arrow_drop_up arrow_drop_down
Klanten genereren via LinkedIn (zonder over te komen als irritante spammer)
1 februari 2021 

Klanten genereren via LinkedIn (zonder over te komen als irritante spammer)

Ben jij een ondernemer?

En zijn jouw klanten andere bedrijven?

Gefeliciteerd. Je bent één van de honderden duizenden B2B ondernemers in Nederland.

Het grootste deel van wat ik zie, hoor en lees over internet marketing gaat over social media kanalen als Facebook, Instagram, Pinterest, Tiktok, Twitter etc.

B2B bedrijven spenderen duizenden euro's aan advertenties op de platformen met als doel om er klanten mee te genereren.

Ik heb dat nooit begrepen.

Sinds ik ondernemer ben genereer ik al mijn klanten, zonder enige kosten, via Linkedin.

Ik weet niet beter.

Iedere ondernemer zit op Linkedin, het is gratis om mensen berichten te sturen en dankzij het algoritme van Linkedin is het bereik op content enorm.

Eén nadeel: je wordt heel snel irritant gevonden..

Tenminste, als je doet wat 9 van de 10 internet marketeers op Linkedin doet.

In dit artikel deel ik met je de 5 geheimen om op een unieke, niet-spammerige manier klanten via Linkedin te genereren.

Geheim #1: Een uniek en klantgericht Linkedin profiel

Waar het bij het overgrote deel van de ondernemers op Linkedin al fout gaat is bij de basis. Gemiddeld kijkt je klant zeven seconde naar je Linkedin profiel. Ik kan je verzekeren dat de meeste van je klanten niet overtuigd raken om een volgende stap te ondernemen als ze “Eigenaar bij NietsZeggendeBedrijfnaam” zien staat op je profiel.

Het is tijd dat je je Linkedin profiel gaat beschouwen als een landingspagina die je potentiële klant positief verrast met als doel om jouw ideale klant naar de volgende stap in zijn klantreis te brengen. Zorg ervoor dat je profiel:

  • Uniek en onderscheidend is;
  • Op de problemen van je ideale klant inspeelt;
  • Jouw kerndiensten weergeeft;
  • Resultaten van je eerdere klanten bevat;
  • Autoriteit uitstraalt.

Een voorbeeld van een profiel dat aan die eisen voldoet is het profiel van een van mijn klanten: Sylvia

Geheim #2: Onweerstaanbare berichten

Allereerst is het belangrijk om te weten wie je ideale klant is. Hoe gedetailleerder, hoe beter. Kies een niche van klanten die jij goed kunt bedienen.

Als je weet wie je zoekt, kan je op Linkedin je zoekopdracht gaan maken en gaan connecten met je ideale klant. Voor het connectie verzoek bericht zijn een aantal zaken belangrijk:

  • Noem de reden dat je wilt connecten met hem/haar;
  • Vertel eventueel hoe je diegene gevonden hebt;
  • Verkoop NIET jezelf of je dienst/product in dit bericht.
  • Zorg dat het een UNIEK bericht is!

Hierna ga je in gesprek met je connectie om een relatie op te bouwen en te kijken of je het gesprek naar een offline gesprek (bellen/videogesprek) kunt verplaatsen. Hou hiervoor het volgende framework aan:

  • Bouw een relatie op met je connectie
  • Ondervind zijn of haar probleem
  • Kijk of je met diegene wilt werken
  • Introduceer de oplossing voor het probleem wat ze hebben
  • Creëer een mogelijkheid zodat zij naar de oplossing gaan vragen
  • Transitie van Linkedin af naar een telefoon/video gesprek

Zorg ervoor dat je authentiek bent en ga bij alles na: “Zou ik dit ook in het echt tegen iemand zeggen die ik net ontmoet heb?”

Als je dat doet heb je gegarandeerd succes, kijk maar:

Geheim #3: Winnende Linkedin content

Het plaatsen van content op Linkedin is belangrijk om autoriteit en zichtbaarheid op het platform op te bouwen. Als het goed is heb je ondertussen een ijzersterk klantgericht profiel wat kan dienen als sales funnel. Wanneer je relevante content plaatst zal dit waarschijnlijk leiden tot profiel bezoekers en dus uiteindelijk tot leads.

Vroeger was content op Linkedin vooral informatief en heel zakelijk. Tegenwoordig zitten er meer marketeers op het platform en is er een verandering opgetreden van het soort content dat goed werkt.

Over het algemeen kan je aanhouden dat je content moet voldoen aan drie basis principes:

1. Persoonlijk

Het moet geen kopie paste verhaaltje zijn dat vroeger op Twitter zou werken. Mensen willen persoonlijke verhalen zien. Dingen die jij meegemaakt hebt en waar jij lessen uit gehaald hebt. Durf je kwetsbaar op te stellen en het zal gewaardeerd worden! Zie mijn post waarin ik een hele persoonlijke foto toegevoegd heb:

2. Informatief

Persoonlijk is leuk, maar het liefst moet het ook een les bevatten. Iets waar iemand uiteindelijk ook iets aan heeft. Het is en blijft tenslotte een zakelijk netwerkplatform.

3. Humor/Fun

Het moet vooral gewoon leuk zijn! Niet te serieus en leuk voor mensen om te lezen.

Geheim #4: Automatiseren kun je leren

Ik weet nog goed de eerste keer dat ik er een ontdekte. Ik heb het maanden lang tegen niemand verteld, omdat ik het zo geniaal vond en dacht dat als ik het zou delen iedereen het zou gaan gebruiken.

En inderdaad, tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld en zijn er tientallen verschillende Linkedin automation tools waarmee je geautomatiseerd je netwerk kunt vergroten en outreach campagnes kunt opstarten.

Maar, LET OP! De regel van Linkedin zijn veranderd. Te veel afgewezen uitnodigingen zullen je account permanent blokkeren. Het is mij overkomen! Ik ben gelukkig na een urenlange zoektocht naar het Linkedin contactformulier (onmogelijk te vinden!) gedeblokkeerd door Linkedin, maar dit doen ze niet bij iedereen.

Hoe normaler de tools worden, des te strenger Linkedin haar algoritme aan het inrichten is om het gebruik ervan te bestrijden. Zorg dus dat je weet waar je mee bezig bent voor je er mee aan de slag gaat!

Geheim #5: The money is in your network

Tot slot is het belangrijk om, als je bovenstaande allemaal goed doet, top of mind te blijven bij je ideale klanten in je Linkedin netwerk. Dit kun je onder andere doen door:

  • Strategisch te commenten op Linkedin bijdragen;
  • Deel te nemen aan Linkedin groepen waar je ideale klant in zit;
  • 1ste connectie bericht campagnes opzetten met waardevolle artikelen en blogs.

Hopelijk hebben deze 5 geheimen je geholpen om verder te komen op Linkedin en het platform in te zetten om klanten mee te genereren.

De mogelijkheden van Linkedin zijn enorm! Laat je niet afschrikken door de zakelijkheid en op het eerste oog saaiheid van het platform, want het kan enorm leuk zijn, als je weet wat je moet doen.

Direct aan de slag?

Wil je als ondernemer jouw Linkedin profiel een simpele boost geven? Begin eens met een unieke kopregel!

Beantwoord de volgende vragen:

  1. Wie help je?
  2. Aan welk resultaat help je die?
  3. Hoe doe je dat? Met wat?
  4. Zonder ‘grootste bezwaar' dat mensen hebben over je dienst

Voorbeeld voor mij:

  1. Ondernemers
  2. B2B klanten
  3. Ik leer ze dat doen via Linkedin
  4. Zonder irritant en spammerig over te komen

Mijn kopregel is als volgt:

“Leert ondernemers klanten genereren via Linkedin zonder irritant en spammerig over te komen”

Gelukt? Deel dan jouw nieuwe unieke, allesomvattende kopregel in de reacties!

Over de schrijver
Ik leer ondernemers hoe ze Linkedin in kunnen zetten om B2B klanten te genereren zonder pusherig of irritant over te komen. Hoe? Neem een kijkje op mijn website voor meer tips & tricks over Linkedin.
Reactie plaatsen