Hoe maak ik mijn eigen logo?

Hoe maak je een logo?

02 maart 2022

Een logo is het visitekaartje van jouw bedrijf. Een goed logo is herkenbaar, veelzijdig en tijdloos. Het is de bedoeling dat jouw logo precies uitstraalt waar jij als merk voor staat.

Denk bijvoorbeeld eens aan Shell, Adidas of Apple. De herkenbare logo’s van deze grote bedrijven zorgen ervoor dat mensen direct weten welk merk hierachter schuilt.

Hoe maak je een logo?

Vaak wordt het belang van een goed logo ontwerpen lichtelijk onderschat. Een geweldig logo maken vergt veel aandacht en tijd. Je wilt natuurlijk wel herkenbaar zijn voor de doelgroep en opvallen tussen al jouw concurrenten. Een logo is, naast jouw bedrijfsnaam, toch het eerste wat (potentiele) klanten zien van jouw bedrijf.

Maar welke elementen maken nou een goed logo? Waar moet een logo überhaupt aan voldoen? Je leest het in deze blog!

Welke kleuren passen bij jouw logo?

Het belangrijkste onderdeel van het logo is kleurgebruik. Kleuren hebben ieder hun eigen betekenis en brengen hun eigen sfeer en uitstraling met zich mee. Het is daarom belangrijk om te weten welke kleuren het beste bij jouw logo passen. Lees hieronder de betekenis van de meest gebruikte kleuren in logo’s.

Rood: De kleur rood is een emotionele kleur die energie, passie en kracht uitstraalt;
Oranje: Oranje straalt enthousiasme, creativiteit en betaalbaarheid uit;
Geel: De kleur geel staat voor warmte, geluk en optimisme;
Groen: De kleur groen is een rustgevende, verfrissende en harmonieuze kleur;
Blauw: Blauw straalt kalmte, succes en loyaliteit uit. Deze kleur wordt het meest gebruikt in logo’s;
Paars: Paars staat voor luxe, rijkdom en spiritualiteit.

logo kleuren kiezen

Als je wilt opvallen, dan raden wij aan om eens een andere kleur te kiezen dan blauw. De kleur blauw wordt ontzettend veel gebruikt door bedrijven. Kijk maar eens even naar de verschillende applicaties op jouw smartphone, je zult zien dat enorm veel logo’s de kleur blauw bevatten.

Wil je bij het logo ontwerpen gebruik maken van meerdere kleuren? Dan is het verstandig om te kijken naar welke kleuren complementair zijn aan elkaar. Dit kun je op de website van color.adobe.com heel eenvoudig checken. Complementaire kleuren, de naam zegt het al, complimenteren elkaar. Dit geeft het logo een rustige uitstraling.

adobe-complementaire-kleuren

2. Lettertype gebruik

Welk lettertype past bij jouw bedrijf?

Het lettertype gebruik is heel bepalend voor de uitstraling van jouw logo. Handgeschreven letters geven jouw logo een sierlijke uitstraling. Een grof en groot lettertype geeft jouw logo weer een stoere uitstraling. Om erachter te komen welk lettertype goed bij jouw logo design past, moet je je goed verdiepen in de doelgroep en je afvragen wat hen precies aanspreekt.

veelzijdig-logo-ontwerpen

Er zijn eigenlijk twee soorten lettertypes: schreefletters en schreefloze letters. Bovenstaand vind je een afbeelding waarin de verschillen duidelijk worden weergegeven. Wil je een luxe of een sierlijk logo maken? Kies dan voor een schreeflettertype. Of wil je iets juist stoers en robuust uitstralen? Kies dan voor een schreefloze lettertype bij het logo ontwerpen.

3. Woordmerk en beeldmerk

Maak je gebruik van een woord of beeldmerk?

Een woordmerk is een serie van letters en/of cijfers. Maak je alleen gebruik van de bedrijfsnaam in jouw logo? Dan maak je gebruik van een woordmerk. Wil je een logo maken dat ook gebruik maakt van een afbeelding? Dan spreek je van een beeldmerk. Door gebruik te maken van een icoon, creëer je herkenbaarheid bij jouw doelgroep. Dit is uiteindelijk wat je wilt om op te vallen tussen de concurrentie. Een passende afbeelding bij een logo is erg belangrijk, dit wordt dan meteen het beeldmerk van jouw bedrijf.

4. Tijdloos en simpel

Maak een logo waar je niet snel op uitgekeken bent

Gericht op de toekomst wil je natuurlijk een logo bedenken waar je niet snel op uitgekeken bent. Een tijdloos logo is een logo die zeker nog 10 jaar mee kan. Maar wanneer is een logo nou echt tijdloos? Voordat je definitief besluit om voor een bepaald logo ontwerp te gaan, moet je je afvragen of het logo voldoet aan de volgende aspecten. Is het lettertype en kleurgebruik van deze tijd? Is het logo design simpel en eenvoudig te onthouden? En kun je het logo aanpassen zodat deze mee kan gaan met de opkomende trends? Hieronder vind je een aantal voorbeelden van bedrijven waarvan het logo, met soms wat aanpassingen, al jaren meegaat.

herkenbaar-logo-maken

Maak een logo dat veelzijdig inzetbaar is

Een veelzijdig logo maken betekent eigenlijk dat jouw logo universeel inzetbaar moet zijn voor diverse media-uitingen. Het is belangrijk dat het logo op alle media-uitingen haarscherp zichtbaar is. Om deze reden is het belangrijk dat je een vectorbestand hebt van het logo. Het voordeel hiervan is dat je met een vectorbestand, het logo ontwerp naar elk formaat kan schalen zonder dat je de kwaliteit ervan verliest. Een onscherp logo is natuurlijk het laatste wat je wil.

Naast dat de kwaliteit van het logo in orde moet zijn, moet je je ook afvragen of jouw logo nog steeds krachtig is als het wordt afgedrukt in één kleur. Bijvoorbeeld als het logo design in het zwart wordt afgedrukt. Een manier om een veelzijdig logo te ontwerpen, is door te starten met het logo in zwart-wit te maken. Op deze manier kun jij je focussen op het concept en de vorm van het logo in plaats van het kleurgebruik.

veelzijdig-logo-maken

6. Herkenbaar voor de doelgroep

Maak je logo voor jouw publiek

Een logo maak je als visitekaartje voor jouw bedrijf. Zorg daarom dat je helder hebt wat jouw doelgroep aanspreekt en wat je wil uitstralen. Past het logo bij jouw doelgroep? Dan is de kans groot dat jouw publiek het juiste gevoel krijgt bij jouw organisatie. Omdat het logo goed bij jouw publiek past, zal het ook herkenbaar zijn voor ze. En dit is natuurlijk wat je wil bereiken!

7. Kwaliteit boven kwantiteit

Een logo maak je niet in één dag

Een logo maken gebeurt niet in één dag. Het vergt wat tijd om tot het juiste logo te komen waar je helemaal tevreden mee bent. Overhaast dit proces dus niet! Het is zelfs verstandig om meerdere versies van het logo te maken, zodat je zeker weet welk logo precies bij jouw onderneming past.

logo-ontwerper

Wil jij een waanzinnig logo ontwerpen maar heb je er zelf geen tijd voor? Laat dan jouw logo maken door een designer! Er zijn genoeg bedrijven die dit voor je kunnen overnemen en die misschien iets creatiever zijn dan dat jij bent 😉