Schrijf je LinkedIn samenvatting als een netwerkgesprek
De meeste professionals weten hun weg inmiddels te vinden naar het grootste zakelijke netwerk. Wereldwijd zijn er meer dan 380 miljoen gebruikers en daarvan zijn er meer dan 5,5 miljoen uit Nederland. Als je dat af zet tegen de werkzame beroepsbevolking van 8,2 miljoen is 2/3 geregistreerd op LinkedIn.
LinkedIn ontpopt zich tot de go-to-place voor de zakenwereld. Behalve de persoonsprofielen zijn er uitgebreide bedrijfsprofielen (Company Profile) beschikbaar en zijn er vele actieve groepen omtrent thema’s te vinden. Daarbij komt de mogelijkheid om zelf lange artikelen te plaatsen direct gekoppeld aan je eigen profiel. Op deze manier is er veel relevante content beschikbaar binnen het LinkedIn netwerk. Deze content wordt aangevuld met artikelen van INfluencers (zoals Richard Branson, Bill Gates etc) en inmiddels met allerlei online (video) cursussen van het recentelijk overgenomen Lynda.com.
Personal branding met je LinkedIn profiel
Je zou dus denken dat het persoonsprofiel wat minder belangrijk is geworden? Niets is minder waar, zonder persoonsprofiel zou het netwerk niet werken. Omdat je als LinkedIn-gebruiker steeds vaker interactie met je netwerk opzoekt door een update te delen, een artikel te schrijven, vragen te beantwoorden in een groep of een artikel van een company profile deelt, is de kans groter dat mensen op jouw LinkedIn persoonsprofiel landen.
Een indruk maak je maar één keer
Als mensen op jouw profiel landen is een goede foto van jezelf erg belangrijk. Dat is namelijk het eerste waar de ogen naar toe trekken. Op deze foto moet je goed herkenbaar zijn, bij voorkeur een lach tonen en zakelijk voorkomen. De kopregel geeft aan wat je kunt betekenen voor een bezoeker er na zien ze je huidige functie(s) en de regio waar je je bevindt.
Waarom, hoe en met wat kan jij een bezoeker helpen?
Als de interesse is gewekt bij de bezoeker komen ze vanzelf op de samenvatting. Een misvatting is dat je dit schrijft alsof het een samenvatting is van je werkzame leven, daar zitten bezoekers aan je profiel op dat moment echt niet op te wachten. De ruimte die LinkedIn nu biedt (2000 karakters) moet je gebruiken om bezoekers te vertellen over je passie(s), wat jij voor hun kan betekenen, waarom juist jij ze kan helpen en ook hoe je ze kunt helpen.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan merk ik tijdens trainingen en coachingsessies. Men vind het een uitdaging om van zich zelf te zeggen wat hun passies zijn en waarom zij de geschikte persoon zijn om te helpen. Van nature scheppen wij als Nederlanders niet op over onszelf. In dit geval loon het om je samenvatting een beetje smoel te geven. Je moet dus niet gaan liegen, maar wel uitlichten wat jij goed kunt en vooral ook wat andere van jou zakelijke kwaliteiten vinden.
- Gebruik AscII tekens in je LinkedIn samenvatting om alles te verduidelijken.
Tip voor een aansprekende samenvatting op LinkedIn
De onderstaande 7 elementen kun je gebruiken om je samenvatting op te stellen. Een samenvatting over jezelf schrijven kan nog al eens lastig zijn. Probeer een concept op te stellen en leg deze eens voor aan een collega. Zij werken met jou en kunnen beoordelen of de samenvatting recht doet aan jouw zakelijke-ik.
- Schrijf de samenvatting als een dialoog (bijvoorbeeld tijdens een netwerkmoment). Je schrijft de samenvatting in dialoogvorm. Stel je zelf in de samenvatting een paar vragen die je vervolgens beantwoord. Hierdoor vertel je aan de bezoeker hoe jij kunt helpen en waarmee.
- Start met je naam en vertel in één à twee zinnen hoe jij gaat helpen. Voeg ook iets persoonlijks toe. Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen en niet met profielen.
- Waarom doe jij je functie/ werk? Kortom; vertel over je passies.
- Verwerk de belangrijkste zoekwoorden (keywords) in je profiel.
- Benadruk hoe jij een bezoeker kunt helpen; wees hierin heel helder.
- Gebruik symbolen en voeg visuele content toe (een presentatie op slideshare over je bedrijf, een videopresentatie op YouTube, een infographic, etc,)
- Sluit je samenvatting af met een actiegerichte boodschap voor de bezoeker. Je wilt namelijk dat de bezoeker tot actie overgaat. Contact opnemen, iets downloaden via je website, verder lezen etc.
Hoe bepaal je de belangrijkste keywords?
Zoekwoorden (keywords) zijn belangrijk om te verwerken in je LinkedIn-profiel en vooral ook in de samenvatting. Dit zijn de steekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Denk zelf eens goed na over jouw kwaliteiten en wat voor waarde je toevoegt. Nog sterker is het als je je top 3 belangrijkste opdrachtgevers eens vraagt: “Als jij mij zou willen vinden, op welke woorden zou jij zoeken?”. Gebruik deze woorden in je samenvatting maar ook in de omschrijving bij je functie, projecten, cursussen etc.
Aan de slag
Heb je nog geen samenvatting op LinkedIn? Dan hoop ik dat je enerzijds doordrongen bent van het belang om deze te gaan maken. Heb je al wel een samenvatting op LinkedIn? Leg dan eens deze tips naast je samenvatting en kijk hoe je deze verder kunt optimaliseren.
Het is overigens slim om bij wisseling van baan je samenvatting tegen het licht te houden. Daarnaast raad ik aan om van tijd tot tijd te kijken of de samenvatting nog overeen komt met wat je doet en kunt betekenen.
Ik wens jullie een goede samenvatting toe zodat jij je profielbezoekers kunt raken en uitdagen om contact met je op te nemen. Heb jij nog andere tips en/of suggesties? Deel ze hieronder in het reactieveld.