- Hoe werken interne links?
- Interne linkstructuur
- Interne links in de tekst
- Anchortekst en title atrribute
- Gerelateerde artikelen
- Broodkruimel links
- Interne links in je menu
- Inhoudsopgaven in artikelen
- Overzichten met links
- Turbo snippets
- Interne links automatiseren
- Sitelinks
- Wordpress plug-in voor interne links?
- Teveel interne links nadeling?
- SEO Lifehack
- Een dynamische website
- Google QDF update
Interne links voor SEO
Interne links zijn links binnen je website. Deze dragen bij aan de structuur en gebruiksvriendelijkheid van je website. In deze eerste alinea zie je al hoe wij zelf interne links en zogenoemde turbo snippets (de uitgeklapte informatie boven een link) gebruiken.
Hoe werken interne links?
Je kunt interne links vergelijken met backlinks omdat ze linkjuice doorgeven en er zodoende voor zorgen dat je pagina's met veel inkomende links een hogere linkautoriteit krijgen en beter gaan scoren in Google. Een link van de ene pagina naar de andere kun je zien als een aanbeveling in de ogen van Google.
In dit artikel bespreken we verschillende vormen van interne links en hoe je deze kunt gebruiken in je SEO strategie.
Interne linkstructuur
Om een eerste begrip te krijgen van hoe interne links bijdragen aan je SEO structuur, kun je jouw website in eerste instantie zien als een boek met verschillende pagina’s. Elke pagina heeft zijn eigen inhoud en is dus ook los te optimaliseren voor Google voor een zoekwoord waar je met die specifieke pagina graag op gevonden wil worden. Hiervoor verwijzen wij je graag naar onze SEO Checklist.
Een boek wordt qua vorm bij elkaar gehouden door een rug, maar inhoudelijk door een inhoudsopgave en index waarin alle verwijzingen naar de verschillende hoofdstukken, pagina’s en begrippen zitten. Dergelijke verwijzingen wil je ook binnen je website hebben. Er moet een samenhang zijn tussen de pagina’s. Het collectief is namelijk altijd sterker dan het individu. Probeer alle pagina’s binnen je website daarom als een soort spinnenweb met elkaar te verbinden.
Door de interne linkstructuur binnen je blog categorieën, kennisbank alle onderliggende pagina’s zal Google zal Google ook de hiërarchie binnen je website snappen en meer waarde hechten aan alle hotspots binnen deze structuur. De ‘kruispunten’ zijn zodoende belangrijke pagina’s die ook weer hun waarde doorgeven. Je kunt het ook zien als een wegennetwerk.
Rome was het merendeel van onze recente geschiedenis een van de belangrijkste steden op aarde en dus is het ook niet verwonderlijk dat er meerdere wegen naartoe leiden.
Interne links in de tekst
Hoe werkt zo’n SEO-spinnenweb dan in de praktijk? Een goed voorbeeld hiervan is Wikipedia. Je zult het met ons eens zijn dat Wikipedia het goed doet in de zoekmachines. Op vrijwel iedere informatieve zoekopdracht scoren zij in de top tien van de zoekresultaten.
Je ziet op Wikipedia dat de teksten vaak vol zitten met klikbare woorden. Wanneer je op zo'n woord klikt, word je doorgestuurd naar een andere pagina op Wikipedia met meer informatie over het betreffende onderwerp. Dit noemen we interne links, ofwel links binnen je eigen website. Hier zie je een voorbeeld op onze website:
Je ziet dat er enkele blauwe woorden in de tekst staan, wanneer je hierop klikt ga je naar een ander artikel op onze website over dat betreffende woord. Dit kun je zien als een aanbeveling voor de artikelen achter deze interne links.
Onze website bevat talloze artikelen over online marketing. Elke keer als daarin bijvoorbeeld het woord ‘conversiecode’ voorkomt, dan wordt dat een interne link naar ons artikel over het gebruik van een conversiecode. Door al deze links krijgt het achterliggende artikel een steeds hogere populariteit. Hierdoor zijn we met dit artikel in Google gestegen naar de nummer 1-positie.
Anchortekst en title atrribute
Google kijkt ook naar de tekst in de link, dat noemen we de anchortekst (het woord ‘conversiecode’ in het bovenstaande voorbeeld). De anchortekst draagt bij aan je ranking op die betreffende zoekwoorden. Google associeert deze tekst namelijk met de achterliggende pagina. Ook de title attribute draagt bij aan de waarde en relevantie van het artikel achter de interne link.
Gerelateerde artikelen
Onder elk artikel op ons online marketing blog zie je een lijstje met gerelateerde artikelen. Ook dit zijn interne links die bijdragen aan je SEO structuur. De linkjes bevatten ook de titels van de artikelen en omdat wij ook onze afbeeldingen optimaliseren bevatten deze ook belangrijke zoekwoorden die meegenomen worden in de anchortekst.
Gerelateerde artikelen zijn zowel gebruiksvriendelijk als zoekmachinevriendelijk. Als een lezer jouw artikel interessant vond dan zal hij/zij ongetwijfeld geïnteresseerd zijn in meer van dezelfde bron over een vergelijkbaar onderwerp.
Let er bij gerelateerde artikelen op dat deze niet onder ieder blog of bij ieder artikel binnen dezelfde blogcategorie gelijk zijn (zoals de meeste WordPress plug-ins doen). Focus op relevantie en dynamiek. Onze smart content module indexeert daarom onze hele website en stemt gerelateerde artikelen specifiek op de content van het betreffende artikel af.
Broodkruimel links
Boven dit artikel zie je een broodkruimelspoor, de zogenaamde breadcrumbs. Hieraan kun je als lezer zien waar jij je in de website bevindt, bijvoorbeeld in welke categorie je zit. Bezoekers die via Google op een artikel in deze kennisbank zijn gekomen kunnen zo eenvoudig navigeren.
Ook de breadcrumbs zijn automatisch gegenereerd en bevatten interne links die bijdragen aan je zoekmachine vriendelijkheid. Zowel de hoofdpagina (kennisbank) als de categorie (zoekmachine optimalisatie) is namelijk klikbaar.
Door standaard een brookruimelspoor te tonen op ieder artikel op je website verhoog je de waarde van deze blogcategorieën. Hoeveel te meer links (zowel backlinks als interne links) een pagina krijgt des te meer waarde Google aan deze pagina zal gaan hechten. Deze pagina vormt dan immers een hotspot binnen je spinnenweb en zal een sterkere positie in de zoekresultagen krijgen.
Interne links in je menu
Het was je misschien nog niet opgevallen maar ook de pagina's in je menu en bijvoorbeeld de footer van je website zijn interne links.
Omdat je menu, met daarin zaken als je home-, over ons-, diensten-, tarieven- en contactpagina op vrijwel elke pagina van je website staat zullen deze pagina’s ook automatisch de meeste waarde van Google krijgen. Gebruik deze pagina's dan ook om op je meest belangrijke keywords te scoren.
Inhoudsopgaven in artikelen
Naast interne links binnen je website kun je nog een stap verder gaan door ook interne links binnen een pagina te maken. Heb je bijvoorbeeld een lang artikel geschreven met veel tussenkoppen? Plaats dan in je artikel een inhoudsopgave van dat artikel met zogenoemde anchorlinks waarmee je direct naar een tussenkop kunt ‘springen’.
Je ziet in dit artikel ook een inhoudsopgave van alle tussenkoppen in dit atikel. Wanneer je op een titel klikt, kun je rechtstreeks naar dat onderdeel in de tekst. Ook dit is een vorm van interne links waarmee je de structuur van een pagina voor zowel Google als een bezoeker duidelijk maakt.
Sowieso is dit prettig voor je lezers, maar het zorgt ook voor SEO-waarde. Google kan zo namelijk ook segmenten van je tekst indexeren, omdat er een directe link naartoe is. Ook worden deze veelal als sitelinks onder de titel (title tag) en omschrijving (meta description) in Google geplaatst, waardoor je nog meer opvalt.
Overzichten met links
In je website kun je ook gebruik maken van overzichten. Zo zie je bijvoorbeeld in elke categorie in deze kennisbank een overzicht met alle onderliggende artikelen. Ook zie je bij dit artikel een snelkeuze lijst met andere artikelen binnen deze categorie. Dit zijn allemaal interne links die linkjuice doorgeven en bijdragen aan je SEO.
Uiteraard zijn de blogcategorieën ook overzichten maar dat is zo'n standaard functie van Wordpress dat we dat even voor lief nemen. Je kunt deze uiteraard wel op strategische plekken tonen op je website.
Turbo snippets
Een extra voordeel van het gebruik van interne links is dat dit je gemakkelijk nieuwe content laat schrijven. In het voorbeeldartikel hoeven wij niet de moeite te nemen om nog eens uit te leggen wat een conversiecode is, omdat we dat in een ander artikel al hebben gedaan.
Wat wij echter willen voorkomen, is dat een lezer door alle interne links dusdanig afgeleid raakt dat er weinig meer van lezen komt. Het uitlezen van een artikel is voor ons belangrijk, omdat een reactie van de lezer of een deelactie op social media waardevol is voor zowel onze SEO-strategie als de binding met onze lezers en zo ook mogelijke klanten.
Wanneer een lezer met zijn muis boven een linkje op onze website hangt, tonen wij daarom eerst een zogenaamde turbo snippet. Dit geeft een snelle uitleg over de achterliggende pagina van elke interne link. Hierdoor krijgt een lezer informatie zonder dat hij weg hoeft te klikken van de pagina.
Hierdoor behoud je de SEO-waarde van een interne link, maar houd je tevens de focus van je lezers binnen een artikel. Een lezer zal namelijk alleen nog doorklikken als de achterliggende content onbekend of uitnodigend genoeg is. Het is natuurlijk zonde als je een lang en waardevol artikel hebt geschreven en je lezers vervolgens niet tot het einde lezen.
Interne links automatiseren
Wij hebben interne links op onze website geautomatiseerd, dat betekent dat we niet handmatig al die woorden klikbaar maken telkens als we een nieuw artikel toevoegen. Wij hebben ingesteld welke woorden we klikbaar willen hebben en naar welke artikelen die woorden moeten linken.
Dit doen wij met onze Phoenix software, het is een functie die we op maat hebben gebouwd omdat het nogal fijngevoelig is en je het snel verkeerd kunt doen. Daarover straks meer.
Sitelinks
De links die onder sommige van de zoekresultaten van Google staan, heten sitelinks. Ze zijn bedoeld om gebruikers te helpen door jouw site te navigeren. Google analyseert de linkstructuur van een site om kortere routes te vinden. Zo bespaart Google zijn gebruikers tijd en kunnen ze snel de informatie vinden die ze zoeken.
Op dit moment worden sitelinks automatisch toegevoegd. Google overweegt om feedback van webmasters mee te nemen, maar voorlopig beslist Google zelf. Ze geven webmasters wel praktische tips, zoals het gebruiken van informatieve ankertekst en alt-tekst voor interne links.
Als er bij jouw website een sitelink-URL ongepast of onjuist is, kunt je deze verlagen (in Google Webmastertools). Google kan niet garanderen dat verlaagde URL's nooit worden weergegeven als sitelink, maar ze proberen rekening te houden met verlaagde URL's. Je vindt deze mogelijkheid in de Google Search Console.
Wordpress plug-in voor interne links?
Er bestaan Wordpress plug-ins om interne links op je website te automatiseren. Wij hebben dit zelf echter op maat gebouwd omdat we er geen konden vinden die aan onze kwaliteitseisen voldeed. De meeste plug-ins houden helaas geen rekening met over-optimalisatie en linkspam en zijn dus nadelig voor je linkprofiel waardoor je juist door Google afgestraft kunt worden.
Wanneer je toch een plug-in gebruikt. Kies dan liever voor een premium (betaalde) plug-in in plaats van iets gratis. Let er ook op of deze recent nog geüpdatet is en betrek je webdesigner bij dit proces.
Teveel interne links nadeling?
Is het dan slim om zoveel mogelijk interne links te gebruiken? Niet per se. Let er op dat je een gezonde balans houdt tussen reguliere tekst en interne links. Een pagina met teveel uitgaande links verliest waarde en zal in de ogen van Google een hogere spamscore krijgen.
Ook kun je een Google penalty krijgen wanneer je gaat 'linkspammen'. Dit doe je door bijvoorbeeld op veel verschillende plekken in hetzelfde artikel een interne link aan te maken naar dezelfde bestemmingspagina. Als wij bijvoorbeeld 10x naar het artikel over de conversiecode zouden linken dan is dat spam. Daarom is het in dit voorbeeld ook maar 1x klikbaar.
Beperk sowieso het maximum aan interne links per pagina en link maximaal 2x naar dezelfde bestemmingspagina.
SEO Lifehack
Heb je bepaalde keywords die echt belangrijk voor je zijn en veel concurrentie hebben? Dan zou je deze in een lijstje in je zijbalk of footer kunnen verwerken zodat ze van de meeste pagina’s op je website een link krijgen. Wij deze dat voorheen met een lijst met aangeraden artikelen in de zijbalk naast onze blogs:
Een dynamische website
Als je naar deze verschillende vormen van interne links kijkt dan valt je misschien op dat de website op vele verschillende plekken geautomatiseerd in ‘beweging’ is. Zodra wij een stuk tekst op onze website platsen krijgen alle gerelateerde pagina’s daar omheen een kleine boost.
Dit komt omdat een interne link een zetje/beetje waarde aan de bestemmingspagina geeft. Op deze manier kun je jouw gehele website geautomatiseerd in beweging houden en daarmee voorkom je dat je website een stilstaande statische website wordt. Stilstaande content zakt namelijk in Google omdat Google vindt dat alles wat stilstaat in waarde verliest. Een website die niet verandert is volgens Google na enige tijd niet meer up-to-date en dus verliest deze waarde. Ergens is dat wel een logische gedachte.
Aangezien het spinnenweb dynamisch werkt en zich constant uitbreidt en herstructureert naarmate er content op de website bijkomt of afgaat, is de website altijd in beweging. Stilstand is achteruitgang in de ogen van Google en dus zullen verouderde resultaten naar verloop van tijd ook dalen in Google. Door er constant opnieuw naar te blijven linken geef je aan Google aan dat je het artikel nog steeds aanbeveelt.
Voor je website geldt exact hetzelfde als voor persoonlijke ontwikkeling in het algemeen: stilstand = achteruitgang. Ook de natuur werkt alleen in groeien of sterven, stilstand bestaat niet.
Google QDF update
Een dynamische website is belangrijk want Google is ‘actualiteit’ steeds belangrijker gaan vinden. Een teken daarvan is de zogenaamde ‘QDF update’ van Google uit 2011. QDF staat voor ‘Query that Deserves Freshness’. Deze update zorgt ervoor dat Google beter in staat is om te kijken naar zoekopdrachten die met de actualiteit te maken hebben.