arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe start je een podcast?
10 december 2020 
10 min. leestijd

Hoe start je een podcast?

Het starten van een eigen podcast heeft veel (indirecte) voordelen voor je business. Zo heeft de IMU Podcast ons een flinke boost gegeven! Tonny en Martijn delen hun beste podcast-tips met je.

Waarom zou je een podcast starten? Het effect dat een podcast heeft op je business is moeilijk te meten. Je ziet wel statistieken van hoeveel mensen kijken en luisteren en je krijgt duimpjes en reacties. Maar daar blijft het wel bij. Waarom stoppen wij er dan zoveel moeite in onze IMU Podcast?

Waarom zou je een podcast starten?

Het effect dat een podcast kan hebben op je business is vooral indirect. Het zorgt voor klantenbinding. We krijgen veel reacties van mensen die elke week met veel plezier naar de IMU Podcast luisteren. Daarbij vinden we het zelf heel leuk om te doen.

De podcast heeft ook gezorgd voor extra omzet. We hadden bijvoorbeeld een keer een actie voor onze SEO cursus. In de podcast verwezen we mensen naar de pagina imu.nl/mazzel, waar luisteraars profiteerden van een speciale actie. We deelden de link nergens anders. Daardoor wisten we dat alle verkopen vanaf die pagina vanuit de podcast kwamen. De pagina staat nog altijd online.

De podcast levert ons heel veel op, maar niet direct een meetbaar resultaat. Als je een landingspagina met een aanbod hebt, kun je het resultaat daarvan heel precies meten. We weten dan hoeveel we uitgeven aan advertenties, hoeveel mensen op de pagina terechtkomen, hoeveel mensen afrekenen en hoeveel mensen de upsell kopen. Dat is allemaal heel meetbaar.

Een podcast is een stukje branding. Nieuwe klanten geven regelmatig aan dat ze al lange tijd naar onze podcast luisteren en het gevoel hebben dat ze ons écht kennen.

Bouw een sterke klantrelatie

Wanneer ze uiteindelijk klant worden, zijn ze heel blij om lid te worden van de IMU familie.

Mensen die klant worden nadat ze al langere tijd onze podcast luisteren, weten wie we zijn, wat we doen, wat onze waardes zijn en welke producten we hebben. Zij beslissen vanuit zichzelf dat ze graag met onze producten aan de slag willen. Wij hoeven ze niet meer over te halen. De klantrelatie wordt daardoor ook sterker en mensen blijven langer klant.

Makkelijke manier van content produceren

Podcasten is voor ons vooral een makkelijke manier om content te produceren. Dat is een van de redenen waarom we ermee zijn begonnen. We willen niet te veel meer bloggen, want dat kost veel tijd. We vinden het fijn om met elkaar te praten en video’s op te nemen. Dat kunnen we makkelijker volhouden, waardoor we consistent blijven.

We zijn ooit bewust met alleen de audio variant van onze podcast begonnen. We hebben jaren overwogen om een podcast te starten, maar we wilden niet gaan podcasten om het podcasten. Wel zagen we de potentie ervan.

Afgelopen jaar heeft podcasten een enorme groei doorgemaakt in Nederland

Je ziet dat veel radiozenders ook zijn gaan podcasten, omdat dezelfde trend die gaande is voor tv ook richting radio gaat. Vroeger zette je de tv aan en keek je wat er op dat moment opstond. Met de radio was dat ook zo. In het tijdperk van Netflix, Spotify en streamingdiensten kun je op elk moment kiezen wat je wilt kijken of luisteren. Je ziet dat meer mensen podcasts zijn gaan luisteren en daardoor zijn ook radiozenders podcasts gaan maken.

Het enorme potentieel van podcasten

In Nederland staat podcasten nog in de kinderschoenen.

Als je nu een podcast start, kun je nog een van de eersten zijn in jouw markt of interessegebied. Als je nu een achterban aan je weet te binden, dan is dat echt goud waard.

Podcasts zijn een heel uniek medium. We zien dat meer mensen naar onze podcast luisteren dan dat mensen op YouTube kijken. Sinds een paar maanden plaatsen we op ons YouTube kanaal namelijk de video-variant van onze podcast. Daar zijn we net mee begonnen en hier zit weer een heel andere groep mensen.

Mensen luisteren podcasts in de auto, tijdens het wandelen of tijdens het poetsen. Betere aandacht krijg je bijna niet. Mensen luisteren een half uur naar je. Dat is ongekend vergeleken met video’s, blogs of andere vormen van media.

Daarom wisten we al heel snel: dat virtuele vastgoed willen we claimen!

We wilden wel een format hebben voor onze podcast. In eerste instantie zijn we alleen met audio begonnen en zijn we gaan praten over waar we mee bezig zijn. Dat ging best goed.

Dit jaar besloten we om YouTube erbij te pakken. Hierdoor werd het podcasten net wat anders. Het is moeilijker nu het ook gefilmd wordt. Je voelt je toch meer bekeken.

Podcast als basis van de content machine

We zien er enorm veel waarde in om onze podcast structureel te blijven uitbouwen. Niet alleen voor klantenbinding, maar ook het aantrekken van nieuwe mensen. Mensen zoeken in YouTube, op Google en ook in podcast kanalen.

Wij hoeven hier alleen maar te praten voor de camera. Michelle filmt en knipt de beelden. Vervolgens worden die op YouTube geplaatst. Audioman Frank tweakt de audio voor de podcast-variant. Danielle zorgt dat er van iedere aflevering een blog wordt geschreven en dat er korte videostukjes en quotes op social media worden verspreid. Op Instagram, Facebook en LinkedIn kun je ze tegenkomen. Er komen fragmenten van een minuut op de timeline en stukjes van vijftien seconden in de stories.

De enige tijd die we hier zelf mee kwijt zijn, is de tijd dat we hier 1 dag in de maand zitten om de podcast op te nemen. Meer hoeven we niet te doen.

Eén opnamedag in de maand zorgt dat wij de komende 30 dagen lang content kunnen delen op een stuk of 10 verschillende kanalen. We noemen dat de Bakery. Vernoemd naar Danielle (die Bakker van haar achternaam heet) want zij is degene die onze content machine overziet.

Zodra je je content machine goed hebt staan, zitten er ontzettend veel voordelen aan.

Hoe vind je een goed concept voor je podcast?

We zijn twee jaar geleden begonnen met podcasten, omdat we het spelletje wilden gaan meespelen. We hebben het toen vaak gehad over hoe we het precies wilden gaan doen. Martijn heeft een pilot aflevering opgenomen waarin hij een blog voorlas. We bedachten in het begin ook al om er meteen een camera op te zetten, zodat we ook meteen YouTube content zouden hebben. Maar dat zou een heel ander soort setting worden. We besloten met de eerste focus te beginnen: een podcast.

Waar ga je het dan over hebben als je gaat starten met een podcast? Iedereen was iedereen al aan het interviewen in het online marketing-landje. Dezelfde mensen kwamen in elke marketingpodcast voorbij. We bedachten dat het een stuk leuker zou zijn als we de podcast gewoon met zijn tweeën zouden doen.

Want waarom zouden mensen nog naar ons gaan luisteren als we dezelfde persoon interviewen die al bij tien andere podcasts is geïnterviewd?

We hebben allebei regelmatig zelf interviews gegeven. Je blijft dan altijd heel erg aan de oppervlakte. Met onze eigen podcast wilden we onderscheidend zijn door de diepte in te gaan.

In het begin bespraken we de onderwerpen waar we het die week toch al over hadden. De eerste keer zaten we op een stoel. Toen merkten we dat de energie een beetje mwah was en besloten we voortaan te gaan staan. Dat hebben we een stuk of 90 afleveringen volgehouden. Toen begon het weer te kriebelen om er videoconcept van te maken. Daarom hangen we nu aan de bar.

Houd je aan de wetten van het platform

In de twee jaar dat we aan het podcasten zijn, hebben we vaak overwogen om er een camera op te zetten. We zien dat veel podcasters dat doen. Het probleem is dat ze vaak in een setting zitten die helemaal niet geschikt is voor video. Daar is video niet voor bedoeld.

Er zijn ongetwijfeld mensen die podcasts op YouTube aanzetten en alleen de audio luisteren.

Maar een van de basisregels in online marketing is dat je je aan de wetten van het platform moet houden.

Mensen op Instagram kiezen er bewust voor om naar Instagram te gaan, omdat ze die omgeving fijn vinden. Wanneer je content voor Instagram gaat maken, moet die passen bij het platform. Dat is een heel ander soort content dan op je blog of op YouTube staat.

We wilden niet ook in die valkuil trappen door er zomaar een camera op te zetten. Daarom zijn we gaan nadenken over de setting. We besloten voortaan aan de bar te gaan zitten. Online Barketing was geboren!

De meningen over die naam zijn nog altijd verdeeld. De ene helft vindt de woordgrap geweldig, de andere helft vindt het vreselijk. Maar het past wel bij ons. We vinden dat je je niet professioneler moet voordoen dan je bent.

Podcast starten? Begin gewoon!

Ondanks dat onze podcast steeds groter wordt, hebben we zelf het idee dat we zomaar wat doen. Gary Vee zei het ook:

Als je een podcast hebt, dan ben je de eerste 200 afleveringen zoekende naar je vorm.

Dat hebben wij ook. We vinden het nu leuk wat we doen, maar het is nog lang niet wat het zou moeten zijn.

We zijn nog heel erg zoekende naar een goed concept. Moeten we vragen beantwoorden, eigen inspiratie delen, een stukje actualiteit betrekken, met verschillende blokken werken of gasten uitnodigen? Er zijn enorm veel variabelen en het is een beetje zoeken tot je een concept hebt dat je elke week precies zo kunt doen en dat aanslaat.

Wij vinden het podcasten een leuke reis. En zo moet je het ook zien. Doe het op dit moment op een kwaliteit waarop je durft te publiceren. Wij hebben destijds geïnvesteerd in goede apparatuur voor goede audiokwaliteit. Daarnaast gingen we ermee akkoord dat de eerste aflevering verre van perfect zou zijn. Dat is de tweehonderdste ook niet en de vijfhonderdste ook niet.

Daadwerkelijk starten met je podcast, dat is het belangrijkste punt.

Nu hangen we aan de bar. Als we vijftig afleveringen verder zijn, doen we misschien wel iets anders. En tweehonderd afleveringen verder hebben we misschien wel weer een ander concept. Als je een podcast wilt starten, moet je accepteren dat het in het begin niet perfect is. De eerste afleveringen worden toch door bijna niemand beluisterd. Tenzij je na een paar 100 afleveringen wél een publiek hebt gebouwd en mensen alles terug gaan luisteren.

Het hoogtepunt van twee jaar podcasten

Inmiddels hebben we er al ruim 100 afleveringen en meer dan twee jaar op zitten. Wat is nu het leukste wat we hebben gedaan? Wat is het meest bijgebleven?

De meest recente afleveringen, waarbij we aan de bar zitten, vonden we toch wel het leukste. In het verleden was het opnemen van podcasts altijd een beetje gehaast, altijd effe snel tussendoor. Nu voelt het beter om een paar Online Barketing afleveringen achter elkaar op te nemen.

Voordat we zo gingen werken, hadden we afgesproken dat er één keer per week een aflevering online moest. Dat moest gewoon gebeuren. In het verleden kwam hij op zaterdag online. Nu is dat elke woensdagavond. We hebben in het verleden vaak genoeg gehad dat we op donderdag nog een podcast moesten opnemen en geen flauw idee hadden waar het over moest gaan. Op het laatste puntje van je energie gooi je er een willekeurig onderwerp uit en ga je een podcast opnemen. Daar zijn hele leuke podcasts uitgekomen, maar het was wel een hele stressvolle periode.

We zijn blij dat we het altijd zo hebben aangepakt, want het heeft de consistentie erin gebracht. Het heeft ervoor gezorgd dat er elke week een aflevering online is gegaan. En altijd als er een week was dat we écht geen podcast konden opnemen, hadden we wel een ouder interview achter de hand om te delen. Zo konden we mensen consistent waarde blijven geven.

Er is niet zozeer één iconisch moment in die twee jaar dat we podcasts opnemen. Het is altijd een redelijk consistente flow geweest. De enige aflevering die wel opvalt, is de aflevering die we met Youri Meuleman hebben opgenomen in een hotelkamer in Miami. We gingen toen naar het ClickFunnels seminar.

In een krakkemikkig hotelkamertje zaten we met zijn drieën om een microfoon heen en voerden een gesprek dat kant nog wal raakte.

Een concept kan blijven groeien

In het begin waren we soms bang dat we niet genoeg praktische tips gaven, want we wilden wel dat de podcast waardevol was. We wilden niet teveel afwijken en er mocht niet teveel verloren tijd zijn. Daar werden we een beetje onrustig van. Door vooral over online marketing te praten, wilden we een vaste groep luisteraars aan ons binden die weten waarvoor ze bij ons moeten zijn.

We geloven erin dat een concept kan groeien. Dat zie je ook op tv, bijvoorbeeld bij Voetbal Inside. Dat ging altijd over voetbal, maar tegenwoordig gaat het nog maar 10% over voetbal. Het concept is geëvolueerd. Toch moet je in het begin wel bij je kern blijven. In ons geval is dat online marketingtips geven.

Al snel realiseerden we ons: online marketingtips werken goed voor een video of seminar, maar het is niet zozeer een gesprek dat je hebt. Als je een solo podcast hebt, kan het wel, maar dan ben je meer aan het ratelen. Dat is weer heel anders luisteren.

In het begin hadden we wat moeite met het opzetten van het concept. We hadden het idee dat we vooral moesten zenden. Tot we merkten dat we de leukste reacties kregen op de afleveringen waarin het helemaal niet over online marketing ging en waarin we juist iets persoonlijks deelden.

Met het concept dat we nu hebben staan, nemen we mensen mee in onze reis. We proberen tips te geven, maar ook vooral verhalen te vertellen waarmee we anderen hopen te inspireren. Het is een hele mooie manier om klanten aan je te binden.

De toekomst van de IMU podcast

Waar hopen we dat de podcast naartoe gaat? Wat moet het worden? Martijn hoopt dat we een podcast kunnen neerzetten waar elke ondernemer in Nederland die iets met online marketing doet wekelijks naar luistert. We hopen ze te inspireren en motiveren om mooie dingen te doen met hun business.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.