7-handige-linkedin-marketing-tips

7 Handige LinkedIn marketing tips

LinkedIn is al lang niet meer een verzameling cv's voor recruiters. Juist voor (B2B) verkopers en marketeers heeft LinkedIn zich de laatste jaren ontwikkeld tot een onmisbaar platform.

In dit artikel deel ik 7 handige marketing en sales tips voor LinkedIn met je, zodat je ook de kracht van de laatste updates van LinkedIn optimaal kunt benutten voor de groei van jouw bedrijf.

Dit ga je leren:

  • Het belang van een 'klantcentrisch' LinkedIn profiel.
  • De formule voor een succesvolle LinkedIn post.
  • Hoe je het beste artikelen kunt publiceren op LinkedIn.
  • Hoe je effectief nieuwe klanten vindt door te 'linktinderen'.
  • Hoe je opvalt in de massa met LinkedIn native video's.
  • Hoe je jouw websitebezoekers analyseert met LinkedIn Website Demographics.
  • Waar je meer uitstekende informatie kunt vinden over LinkedIn als marketing tool.

LinkedIn

LinkedIn is anno 2017 in Nederland met ruim 6 miljoen gebruikers (35,3% van de bevolking) het tweede sociale netwerk na Facebook. Groter dan Twitter. Wereldwijd timmert LinkedIn na de overname door Microsoft ook flink aan de weg. Zo doorbrak het zakelijke sociale netwerk in april 2017 de magische grens van 500 miljoen gebruikers. Ook lanceert LinkedIn regelmatig nieuwe toepassingen, niet alleen voor recruiters en werkzoekenden, maar steeds meer ook voor verkopers en marketeers.

Het belang van een 'klantcentrisch' LinkedIn profiel

Als verkoper of marketeer kun je jouw LinkedIn profiel beter niet inrichten als een CV. (Tenzij je op zoek bent naar een baan natuurlijk.) Jouw potentiële klanten hoeven toch niet te weten dat jij een pitbull bent met een instelling van 'always be closing'? Of dat je op de hoogte bent van de beste psychologische manipulatietrucjes?

Wat je nodig hebt, is een LinkedIn profiel dat functioneert als een landingspagina die bezoekers converteert tot connecties. Deze ‘landingspagina’ bestaat uit 6 belangrijke onderdelen waaraan je aandacht moet besteden om ze op de juiste manier in te richten.

social selling linkedin profiel best practices

1. Je achtergrondfoto

Gebruik een eigen, unieke achtergrondfoto in plaats van de standaard achtergrond die LinkedIn je geeft. Met de achtergrondfoto kun je meer van jezelf en/of je bedrijf laten zien.

2. Je profielfoto

Een klantcentrisch LinkedIn profiel heeft in ieder geval een perfecte profielfoto foto. Lees in dit artikel hoe je een perfecte profielfoto voor LinkedIn maakt. Volgens LinkedIn ontvangen profielen met foto 21 x meer bezoekers dan profielen zonder foto.

3. Je naam

Je naam: Alleen je naam en eventuele titel.

4. Je functieomschrijving

Laat vooral zien wat je voor je klanten doet en met name bereikt.

De eerste twee regels moeten de bezoeker direct pakken, want alleen de eerste circa 213 tekens zijn zichtbaar.

5. Je samenvatting (zichtbaar):

De eerste twee regels moeten de bezoeker direct pakken, want alleen de eerste circa 213 tekens zijn zichtbaar. Vergelijk het met de zoekresultatenpagina (SERP) in Google. Jouw naam en functieomschrijving zijn dan de titel en de eerste 213 tekens van je samenvatting zijn dan de meta omschrijving. Tezamen moeten ze de bezoekers verleiden om de rest van je profieltekst te lezen door op de knop ‘meer weergeven’ te klikken.

6. Je samenvatting (verborgen):

De rest van je samenvatting is verborgen achter de knop ‘Meer weergeven’. Hier heb je nog zo’n kleine 1.800 tekens om je landingspagina compleet te maken. Gebruik deze ruimte, dat helpt met de nodige zoektermen om je profiel beter vindbaar te maken.

Lees meer: Social Selling 2.0 met LinkedIn

De formule voor een succesvolle LinkedIn post

Uit gegevens van LinkedIn blijkt dat 60 procent van de LinkedIn gebruikers geïnteresseerd zijn in branchespecifieke kennis. Bedrijfsnieuws is interessant voor 53 procent van de LinkedIn leden, gevolgd door nieuwe producten en diensten (43 procent).

populair-linkedin-infographic-01.png

Deel daarom je kennis met je LinkedIn connecties. Wees behulpzaam en transparant wanneer je kennis en informatie deelt op LinkedIn. Deel met name zoveel mogelijk branchespecifieke kennis met je netwerk. Zorg ervoor dat de content die je deelt relevant en praktisch inzetbaar is voor je volgers. LinkedIn zegt het zo:

"Your followers are active on LinkedIn because they want to be more productive and successful professionals. Informative, useful updates receive the highest engagement rates because that’s the information members expect from companies they follow on LinkedIn."

De succesvolle Engelse LinkedIn trainer Mark 'Mr LinkedIn' Williams deed in het voorjaar van 2017 een onderzoek naar welke posts het beste werken op LinkedIn. En daaruit kwamen best verrassende resultaten naar voren. Dit zijn zijn tips:

Je kunt het beste lange tekstberichten posten. Zorg er in ieder geval voor dat de eerste twee zinnen zo boeiend zijn, dat de lezers op de 'meer weergeven' (see more)  link klikken om de rest te kunnen lezen. Dit is een duidelijk signaal voor het algoritme van LinkedIn dat je post interessant is. LinkedIn zal je post dan aan meer mensen tonen. Je kunt er plaatjes of zelfs meerdere plaatjes bij zetten, maar de klik op 'meer weergeven' (see more) blijft essentieel.

Video werkt goed, en dan met name LinkedIn native video (waarover verderop meer).

LinkedIn wil, net als Facebook, mensen zolang mogelijk vasthouden op het eigen platform.

Vermijd externe links (!). Dit is een lastige. Je doel is natuurlijk om bezoekers naar je eigen website te krijgen. Maar uit het onderzoek van Mark Williams blijkt dat posts met externe links veel slechter presteren dan posts zonder externe links. LinkedIn wil namelijk, net als Facebook, mensen zolang mogelijk vasthouden op het eigen platform. Plaats externe links daarom in een reactie onder de post in plaats van in de post zelf, is zijn advies. Of link naar je LinkedIn artikel (waarover verderop meer).

Reageer op de posts van anderen. Het algoritme van LinkedIn kijkt ook naar hoe actief je zelf bent op het platform. Plaats je vaak reacties bij posts en artikelen van anderen, dan helpt dat de zichtbaarheid van je eigen posts.

Lok reacties uit. Likes zijn leuk, maar reacties zorgen er pas echt voor dat je post tractie krijgt. Zorg dus dat je post goed opvalt in de newsfeed. Zet bijvoorbeeld een paar pakkende woorden helemaal in hoofdletters (niet te schreeuwerig). Gebruik eventueel emoji's. En gebruik een afbeelding die niet alles al uitlegt, maar juist een vraag oproept.

Kies spraakmakende onderwerpen. Posts die discussie uitlokken krijgen doorgaans meer reacties dan posts die alleen maar informatie overdragen.

Stel een vraag. Wanneer je een vraag stelt, activeer je het brein van de lezer. Mensen willen vragen nu eenmaal graag beantwoorden. Door vragen te stellen aan je publiek vergroot je de kans op reacties.

Noem relevante mensen. Je kunt bij je post een aantal mensen uit je netwerk noemen via een @mention. Zij krijgen dan een bericht en als de post relevant voor hen is, is de kans groot dat ze erop zullen reageren en hem wellicht ook delen met hun netwerk.

Deel een unieke, persoonlijke ervaring. Posts die een persoonlijk, menselijk verhaal vertellen worden aanzienlijk meer gedeeld en lokken meer reacties uit dan zakelijke posts. Laat daarom zo nu en dan je persoonlijkheid lekker spreken.

Reageer snel. LinkedIn heeft in de zomer van 2017 de statusweergave van je contacten geïntroduceerd. Je kunt nu dus middels een groen bolletje of cirkeltje zien of je contact online is, of kort geleden online was. Smeed het ijzer als het heet is en ga de conversatie aan.

Hou in Google Analytics goed bij welke soorten posts de meeste bezoeken brengen. En zorg ervoor dat je een LinkedIn bedrijfspagina hebt ingericht en dat je al je statusupdates daar ook post. Daarvan kun je de betrokkenheid goed meten via de statistieken van LinkedIn.

Als je tools als Buffer, Hootsuite, Oktopost of Edgar gebruikt, vind je daarin ook veel statistische informatie over de betrokkenheid van je volgers.

Leestip: Social Media: De Psychologie van het Delen

LinkedIn Artikelen

LinkedIn begon in 2013 met het publiceren van artikelen van beroemde ‘influencers’ zoals Richard Branson. Sinds 2015 kan iedereen een influencer zijn op LinkedIn door zijn of haar eigen content te publiceren op het blogplatform van LinkedIn.

Als je nog geen blog hebt, is dit een perfecte manier om met bloggen te beginnen. Het gebruiksgemak van LinkedIn articles is uitstekend. Je kunt je blogs mooi opmaken en verrijken met afbeeldingen, video's, citaten etc.

Als je nog geen blog hebt, is dit een perfecte manier om met bloggen te beginnen.

Als je wel al een blog hebt, is het toch de moeite waard om je artikelen ook op LinkedIn te publiceren. Je vergroot daarmee namelijk je zichtbaarheid op LinkedIn en je versterkt je professionele aanwezigheid en de uitstraling van je profiel ermee. En, zoals ik hierboven al aangaf, blijft de lezer op het platform van LinkedIn, en daar houdt het algoritme van.

Wacht wel met het publiceren op LinkedIn tot Google je eigen blog heeft geïndexeerd en plaats een link naar je originele blogpost. Zo voorkom je dat zoekers op Google naar je post op LinkedIn gaan in plaats van naar je eigen blog. Tenzij dat je niet uitmaakt natuurlijk.

Leestip: SEO-teksten schrijven: zo pak je het écht slim aan

Het plaatsen van een artikel op LinkedIn is eenvoudig. Ga naar de startpagina van LinkedIn en klik bovenaan op de link 'Artikel schrijven' (zie afbeelding hieronder).

linkedin artikel schrijven 1

Dit opent de blogtool van LinkedIn. Geef een titel op, upload een pakkende afbeelding en schrijf je artikel. Het werkt behoorlijk intuïtief.

linkedin artikel schrijven 2a

'Linktinderen'

LinkedIn biedt een ijzersterke combinatie van marketing en sales tools. Deze hulpmiddelen stellen je in staat om continu nieuwe klanten te vinden door als het ware te 'linktinderen'.

Linktinderen? WTF! Wat hebben LinkedIn en Tinder met elkaar te maken? Ik hoor het je denken.

Geduld. Ik leg het je hieronder haarfijn uit.

Maar eerst een gewetensvraag: connect jij alleen met mensen die je ook persoonlijk kent?

Dat is prima als je geen verantwoordelijkheid hebt om meer verkopen te realiseren. Maar als je wel new business zoekt, kom je met die instelling niet ver.

Leestip: Waarom ik graag link met onbekenden op LinkedIn - Corinne Keijzer

De term zegt het al: new business. Daarvoor moet je nieuwe mensen leren kennen. En LinkedIn leent zich daarvoor uitstekend.

Maar hoe laat je nou zowel de kwaliteit als de kwantiteit van je LinkedIn connecties razendsnel groeien?

Hoe kun je connecten met mensen op schaal? Zonder dat ze je als een stalker gaan zien.

Om die vraag te beantwoorden kun je het beste eerst een andere vraag aan jezelf stellen: kijk je wel eens op LinkedIn naar wie jouw profiel hebben bezocht?

Anders dan bij Facebook, kun je op LinkedIn zien wie jouw profiel heeft bekeken. Bij de gratis versie is dit weliswaar beperkt tot de laatste vijf, maar in de betaalde versies van LinkedIn kun je zien wie jouw profiel de afgelopen 90 dagen hebben bezocht.

Wat doe je als zo’n profiel jouw interesse wekt? Als je denkt dat die persoon misschien wel interessant voor je kan zijn? Dan kijk je terug toch?

Het op schaal bezoeken van LinkedIn profielen kost natuurlijk veel tijd. Dus dat gaan we automatiseren.

Bezoek daarom dagelijks zoveel mogelijk profielen van tweedegraads connecties die binnen jouw doelgroep vallen. Je zult zien dat veel van de mensen die jij hebt bezocht ook jouw profiel zullen bekijken. En dat biedt een prima gelegenheid om ze een connectieverzoekje te sturen. Vandaar de term 'linktinderen'.

Maar het op schaal bezoeken van LinkedIn profielen kost natuurlijk veel tijd. Dus dat gaan we automatiseren. En daarvoor gebruiken we twee tools:

Wil je graag meer weten over deze vorm van social selling? Lees dan zeker mijn artikel Social Selling 2.0 met LinkedIn.

LinkedIn native video's

Sinds augustus 2017 rolt LinkedIn in navolging van Facebook en Twitter ook native video uit. Dat wil zeggen dat je nu ook video's direct in LinkedIn kunt posten.

Je hoeft ze dus niet meer eerst naar Youtube te uploaden om ze vervolgens te linken. Net als Facebook geeft ook LinkedIn extra aandacht aan native video's. Het uploaden van jouw video's direct naar LinkedIn is dan ook zeer de moeite waard.

Net als Facebook geeft ook LinkedIn extra aandacht aan native video's.

Tip: maak snel en eenvoudig korte video's van je bestaande blogposts met Lumen5.  Deze online dienst maakt het kinderlijk eenvoudig om video's te maken op basis van een bestaande blogpost. Je geeft de URL van je blogpost op en vervolgens maakt Lumen5 een eerste opzet van je video. Kies de juiste stukjes tekst, pas ze eventueel aan, zoek passende rechtenvrije afbeeldingen, video's en muziek via de ingebouwde zoekmachine en klaar is Kees.

Dit is de eerste video die ik met Lumen5 heb gemaakt in ongeveer 30 minuten:

Dit is de handleiding van Lumen5:

Ten tijde van het schrijven van dit artikel had nog niet iedereen de beschikking over native video op LinkedIn. Zoals de laatste jaren gebruikelijk, introduceerde LinkedIn native video eerst in de mobiele app en daarna ook op desktop.

Hieronder zie je het icoontje waarop je kunt klikken om video's te uploaden vanaf je telefoon.

 linkedin native video mobile

Hieronder zie je het icoontje waarop je kunt klikken om video's te uploaden vanaf je desktop:

 linkedin native video desktop

Tip: Zie je het video icoontje niet? Schakel dan om op Engelstalig in je instellingen. De kans is groot dat je dan wel native video's kunt uploaden.

LinkedIn Website Demographics

website demographics

Een geweldige nieuwe functie van LinkedIn voor marketeers is Website Demographics. Kijk je nu wel eens naar de statistieken van wie jouw profiel hebben bekeken of hoe vaak jouw profiel voorkomt in zoekopdrachten? Dan weet je dat je daar kunt zien bij welke bedrijven de mensen werken die jouw profiel hebben bekeken, welke functies ze vervullen en nog meer waardevolle informatie.

Een geweldige nieuwe functie van LinkedIn voor marketeers is Website Demographics.

Deze gegevens zijn nu ook beschikbaar voor de bezoekers van je website. Tenminste, als je een adverteerders account bij LinkedIn activeert en de LinkedIn tracking pixel in je website plaatst. LinkedIn heeft deze handige functionaliteit voor marketeers in hun averteerdersomgeving geplaatst in de hoop dat je daardoor kennis maakt met hun advertentieplatform. Maar vrees niet, je hoeft niet te adverteren om het te laten werken. Maak gewoon een ontwerp (draft) campagne aan, maar activeer hem niet.

Ga naar LinkedIn adverteren. Je vindt deze link rechts boven in de menubalk van LinkedIn onder de knop 'work' (zes stippen):

LInkedIn Advertising dropdown

Je komt dan terecht op de LinkedIn Advertising homepage:

LinkedIn Advertising Homen nw

Klik op 'manage ads' en log opnieuw in. Je komt dan op je LinkedIn Campaign Manager uit:

LinkedIn Campaign Manager dashboard 1

Als je nog geen LinkedIn bedrijfspagina hebt gekoppeld, moet je dat nu eerst doen. Vervolgens klik je door op het bijbehorende account en kom je terecht op je overzicht van advertentiecampagnes. Die laten we nu voor wat ze zijn. Belangrijk is dat je in de navigatie ziet staan 'Website Demographics'.

LinkedIn Campaign Manager menu 1

Zie je de link 'Website Demographics' niet? Probeer dan de taal om te zetten naar Engels, en als dat niet helpt.... zit er niets anders op dan geduld hebben tot ook jij aan de beurt bent.

Je komt nu in een wizard terecht waarmee je een zogenoemde LinkedIn Insight Tag kunt aanmaken om in je website te plaatsen.

LinkedIn Campaign Manager set up tag 1

 LinkedIn Campaign Manager tag code 1

Plaats de code volgens de instructies van LinkedIn in je website en je begint gelijk met tracken.

Tip: gebruik Google Tag Manager om de code heel eenvoudig in je website te plaatsen. Lees hier alles over Google Tag Manager.

Zodra de tag tenminste 300 bezoekers heeft geregistreerd worden je statieken zichtbaar.

LinkedIn Campaign Manager progressie 1

Bekijk hieronder een korte introductie en handleiding van LinkedIn Website Demographics:

Meer uitstekende informatie over LinkedIn

Mark 'Mr LinkedIn' Williams

Ik kijk wekelijks uit naar deze informatieve en vermakelijke podcast met het laatste LinkedIn nieuws, vragen van luisteraars, interviews en achtergronden. Mark Williams heeft een aangename stem om naar te luisteren en is denk ik een van de best geïnformeerde LinkedIn experts ter wereld. Het muziekje van zijn podcast vind ik ook helemaal top.

http://linkedinformed.com/

Corinne Keijzer

Een van de meer bekende Nederlandse auteurs en LinkedIn trainers. Ze blogt met regelmaat en publiceert boeken over LinkedIn.

https://www.corinnekeijzer.nl/

LinkedTips

Grootste Nederlandstalige LinkedIn groep over LinkedIn. Beheerder Perry van Beek is een van de meest bekende LinkedIn trainers en keynote sprekers van Nederland. Heb je een vraag over LinkedIn? Hier krijg je altijd antwoord.

https://www.linkedin.com/groups/2274982

The Missing Link Show

Podcast en besloten LinkedIn groep met veel up-to-date informatie, nieuws en achtergronden over LinkedIn. Vooral ook interessant vanuit een internationaal perspectief.

https://www.linkedin.com/groups/6955463