arrow_drop_up arrow_drop_down
24 mei 2012 

Waarom je moet investeren in je klanten...

Ik plaatste gister een artikel over testimonials en daaruit kon je al opmaken dat het belangrijk is om enerzijds een goed product te leveren maar anderzijds ook om je klanten goed te behandelen (anders krijg je namelijk geen testimonials…). In dit artikel zal ik iets verder ingaan op het onderdeel “investeren in je klanten”. Waarom is dit belangrijk en op welke manieren kun je dit allemaal kunt gaan doen:

Respect voor je klant

Persoonlijke marketing wordt vandaag de dag steeds belangrijker. Consumenten zoeken steeds meer naar persoonlijke aandacht en boven alles: naar respect. Respect is de bepalende factor voor klantloyaliteit. Je kunt door alle nieuwe vormen van communicatie en met name de komst van social media ook zien dat bedrijven heel snel ten onder kunnen gaan wanneer zij hier de plank mis slaan. Denk bijvoorbeeld aan het imago van UPC, de actie van Youp van ’t Hek tegen T-Mobile enzovoorts.

Ik vind dit persoonlijk fantastische ontwikkelingen omdat bedrijven tegenwoordig 100% transparant zaken moeten doen, respect moeten hebben voor hun klanten en ook genoodzaakt zijn om persoonlijke aandacht te geven. Die ontwikkelingen geven ons kleinere ondernemers echt de kans om van de grote jongens te winnen. Respect krijg je door het te geven. Zorg er dus voor dat dit een plek krijgt in je marketing strategie.

Het creëren van succesverhalen

Wanneer je dan een product verkoopt wil je ook dat de klant er succes mee behaalt. Natuurlijk maakt het op korte termijn voor jou als verkoper niet uit wat je klant met zijn product doet (afgezien van het uitblijven van een testimonial) maar op de lange termijn ga je hier een verschil zien. Zeker bij informatieproducten is dit een belangrijke factor. Hoeveel mensen hebben succes behaalt met jouw boek of cursus? Als dat percentage laag of te verwaarlozen is zul je op een gegeven moment echt tegen de lamp lopen. Ook bij fysieke producten is dit trouwens het geval. Wanneer jij jarenlang grasmaaiers verkoopt die stuk voor stuk niet werken of vroegtijdig kapot gaan zal de publieke opinie zich tegen je keren ;)

Mijn focus op dit aspect…

In mijn marketing strategie heb ik zeker het afgelopen half jaar een enorme focus op het creëren van succesverhalen. De oplettende bezoeker die mijn website al vanaf het begin volgt zal ook gezien hebben dat de activiteit op deze website iets minder is geworden (minder vaak blogs) maar dat de activiteit achter de schermen erg omhoog is gegaan. Je ziet steeds meer Phoenix websites voorbijkomen en daarnaast ook klantendagen, Facebook groepen voor klanten, private seminars bij mij op kantoor enzovoorts. Al die dingen kosten er veel tijd en bovenal erg veel energie. Ze leveren je op de lange termijn echter succes op, ook bijvoorbeeld omdat je ambassadeurs opleidt:

Het opleiden van ambassadeurs

marketingfunnel-zandloper-internet-marketing-universiteitMijn klanten kunnen tegenwoordig ambassadeur worden van het programma/de website welke ze bij mij hebben aangeschaft. Veel van mijn cursisten krijgen vragen van hun eigen bezoekers hoe zij aan die website zijn gekomen, hoe handig is het dan als je een promotielink van het programma hebt. Ambassadeurs zijn in mijn ogen echter iets anders dan affiliates. Affiliates promoten een product voor de commissie, ambassadeurs omdat ze het oprecht aanbevelen. Wanneer je product en klantenservice zo goed zijn dat klanten echt “fan” van je kunnen worden zul je ook zien dat klanten de stap naar ambassadeur willen maken.

Apple is nog het mooiste voorbeeld…

Ik had nooit iets met Apple producten en ergerde me er ook aan dat Apple bezitters het mij wilden opleggen (want dat doen ze). Vandaag de dag heb ik een iPhone, een MacBook en een Thunderbolt scherm… Ik wi nog een iPad aanschaffen en ik betrap me er elke week wel een keer op dat ik Apple aan anderen aanraad (en echt fanatiek ook!)

Geen business zonder backend

Onderzoek wijst uit dat een bedrijf gemiddeld 60 tot 80% van haar marketingbudget aan het aantrekken van nieuwe klanten besteed.Doodzonde natuurlijk want het verkopen van meerdere producten aan dezelfde klanten is niet alleen veel lucratiever, het is ook nog eens veel makkelijker. Een vervolgaankoop bij een bedrijf waar je een goede ervaring mee hebt is veel makkelijker dan iets kopen bij een bedrijf waar je geen ervaring mee hebt.

Hoe vaak koop je niet een boek bij Bol.com, simpelweg omdat je daar vorige keer ook besteld hebt? Terwijl het ergens anders misschien wel goedkoper is.Ook ik constateer dat een groot percentage van mijn Phoenix klanten voorafgaand aan hun aankoop mijn internet marketing cursus heeft aangeschaft. Daar is de basis voor het vertrouwen en de kwaliteit van het product gelegd.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Paul

Door

Paul

op 25 May 2012

Integer. Is het woord wat bij me opkomt. En dat zie je niet altijd in internetMarketingLand. Goed bezig.

Reactie plaatsen