boveb over content strategie doelen niet (meer?) zichtbaar. Zowel in de internet explorer als in chrome

Seph Fontane Pennock
Reactie plaatsen