De 'Splittest battle': verbeter je landingspagina met A/B-testen
21 juli 2021 
8 min. leestijd

De 'Splittest battle': verbeter je landingspagina met A/B-testen

Het is zover! De laatste jaren hebben Tonny en Martijn heel veel taken overgedragen aan het team. Tonny is echter nog een aantal dingen zelf blijven doen, waaronder salespages en aanmeldpagina’s bouwen. Nu gaan we ook dat wat meer loslaten. 

Begin vorige maand zaten we met zijn tweeën te masterminden over de grootse plannen voor de IMU. Tonny pakte zijn notitieboekje erbij en er kwamen vijf rollen op papier te staan:

We zijn gaan kijken hoe we onze marketingafdeling konden gaan uitbreiden en uit welke rollen en personen die marketingafdeling zou moeten bestaan. 

Op dit moment zijn Tonny en Martijn nog voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de marketing. Daarnaast hebben we Joost, die verantwoordelijk is voor de advertenties. Dat gaat supergoed, maar soms zet hij ons ook aan het werk. Er moet dan bijvoorbeeld een nieuwe pagina komen, omdat de huidige pagina niet goed presteert. Als we het druk hebben, hebben we niet altijd zin om zo’n pagina te maken. 

Het bouwen van pagina’s en het maken van funnels zijn taken die vaak lang blijven liggen, maar wel heel belangrijk zijn. Daarom is de ‘online marketing’-rol die we hebben opgeschreven in ons lijstje een hele belangrijke. Er staat zelfs al een vacature voor op de website. 

We zoeken een echt goede online marketeer. Iemand die zo goed is dat wij ons er niet meer mee willen bemoeien. 

Van alle marketing in je eentje doen naar online marketing team

De afgelopen jaren hebben we de marketing met zijn tweeën gedaan. De hele IMU was een groep ontwikkelaars, een groep klantenservice en Tonny en Martijn in de marketing. Daarna zijn er een paar functies bij gekomen, dus video bewerken, social media management, advies geven in community en Joost dan als eerste echte online marketeer.

We vinden het heerlijk dat we nu eindelijk een online marketing team aan het bouwen zijn. Nu liggen veel online marketing taken nog bij ons, maar je kunt niet overal focus op hebben. Als je de hele week bezig bent met Google Ads, statistieken en opschalen, is het bijna niet te doen om tegelijkertijd ook e-mailmarketing te doen, content te schrijven, podcasts op te nemen en productlanceringen te doen. 

Nu Joost zich fulltime bezighoudt met advertenties, zien we dat hij daar veel harder in gaat dan wij ooit hadden kunnen gaan. Toch blijven we het moeilijk vinden om het los te laten. Zo kan het gebeuren dat Joost een pagina wil splittesten en er een tweede variant voor wil maken. Tonny denkt dan: ‘Ik heb de eerste gemaakt, dus ik wil niet dat iemand anders de tweede gaat maken in een andere stijl’. Het kost veel energie om al het werk zelf te doen, maar het kost ook nog veel moeite om het los te laten. 

Wie maakt de beste salespage?

Er zijn een aantal pagina’s waarvan Joost een extra variant wil om het te kunnen testen. Zo heeft bijvoorbeeld de salespage van voor het boek een conversie van 5%. Dat moet hoger kunnen. Nu kunnen wij natuurlijk een nieuwe pagina maken om deze te splittesten, maar dit is ook een taak die de nieuwe online marketeer straks kan gaan doen. 

Toen bedachten we: we hebben ook nu al een aantal mensen in het team zitten die goed zijn in online marketing. Daarom hebben we een interne challenge uitgezet voor ons support team. Iedereen die mee wil doen maakt een variant van onze boek-salespage. Vervolgens gaan we er een aantal testen en kijken we welke het beste werkt. 


A/B-tests zijn een fantastisch instrument dat je als online marketeer hebt. Je kunt verschillende varianten tegen elkaar testen en vervolgens kijken waar meer resultaat uit komt.


Hoe werkt dat nu, zo’n A/B-test? Straks sturen we bijvoorbeeld 200 bezoekers naar de salespage voor het boek. Er gaan er 100 naar de variant van Tonny, waarvan er 5 een boek kopen. Ook gaan 100 bezoekers naar de pagina van bijvoorbeeld Maartje of Boris, waarvan er 7 een boek kopen. Zo kun je kijken welke pagina het beste werkt, zodat je die voortaan kunt gaan gebruiken. 

Het kan heel leuk zijn om als ondernemer binnen je bedrijf een wedstrijd te organiseren waarin collega’s tegen elkaar battelen. En heb je nog geen team, dan kun je zoiets ook doen met andere ondernemers binnen je netwerk. 

Waarom het zo moeilijk is de controle los te laten

Het lijkt Tonny aan de ene kant heerlijk als er iemand zou zijn die hele strakke pagina’s kan bouwen. Met Phoenix kan hij wel mooie dingen maken, maar het is nog niet zo mooi als hij eigenlijk zou willen. Hij zou het heel fijn vinden als er iemand zou zijn die dat zou kunnen. Aan de andere kant zou hij het ook heel pijnlijk vinden als iemand straks een pagina maakt die beter is dan de pagina die hij heeft gemaakt. Het is moeilijk om zoiets los te laten. 

Tegenwoordig heeft Tonny er een stuk minder moeite mee om dingen los te laten dan hij vroeger had. Als je het geld verdienen uit handen geeft aan iemand anders die het net zo goed kan als jijzelf, ga je als ondernemer twijfelen aan je toegevoegde waarde. Daarom is het zo moeilijk om marketingtaken uit te besteden. 

Martijn vindt het juist interessant dat we juist door het werk uit handen te geven uit onze eigen tunnelvisie getrokken worden. We zijn gewend om marketing op onze manier te doen. Maar misschien is straks het resultaat wel vele malen beter. 

We bouwen onze verkooppagina’s altijd op een bepaalde manier. De copy schrijven we op een bepaalde manier en het moet er ook altijd op een vergelijkbare manier uitzien. Maar misschien zou een hele andere structuur juist wel veel hogere conversies geven. Of misschien zijn de conversies gelijk, maar komt er een ander type klant uit dat sneller een software trial afneemt. 

Stel, we hebben salespage A en salespage B. Beide leveren ze 5 boekverkopen op. Maar van de klanten via salespage A neemt er één een software trial. Van de klanten via salespage B nemen er 3 een software trial. Op de lange termijn is salespage B voor ons veel waardevoller. Joost trackt dit allemaal, waardoor we dat straks tegen elkaar kunnen afzetten. Zo maken we er een mooi spelletje van. 

De beste manier om een salespage te bouwen

Als ondernemer ben je vaak zowel de schrijver als de bouwer van een pagina. Deze rollen gaan echter niet zo goed samen. In het verleden leerden we mensen om hun landingspagina eerst te schrijven in Word. Eerst beantwoord je een aantal vragen over je ideale klant, de uitdagingen en vraagstukken van je bezoeker, de situatie van de bezoeker. Je wilt eerst een beeld vormen van de persoon aan de andere kant, zodat je deze in de juiste flow naar je call to action kunt leiden. 

Wanneer je vervolgens gaat schrijven, kun je nog alle kanten op. Het gaat dan om de inhoud van je tekst. Je bent dan nog niet bezig met het design. Als je het vervolgens op een pagina moet gaan zetten, wordt het moeilijker om een groot stuk tekst zo vorm te geven dat mensen het ook daadwerkelijk gaan lezen. Daar heb je een vormgever voor nodig.

We zien dat ongeveer 1% van onze klanten in staat is om dit proces op deze manier te doen. Dus om eerst een goed stuk tekst te schrijven en dat vervolgens te vertalen naar een pagina die uitnodigt om te lezen. 

Door de jaren heen hebben we het proces omgedraaid en de TIPS-formule in het leven geroepen. Ook hebben we een salespage blauwdruk gemaakt. Tegenwoordig leren we ondernemers om in blokken te denken. Het bovenste deel van je pagina heeft een doel. Het blok daarna heeft weer een ander doel. Je hoeft vervolgens alleen maar de tekst in blokken te zetten en hebt automatisch een goede pagina. 

Hoe jij een salespage battle kunt organiseren

Wij organiseren de splittest battle nu binnen ons team. Je kunt een vergelijkbare battle ook doen met ondernemers binnen je netwerk. 

Twee jaar geleden organiseerden we een salespage challenge in IMU+. Een stuk of 30 of 40 ondernemers deden mee om een salespage voor elkaar te gaan bouwen. Van tevoren hadden ze een korte call waarin ze hun business en producten uitlegden. Vervolgens bouwden ze voor elkaar een verkooppagina. Er waren heel veel mensen die uiteindelijk doorgingen met de verkooppagina die de ander voor ze had gemaakt. Het paste veel beter bij de taal van hun doelgroep


Als iemand anders voor jou gaat bouwen, kom je zelf weer in de rol van marketeer. Je maakt beslissingen op basis van wat werkt. Dat is moeilijker als je de pagina zelf hebt gebouwd. Dan ben je er emotioneel te veel aan gehecht. 


Het is heel nuttig om dingen uit handen te geven aan een team of een freelancer, zodat je zelf weer meer in de inhoud kunt gaan zitten in plaats van de vorm. De vorm besteden we uit en de inhoud doen we zelf. Daar hebben we weer best veel zin in. Lekker copywriten en alles schrijven wat je wilt, want je hoeft het zelf niet te bouwen. Je hoeft niet meer over na te denken hoe het eruit moet komen te zien. 

Hoe werkt een A/B-test?

In onze Splittest Battle gaan we twee totaal verschillende pagina’s tegen elkaar testen. Wanneer je een A/B-test op deze manier aanpakt, weet je niet precies welk onderdeel ervoor zorgt dat de ene pagina beter presteert dan de andere. Daarom hopen we dat er een groot verschil gaat zijn, zodat we één variant hebben waar we mee door kunnen gaan. 

Normaal werkt een A/B-test op een net wat andere manier. In plaats van dat je twee totaal verschillende pagina’s test, verander je maar één of twee elementen. Bijvoorbeeld de kleur van de call to action-knop of de titel van je salespage. Als op de ene pagina 5 mensen converteren en op de andere pagina 10, dan weet je: de titel van deze pagina werkte heel goed. Vervolgens kun je weer een ander element gaan splittesten. 

Dat is hoe je A/B-tests in de basis kunt inzetten. Je zet een splittest op door twee losse pagina’s te maken en de resultaten van deze pagina’s te vergelijken. In Plug & Pay kun je zelfs in 3 klikken je betaalpagina’s splittesten. Je kunt zo bijvoorbeeld kijken wat een testimonial, stukje content of video doet. 


Wat we je in ieder geval willen meegeven: begin met splittesten. Test iets en kijk of je een resultaat kunt zien. Alleen al het gevoel van: ‘ik heb 2 varianten draaien en kan meten welke beter werkt’, geeft al een magisch gevoel als marketeer. 


Ga jij dit toepassen? Bijvoorbeeld door een challenge te organiseren met collega’s of andere ondernemers? Of door een A/B-test aan te zetten voor bijvoorbeeld je betaalpagina?

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen