CPA - Cost per Action

De Cost per action (CPA) staat voor de kosten van een bepaalde actie die wordt uitgevoerd door een bezoeker. De term komt veel voor binnen affiliate marketing, maar ook in andere vormen van online marketing. De actie is vrijwel altijd een vorm van conversie. Een bezoeker bestelt een product of toont hierin interesse. Hierbij spreken we ook wel van respectievelijk cost per sale (CPS) of cost per lead (CPL). Er wordt ook weleens gesproken over cost per acquisition. Bij cost per action betaalt een adverteerder voor de daadwerkelijke opbrengsten van een marketingcampagne. Dit verlaagt het risico van de adverteerder en stimuleert uitgevers en affiliates om uitingen zo aantrekkelijk en effectief mogelijk uit te dragen. Meer nog dan bij CPL betaal je pas als de potentiële klant echt doet, wat je wilt dat hij doet. Zo weet je zeker dat elke actie raak is en opbrengsten genereert voor jouw eigen bedrijf. De CPA ligt uiteraard wel hoger dan bijvoorbeeld een CPC. Vaak is het wel ingewikkelder hoe een actie gemeten moet worden. Niet alle websites waarop je kunt adverteren zullen je deze optie bieden. Je moet namelijk de klant wel kunnen tracken in de webanalyse software, om te kunnen meten welke verkoop of inschrijving plaatsvindt als gevolg van die advertenties. Het gebruik van tijdelijke kortingscodes is een andere manier om te meten welke verkopen bij de campagne horren.