arrow_drop_up arrow_drop_down
Tips voor het maken van een goed menu
13 april 2020 

Tips voor het maken van een goed menu

Het opzetten van een menu op je website klinkt in eerste instantie best wel simpel. Ach ja, wat kan er mis gaan? Nou, eigenlijk best wel veel haha 😉 En ik zie ook regelmatig (lees: meerdere keren per dag) menu's die wel wat verbetering kunnen gebruiken. En daarom gaat het artikel van deze week over het maken van menu's.

Wat kan er mis gaan?

Het menu is mega belangrijk voor een website, want vrijwel élke bezoeker zal het gebruiken. Een menu dat niet goed is opgezet kan zorgen voor verwarring bij de bezoeker en dat willen we natuurlijk niet. Het doel is om de bezoeker zo snel mogelijk op de juiste pagina te krijgen, zonder dat het een hele zoektocht wordt. Toch zie ik nog steeds veel menu's die totaal niet duidelijk zijn… Heel erg zonde!

01. De homepagina als eerste item

De homepagina dient ALTIJD helemaal vooraan het menu te staan, als allereerste item. Altijd. Geen uitzonderingen. Ik zie nog best wel vaak dat mensen de homepagina helemaal niet in het menu zetten. Het “gevaar” daar van is dat mensen de homepagina niet kunnen vinden (doh). Een ander nadeel is dat mensen er vanuit gaan dat het eerste item de homepagina is (want dat is vrij standaard) en vervolgens over het eerste item heen lezen.

Zo was ik een keer op de website van een concullega (een webbouwer) die als eerste item zijn portfolio had geplaatst. Ik las automatisch over het eerste item heen en kon daarna zijn portfolio niet vinden. Heel suf, maar zo werkt het brein blijkbaar 😉 Natuurlijk heb ik het uiteindelijk wel gevonden, maar het duurde even en dat is niet gebruiksvriendelijk.

02. De contactpagina als laatste item

Het verhaaltje hierboven (over de homepagina) is vrijwel hetzelfde als voor de contactpagina. Mensen zijn gewend dat deze altijd als laatste item wordt geplaatst, dus dat is de eerste plek waar mensen gaan zoeken als ze contact met je willen opnemen. Ik zie regelmatig dat de contactpagina op een andere plek staat of, nog veel erger, dat de contactpagina helemaal niet in het menu staat. Ehm hallo? Wil je niet dat mensen contact met je opnemen ofzo?

03. Niet meer dan acht items

Gebruik niet meer dan acht items in je menu, liever nog minder dan acht. Hoe minder er staat, hoe makkelijker iets te vinden is. Verdeel eventueel je items over hoofditems, zodat je een submenu krijgt. Zo zie je hierboven in de academy bij het laatste item “Overig” dat er nog allerlei subitems onder staan. Als ik deze allemaal los in het menu zou plaatsen, dan wordt het veel te veel. En het leid af van wat belangrijk(er) is: de bootcamps, workshops, e-books en de bibliotheek.

04. Geen subitems bij home en contact

Bij de homepagina en de contactpagina horen géén subitems te staan. Mensen zijn niet gewend dat daar items staan, dus die zullen daar niet zoeken. En dan kunnen ze wellicht datgene wat ze zoeken niet vinden. Niet zo handig dus 🙂 Plus, als mensen naar de contactpagina willen gaan (en dat willen we juist, dat mensen contact op gaan nemen!) worden ze afgeleid door de subitems. Je leid ze dan dus misschien weg van de contactpagina.

05. Wees niet creatief met benamingen

Als je de alinea's hierboven hebt gelezen, dan heb je ondertussen vast al wel door dat gebruiksvriendelijkheid key is bij het maken van een menu. 😉 Mensen horen in één oogopslag te zien waar de pagina precies over gaat. Als je creatief gaat zijn met de benamingen, dan is de kans groot dat het voor mensen niet duidelijk is waar de pagina over gaat. Voorbeeld: als je de homepagina welkom noemt in plaats van home of homepagina, dan is niet voor mensen misschien niet direct duidelijk dat het om de homepagina gaat. Wees dus vooral erg “saai” 😉

06. Plaats alleen belangrijke items

Ik zie ook steeds vaker dat mensen items in het menu plaatsen die helemaal niet belangrijk zijn. Bijvoorbeeld dat ze hun privacyverklaring als subitem plaatsen bij de contactpagina (wat sowieso al een no-go is). Dit soort “onbelangrijke” items zit de bezoeker helemaal niet op te wachten. Plaats deze gewoon in de footer… Dat is sowieso al wat mensen gewend zijn; dat het onderaan de website staat, met eventuele linkjes naar de disclaimer en de algemene voorwaarden.

07. Niet laten openen in een nieuwe venster

Oef… Ik was laatst op een website waarbij élk menu items opende in een nieuwe venster/tabje. Ik snuffelde een beetje rond op de website en toen had ik al snel acht venster open staan. Van dezelfde website. Onhandig en heel erg irritant! De regels voor linkjes zijn als volgt:

  • Is het een linkje BINNEN je eigen website? NIET laten openen in een nieuw venster.
  • Is het een linkje naar een ANDERE website? Dan WEL laten openen in een nieuw venster.

Heb je in je menu een linkje naar een andere website? Zorg er dan dus voor dat deze wordt geopend in een nieuw venster. Deze functie is niet standaard zichtbaar in het WordPress dashboard, maar die kun je wel heel gemakkelijk toevoegen;

  1. Log in bij je WordPress dashboard en ga naar het menu.
  2. Klik rechtsboven op het kleine tabje “Scherminstellingen”. Er komen dan allerlei opties tevoorschijn.
  3. Vink het vakje bij “Linkdoel” aan.
  4. Ga vervolgens naar het betreffende menu item die je wilt laten openen in een nieuw venster.
  5. Selecteer bij linkdoel dat je het wilt laten openen in een nieuw venster.

En dat was het al 🙂 Zo zie je maar weer; iets dat zo simpel is kan stiekem toch best wel complex zijn.

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen