Website als online visitekaartje? No way!
Website als online visitekaartje? No way!
10 augustus 2015 

Website als online visitekaartje? No way!

Vind jij ook dat je website je online visitekaartje is? Dan zal dat na vandaag anders zijn. Je website een “online visitekaartje” noemen is echt een onderschatting van je website. Daarmee is het namelijk niet de marketing- en verkoopmachine die het moet zijn. Want je investeert toch niet voor niets in je website?

Uw website als visitekaartje

Het visitekaartje

Het lijkt mij duidelijk genoeg wat precies een visitekaartje is. Een visitekaartje is een netjes vormgegeven kaartje met daarop gegevens over jou en/of jouw bedrijf. Hierop staan over het algemeen de naam van het bedrijf, jouw naam, eventueel je functie en uiteraard de contactgegevens. In een sommige gevallen worden deze gegevens aangevuld met details over jouw werk of de producten/diensten van je bedrijf. Dit wordt netjes vormgegeven in de huisstijl van je bedrijf, en daar hoort uiteraard van het logo van je bedrijf bij. Veel meer dan dit is een visitekaartje niet.

Het visitekaartje

Welk doel heeft het visitekaartje?

Over het doel van het visitekaartje hoeft ook geen discussie te bestaan. Het visitekaartje is een snelle manier om jouw contactgegevens met een ander te delen. Door de vormgeving in je huisstijl draagt het  bij aan de herkenbaarheid. Wanneer je echt wilt opvallen, zorg je dat je visitekaartje enigszins afwijkt van de norm. Klinkt niet heel spannend, maar aan een visitekaartje dient wel zeker de nodige aandacht besteed te worden. De herkenbaarheid die ik hiervoor noemde en het eventueel opvallen van jouw visitekaartje zijn zaken die je niet moet onderschatten. En zo komen we bij je website, die zeker wel overeenkomsten heeft met het visitekaartje.

De overeenkomsten tussen visitekaartjes en websites

Er zijn zeker overeenkomsten tussen een visitekaartje en een website. Op beide vind je bijvoorbeeld contactgegevens en beiden dienen aan te sluiten bij de huisstijl van je bedrijf. Zowel je visitekaartje als je website zijn bedoeld om klanten en prospects te interesseren voor je bedrijf en om ze actie te laten ondernemen. Dit kan zowel contact opnemen zijn, als enkel informatie bij of over je inwinnen. Globaal gezien zijn dit de overeenkomsten en houdt het hierbij dus op. De website van je bedrijf is namelijk echt veel meer dan een online visitekaartje. Wanneer je de website van je bedrijf echt als online visitekaartje zou inzetten, zou deze er ongeveer zo uitzien:

Visitekaartjes en websites: de verschillen

Zoals je begrijpt, heeft een website meer te bieden dan een visitekaartje. Een aantal belangrijke punten op een rij:

  • Een website is dynamisch en kan op ieder gewenst moment worden aangepast
  • Een website is ingericht om een (potentiële) klant verder te helpen
  • Een website draagt bij aan de vindbaarheid van je bedrijf
  • Een website biedt de mogelijkheid tot interactie
  • Uiteindelijk draagt een website bij aan de omzet van je bedrijf

De website van je bedrijf een online visitekaartje noemen is een belediging van je website. Je website doet en is veel meer dan enkel een online visitekaartje. Een goed ingerichte website helpt je bedrijf aan meer omzet. Daar kun je ook nog eens verbetering in krijgen door je website te optimaliseren. Is je dat enkel met een visitekaartje wel eens gelukt?

De website uw online visitekaartje

Je website is je online marketing- en verkoopmachine

Wanneer je de website van je bedrijf als een online visitekaartje benadert, zal dat ook precies het effect zijn. Mensen nemen er notie van en daarna ben je ze dus vaak weer kwijt. Zet je website in als online marketing- en verkoopmachine. Door deze benadering zal je website ook echt geld gaan opleveren. En dat begint al bij de juiste benadering van je website. Als marketing- en verkoopmachine dus.

En, zie jij de website van bedrijf nog als een visitekaartje? Deed je dat voor het lezen van dit artikel? Of ben je het totaal niet met me eens? Laat je mening achter!

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?

Door

Lodi Planting

op 14 March 2016

Goed artikel Nathan. Ik geloof net als jij dat websites veel meer zijn dan een online visitekaartje. Of toch zouden moeten zijn. Jij noemt het een marketing- en verkoopmachine en daar kan ik me wel in vinden. Freelancer, ondernemers en ZZP'ers die een website zo inzetten laten zien dat zij bestaan. Vind ik je namelijk niet terug op de eerste twee pagina’s van de zoekresultaten, dan is de kans groot dat ik jouw aanbod (hoe goed het ook is) nooit zal leren kennen. Van dat oogpunt ben ik benieuwd naar jouw mening op de stelling: freelancers zonder website bestaan niet! (link: http://lodiplanting.com/digitaal-visitekaartje/).

Reactie plaatsen