Wat is Google AdWords?
Wat is Google AdWords?
Google AdWords was de vorige naam van het advertentieplatform van Google. In 2019 heeft Google AdWords een nieuwe naam gekregen: Google Ads. In dit artikel leggen wij je uit wat de basisprincipes zijn van Google Ads.
Hoe werkt adverteren op Google?
Binnen Google Ads maak je je eigen campagne, advertentiegroep en advertentie aan. Per campagne kun je een aparte biedstrategie en advertentiegroepen aanmaken. Zo kun je jouw account precies inrichten op basis van jouw behoeftes. Wil je zoveel mogelijk verkeer binnenhalen en bekender worden? Of wil jij juist gericht verkeer op je website of webshop binnen krijgen waar meer kans is op een conversie? Met Google Ads is er voor elk mogelijk doel een geschikte campagne.4
Wat zijn de kosten van Google AdWords?
De kosten van Google AdWords zijn variabel. Je betaalt bij Google Ads per klik. De kosten van een klik worden bepaald aan de hand van de kwaliteitsscore en biedingen van de concurrentie. Het doel van Google is om de beste pagina te laten zien bij de zoekterm. Google heeft hiervoor een veilingssysteem. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager je kost per klik (CPC) is in verhouding met een lage kwaliteitsscore.
Het veilingssysteem werkt (in grove lijnen) als volgt: jouw maximale CPC wordt vermenigvuldigd met de kwaliteitsscore. De score die hier uit komt is jouw ‘Ad rank’. De Ad rank bepaalt de volgorde van advertenties. Plek 1 is het hoogst en plek 4 het laagst (zie afbeelding). De kosten kun je als volgt berekenen. Deel de Ad rank van de concurrent je door je eigen kwaliteitsscore. Voor Partij B komt dit uit op 10 / 7 = €1,42. Voor Partij C is dit 14 / 6 = €2,33. Afhankelijk van jouw biedingsstrategie kan de CPC niet hoger zijn dan jouw ingestelde maximale CPC.
Wat is de kwaliteitsscore?
De kwaliteitsscore is een tool van Google verwerkt in Google Ads. Deze tool laat zien wat de advertentiekwaliteit is ten opzichte van andere advertenties. De kwaliteitsscore heeft een schaal van 1 tot 10. De kwaliteitsscore bestaat uit:
- Verwachte CTR
- Advertentierelevantie
- Ervaring van bezoekers op de landingspagina
Welke biedstrategieën zijn er?
Er zijn verschillende biedstrategieën beschikbaar in Google Ads. Elke biedstrategie heeft zijn eigen effect op de kosten. Iedereen
Klikken maximaliseren
Klikken maximaliseren betekent dat je het maximale aantal kliks uit je budget wilt halen. Voordeel: veel verkeer voor relatief lage CPC.
Nadeel: het verkeer is niet per se kwalitatief.
Handmatige kost per klik
Handmatige kost per klik geef je per zoekterm aan wat je er maximaal voor wilt betalen.
- Voordeel: je geeft niet meer geld uit aan zoekterm dan dat je wilt.
- Nadeel: vaak is handmatige kost per klik minder effectief dan andere biedstrategieën.
Aantal conversies maximaliseren
Met aantal conversies maximaliseren worden er zo veel mogelijk conversies gegenereerd binnen je budget.
- Voordeel: Veel conversies
- Nadeel: Conversiewaarde kan lager uitvallen
Conversiewaarde maximaliseren
Met conversiewaarde maximaliseren wordt een zo groot mogelijke conversiewaarde gegenereerd.
- Voordeel: Hoge conversiewaarde
- Nadeel: Aantal conversies kan lager uitvallen
Doelvertoningspercentge
Doelvertoningspercentage is een goede biedstrategie om naamsbekendheid te genereren. Met deze biedstrategie kun je instellen op hoeveel procent je advertentie weergegeven wordt. Stel dat 1000 mensen zoeken op ‘hondenhok’ en je hebt een doelvertoningspercentage van 50 %, dan word je advertentie aan 500 mensen getoond.
- Voordeel: Hoe hoger het doelvertoningspercentage, hoe meer je de zoekresultaten domineert op bepaalde zoektermen.
- Nadeel: Om altijd vertoond te worden in zoekresultaten, moet wel het juiste bod en budget worden ingesteld.
Doel-CPA
Doel-CPA (Cost Per Acquisition) geeft aan wat je maximaal gemiddeld per conversie wilt betalen. Deze biedstrategie werkt goed als er conversies uit een campagne zijn gekomen. Op basis van historische data kan een goede doel-CPA worden ingesteld.
- Voordeel: Duidelijk hoeveel je ongeveer kwijt bent per conversie.
- Nadeel: Zonder historische data werkt de biedstrategie minder effectief.
Doel-ROAS
Met Doel-ROAS geef je aan hoeveel rendement je wilt op je marketingbudget. Stel dat je Doel-ROAS 500% is, dan krijg je voor elke euro die je uitgeeft in Google 5 euro terug. Hiermee kun je gemakkelijk uitrekenen wat jouw maximale budget kan zijn. Zodra je hier stabiel conversies mee binnenhaalt, kun je het percentage wijzigen om meer conversies voor minder geld te krijgen.
- Voordeel: Hiermee kunnen veel conversies gegenereerd worden.
- Nadeel: Zonder historische data werkt de biedstrategie minder effectief.
Google Ads campagnes
Google Ads is de plek waar je advertenties maakt. Er zijn verschillende soorten advertenties beschikbaar. Hieronder een overzicht van verschillende soorten advertenties bij Google:
- Zoekcampagne
- Display-campagne
- Google Discovery
- Videocampagne
- Shopping-campagne
- Performance Max
- App campagne
Elke campagne heeft zijn eigen insteek en kan een toegevoegde waarde bieden voor jouw onderneming. Hieronder leggen wij per campagne uit waar de kansen liggen.
Zoekcampagne
Zoekcampagnes zijn de klassieke tekstadvertenties in Google. Het gaat hier om de resultaten die bovenaan staan in de zoekmachine. Hier dien je zelf tekst voor te schrijven en je geeft aan op welke woorden je gevonden wilt worden. Door zelf de zoekwoorden uit te zoeken waar je op scoort, kun je op zeer korte termijn converterend verkeer binnen halen. Potentiële klanten zijn op zoek naar iets in Google, de customer journey is dus al begonnen. In tegenstelling tot social media marketing of traditionele offline marketing speel je met een online zoekcampagne in op de vraag van de zoeker.
Displaycampagne
Een displaycampagne (of bannercampagne) staat ook wel bekend als Google AdSense. Een displaycampagne zorgt dat je advertentie getoond wordt op andere websites. Websites kunnen bannerruimte ter beschikking stellen aan Google. Hier ontvangen zij geld voor. Deze ruimte kun jij als adverteerder gebruiken om jouw dienst of producten te tonen. Google noemt dit het Google Display Netwerk. Een bannercampagne heeft een zeer lage CTR, maar ook lage kosten per vertoning. Dit is vooral een geschikte manier om top-of-mind te blijven bij je potentiële klanten.
Google Discovery Ads
Google Discovery Ads is een uitbreiding op de display campagne van Google. Google Discover is ook een nieuwsfeed van Google. Op diverse apparaten en software zoals Android telefoons & Google Chrome kun je deze gepersonaliseerde nieuwsfeed bekijken. De nieuwsfeed is samengesteld op basis van jouw persoonlijke interesses. Naast relevante content kun je hier ook adverteren via Google Discovery Ads.
Het mooie van Google Discovery Ads is dat de bannerruimte naadloos is verwerkt in Google’s eigen diensten. Jouw advertentie ziet er beter uit dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van Google AdSense advertenties. Google Discovery Ads heeft 2 verschillende biedstrategieën: Conversies maximaliseren & Doel-CPA.
Google Discovery Ads worden ook wel Native Ads genoemd. Ze zijn zichtbaar op de volgende platformen van Google:
- Google Discover
- YouTube homepagina (geen video’s)
- Gmail
Videocampagne
Een videocampagne geeft je een unieke kans om je doelgroep te bereiken en aan te spreken. Met de juiste advertentie, targeting en biedingen kan dit een van de sterkste marketingkanalen zijn. Videocampagnes via Google worden gepromoot op YouTube en videopartners van Google. Videocampagnes zijn uitermate geschikt voor het genereren van naamsbekendheid.
Shopping-campagne
Google Shopping is een van de beste shoppingplatforms op het internet voor een webshop. Google Shopping resultaten staan bovenaan de resultatenpagina in Google als je op zoek bent naar een product. Hierbij krijg je altijd de foto, prijs en bijbehorende webshop te zien. Om direct in de zoekresultaten voor te komen, moet je een betaalde Google Shopping campagne voeren. In het tabblad Google Shopping, kun je ook organisch getoond worden.
Performance Max Ads
De Performance Max ads van Google zijn vrij nieuw. Performance Max Ads zijn enkel geschikt voor Google Shopping. We zien steeds meer dat Google de advertenties wil automatiseren en aanpassen naar hun data. Zo zijn er dynamische en responsieve ads waarmee Google al een vinger in de pap heeft over hoe jouw advertentie eruit komt te zien.
Performance Max ads gaan nog een paar stappen verder. Machine learning wordt hier in de praktijk toegepast. Je dient zelf nog wel instellingen als biedstrategie en budget in te stellen natuurlijk. De volgende data moet je zelf nog aanleveren:
- Kopteksten
- Beschrijvingen
- Logo’s & afbeeldingen
- Video’s (indien gewenst)
- URL
- Klantenmatch (indien gewenst)
Na het aanleveren van deze punten kun je op de volgende kanalen adverteren:
- Google Zoeken
- Google Display
- Google Discovery
- Gmail
- YouTube
- Google Maps
Het meest opmerkelijk aan deze campagnevorm is dat je zelf niet eens meer zoektermen hoeft in te vullen om op gevonden te worden. Het voordeel van Performance Max Ads is dat het tijdbesparend is en dat je geen specialist hoeft te zijn om hiermee te starten. Het nadeel is dat Machine Learning pas begint te leren voor jouw campagne vanaf de start van jouw campagne. Dit betekent dat je in het begin kosten moet maken, om data te verzamelen over jouw ideale doelgroep. Op de lange termijn zal Perfomance Max ads dus wel meer profijt opleveren dan in het begin.
App campagne
Met de Google Ads app campagne kun je je app promoten om te zorgen dat je meer downloads krijgt. Je kunt je app promoten in de meest gebruikte services van Google:
- Google Zoeken
- Google Play
- YouTube
- Discover
- Google Display netwerk
Er zijn 3 mogelijke doelen van een app campagne:
- Installatie
Dit is het doel van veruit de meeste app campagnes. Hiermee groeit het aantal gebruikers van je app op korte termijn.
Zo bereik je gebruikers van je app en deze kun je leiden naar een specifieke pagina.
- Pre-registratie (Alleen voor Android)
Door te adverteren voordat de app te downloaden is, kun je mensen enthousiasmeren en bekendheid genereren. Via de advertentie kunnen gebruikers in de Play Store vooraf registreren.
Welke statistieken kun je inzien met Google Adwords?
Binnen de Google Ads omgeving kun je nieuwe campagnes, advertentiegroepen en zoektermen instellen. Daarnaast kun je per groep de statistieken inzien. De meest gebruikte statistieken van Google Ads zijn:
- Klikken
- Vertoningen
- CTR (doorklikpercentage)
- Gemiddelde kost per klik (CPC)
- Kosten
- Conversies
- Kosten per conversie
- Conversiepercentage
Daarnaast zijn er nog andere statistieken die in te zien zijn, deze worden minder vaak gebruikt:
- Interacties
- Interactie percentage
- Gemiddelde kosten
- Vertoningen
- Conversiewaarde
- Conversiewaarde / kosten
- Conversiewaarde / klik
- Waarde / conversie
- Waarde aanpassingen
- Alle conversies
- Kosten / alle conversies
- Alle conversie percentage
- Alle conversiewaarde
- Alle conversiewaarde / kosten
- Alle conversiewaarde / klikken
- Bestellingen
- Gemiddelde grootte winkelwagentje
- Gemiddelde bestelwaarde
- Kosten van verkochte goederen
- Brutowinst
- Opbrengst
- Conversie via verschillende apparaten
- Conversiewaarde op verschillende apparaten
Meer weten over SEA en Google Ads?
Bekijk de SEA kennisbank om meer te leren over betaald adverteren binnen de zoekmachines!