arrow_drop_up arrow_drop_down
Community building: hoe krijg ik mijn leden in beweging?
27 januari 2021 
9 min. leestijd

Community building: hoe krijg ik mijn leden in beweging?

Hoe begin je met het opzetten van een online community? En hoe zorg je ervoor dat je leden lekker actief worden? We geven je tips om je community een kickstart te geven.

Het moeilijkste aan het bouwen van een online community, is de community op gang krijgen. Zodra het eenmaal loopt en leden actief zijn, gaat het vanzelf. Dan wordt het een sneeuwbal. Maar krijg je die sneeuwbal aan het rollen als je community nog leeg is?

Als je op een leeg forum terechtkomt waar nog niemand iets heeft geplaatst, ben je niet zo snel geneigd om zelf iets te plaatsen. Je gaat niet zomaar uit jezelf een berichtje posten. Dat doe je meestal pas in een actieve online community. Maar een community wordt pas actief als mensen deelnemen.

Om je community aan de gang te krijgen, wil je er een kickstart aan geven.

Wij hebben dat bijvoorbeeld wel eens gedaan door een webinar te geven. Tijdens het webinar kon je ons live vragen stellen, maar die moest je dan wel in de community plaatsen. Dan wordt het makkelijker voor mensen om hun eerste bericht te plaatsen. Het ijs is dan gebroken.

Een actieve community begint bij een goede opvoeding

Je wilt nieuwe leden laten zien dat de community actief is en ze trainen om zelf ook actief te zijn. Daar komt een stukje opvoeding bij kijken.

Toen we voor het eerst wat leven in onze community wilden blazen, vroegen we mensen hun support vragen via ons forum te stellen. Hiervoor deden we alle support via de e-mail, maar we zagen dat we 10 keer per dag dezelfde vraag kregen. In de community konden we die vraag in één keer voor al die mensen beantwoorden.

We deden twee dingen om te zorgen dat mensen hun vraag voortaan in de community zouden stellen. Zo begon Martijn altijd met het beantwoorden van de vragen in de community en beantwoordde hij de mails pas later.

Mensen die hun vraag in de community stelden, werden dus beloond.

Bij het beantwoorden van de mails gaf hij steeds aan dat mensen de volgende keer sneller antwoord zouden hebben als ze hun vraag via de community stelden.

Inmiddels doen we onze support niet meer via het forum. Maar de mensen die we in die periode trainden, stellen nog altijd hun vragen via de community. Het is voor hun gewoonte geworden. Ondertussen draait de community juist om marketing en niet meer om Phoenix support. Dus deze vragen worden nu weer allemaal beantwoord via de mail.

Van community naar gewoonte

Om de mensen in je community op te voeden, moet je een gewoonte creëren. Dat hebben we geleerd uit het boek Hooked van Nir Eyal. In zijn boek legt hij uit hoe je mensen verslaafd kan maken aan een social media platform.

De belangrijke stap om iemand verslaafd te maken, is dat je die persoon beloont voor de acties die hij onderneemt.

Hoe vaker je actie onderneemt, des te groter de investering is die je hebt gedaan en des te groter het verlies is als je ermee stopt.

Een beloning kan komen in de vorm van views, likes, reacties of dat mensen je bericht doorsturen. Als je een paar keer iets gedeeld hebt en je bent ervoor beloond, dan heb je een emotionele investering gedaan in het platform. De kans dat je blijft wordt dan groter. Doordat de beloning variabel is – het aantal views, likes of reacties is steeds anders – krijgt het een spel-element.

Dat zien wij ook veel terug in onze eigen IMU+ community.

Wij belonen mensen die actief zijn met karmapunten. Degene met de meeste karmapunten staat bovenaan in het leaderboard. We zagen dat gebruikers van onze software zich ineens zelf omschoolden tot support medewerkers. Ze vonden het leuker om andere mensen met hun website te helpen dan om met hun eigen website bezig te zijn.

Hoe zorg je dat mensen hun eerste bericht plaatsen?

Het belangrijkste wat je moet doen om een community op gang te krijgen, is mensen een reden geven om een eerste bericht te plaatsen.

De makkelijkste manier om actie in je community te krijgen, is mensen vragen zichzelf voor te stellen.

Dat is een gemakkelijke stap om te zetten, maar niet iedereen doet het. Bij ons stelt gemiddeld zo’n 30% van de nieuwe leden zich voor.

Nadat iemand een eerste berichtje plaatst, moet je zorgen dat er een beloning op zit. Bij ons zorgt Daniëlle, die community manager is, daarvoor. Zij reageert op iedereen die zichzelf heeft voorgesteld door ze te verwelkomen en een persoonlijke vraag te stellen. Er zijn ook nog een aantal andere collega’s die in de community reageren. Als iemand zich heeft voorgesteld, zijn er al snel drie of vier reacties van iemand uit ons team.

We zien dat veel nieuwe leden ook reageren op andere mensen die zichzelf voorstellen. Ze hebben gevoeld hoe leuk het is als ze zelf reacties krijgen en willen dat verspreiden.

Houd je community actief met streaks en leaderboards

We proberen mensen te motiveren door middel van streaks en het leaderboard. Als je iedere dag een bericht plaatst krijg je punten, hoe meer dagen, hoe meer punten, hoe langer je streak. We zien in onze community dat drie leden tegen elkaar opboksen. Als je één dag niet actief bent, ben je alles kwijt.

Als je net achter de nummer één loopt, dan wil je volhouden, want je wil die koppositie pakken. Zodra je de koppositie hebt, wil je niet een dag verzaken, want dan moet je weer bij nul beginnen.

Het klinkt heel kinderachtig – en dat is het ook – maar het werkt wel.

Door de streak kun je het positieve momentum in je community vasthouden.

We krijgen weleens bezwaren van ondernemers die zeggen dat zo’n streak niet werkt voor hun doelgroep. Het werkt ook niet voor iedereen, maar voor sommige mensen wel. Het is iets kleins waarvoor mensen terugkomen. Maar je kunt ook andere dingen doen om mensen terug te laten komen. Je kunt webinars organiseren, mensen er proactief naartoe sturen of vraag-en-antwoordsessies houden.

Je wilt dat mensen regelmatig naar je community komen. In het begin moet je ze een externe trigger geven. Bijvoorbeeld via je e-mail, funnel of social media. Zo wordt het een gewoonte en gaan ze vaker uit zichzelf kijken of er nog iets is gebeurd.

Wat te doen met lurkers in je community

Je kunt ervan uitgaan dat ongeveer 70% van je community passief is. Dat zijn de zogenaamde lurkers. Lurkers lezen en consumeren alleen. Het liefst anoniem.

In IMU+ zien we dat er veel verschillende mensen zijn. Dat is ook precies waarom we er zo’n mix van hebben gemaakt. Sommige leden gebruiken alleen de community. Ze stellen vragen en geven antwoorden. Zij zitten vooral in het kennisgedeelte.

Andere mensen zitten vooral in het inspiratiegedeelte. Ze hangen rond in de Victory Lounge; waar mensen topics plaatsen als ze succes hebben behaald. Als iemand zijn succesverhaal deelt, gaan ze erop in.

We hebben ook mensen die alleen meedoen aan de challenges. Bijvoorbeeld dat we afspreken dat iedereen een webinar gaat geven. Daar doen ze dan aan mee. Ze laten de cursus links liggen, maar doen wel fanatiek mee aan de challenges.

Het gave van IMU+ is dat we alles hebben. Cursussen, community, challenges. Alles zit erin. Wat we nu hebben toegevoegd is de live agenda. Je kunt zien wat er de komende maanden te doen is. We hebben de agenda volgepropt met sessies van onszelf, gastsprekers die we inhuren en website review marathons. We willen heel veel op de agenda zetten, zodat je als je inlogt gewoon kan kijken wat er die week te doen is en wat bij je past.

Community building voor als je pas net begint

Als je net begint en nog maar vijf leden hebt, wil je ervoor zorgen dat er een kern groepje in je community komt. Het liefst wil je een paar tientallen leden die actief zijn. Idealiter komen die leden ongeveer tegelijk in je community. Als je elke week iemand toevoegt, gebeurt er niet zoveel. Maar als je in één week 30 of 40 mensen toevoegt en die stellen zichzelf allemaal voor, dan zien ze ook dat andere mensen actief zijn.

In het begin kun je bijvoorbeeld op zoek gaan naar mensen die een gratis pilot willen doen. Zorg ervoor dat je zelf al een kickstart geeft door een aantal topics aan te maken. Zo is er meteen meer reuring en gebeuren er meerdere dingen op hetzelfde moment.

Bedenk je ook wat voor soort reacties je wilt. Een hele uitgebreide reactie plaatsen kan een beetje eng zijn. Je laat je gezicht zien met een mening. Het is veiliger om iemand even snel te feliciteren als hij jarig is.

Dat zien we ook in onze community. Het gebeurt regelmatig dat mensen om feedback op hun website vragen. Daar komen vaak wel wat reacties op, maar het zijn er maar een paar. Op een gegeven moment liet iemand vijf logo voorstellen zien en vroeg welke mensen het mooist vonden. Het was gewoon multiple choice, waardoor het heel makkelijk was om antwoord te geven. Het topic explodeerde in de community. Als de betreffende dame in plaats daarvan had gevraagd wat mensen van haar logo vonden, had ze een stuk minder reacties gekregen.

Als je net begint met je community moet je het zo simpel mogelijk maken.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen