Linkedin is een social media platform (ook wel een sociaalnetwerk) dat zich met name richt op zakelijk netwerken. Net zoals andere socialenetwerksites werkt Linkedin met profielen en groepen voor personen en pagina’s voor bedrijven.
Linkedin marketing
Het doel van Linkedin is met name om zakelijk netwerken te faciliteren en zo ook om opdrachtgevers en werknemers aan elkaar te koppelen.
Linkedin profielen zijn bijvoorbeeld bedoeld voor het plaatsen van je CV en zakelijke activiteiten. Je kunt met andere profielen een ‘connectie’ aangaan en zo je zakelijke netwerk uitbouwen. Door je profiel te voorzien van je kennis, kunde, ervaring en interesse kun je jezelf interessant maken voor recruiters, opdrachtgevers of andere zakelijke connecties.
Het gebruik van Linkedin is gratis maar recruiters en adverteerders hebben wel de mogelijkheid om tegen betaling advertenties te plaatsen of informatie over Linkedin gebruikers aan te schaffen. Zo kun je bijvoorbeeld met Linkedin Sales Navigator heel specifiek een doelgroep targetten. Denk bijvoorbeeld aan iedereen met een specifieke functie of expertise in een bepaalde regio wanneer je een vacature wilt vullen.
Wat plaats je op Linkedin?
Net als andere socialenetwerksites zoals Facebook en Instagram werkt Linkedin met een zogenoemde timeline. Deze vormt het startscherm wanneer je op Linkedin ingelogd bent en hierop verschijnen alle berichten en interactie binnen jouw netwerk.
Zo kun je zelf ook een post op je tijdlijn plaatsen die door jouw connecties (en anderen) kan worden gezien. Denk aan het plaatsen van tips, inzichten, vragen, video’s, afbeeldingen, een link naar je website enzovoorts. Linkedin heeft een voorkeur voor het vasthouden van haar gebruikers op Linkedin zelf. Een link naar een externe website of het plaatsen van een YouTube video zal daarom bijvoorbeeld minder bereik krijgen dan een stukje content zonder externe link of een video die op Linkedin zelf geüpload is.
Dit aspect maakt Linkedin interessant voor een contentmarketingstrategie. Door waardevolle content te delen kun je een doelgroep aan je binden en ook een steeds groter bereik krijgen. Hoe meer engagement (views, likes, reacties, shares) er op je post komt, des te groter het bereik van die post zal zijn.
Naast profielen en posts op de tijdlijn biedt Linkedin met Linkedin Pulse ook de mogelijkheid om volledige artikelen te publiceren. Dit is met name interessant wanneer je meer dan het maximale aantal letters van een tijdlijnpost (1300) wilt gebruiken.
Oprichting en eigendom
Linkedin is opgericht op 5 mei 2003 door Reid Hoffman en o.a. ook enkele leden van het oprichtingsteam van PayPal. Binnen en jaar bereikten zij de magische grens van 1 miljoen gebruikers. In 2016 nam Microsoft Linkedin over voor 26,2 miljard dollar. Dit is de grootste overnamesom die Microsoft ooit voor een bedrijf betaald heeft.
Hoeveel leden heeft Linkedin?
Met ongeveer 700 miljoen gebruikers is Linkedin het 3e social media platform ter wereld qua ledenaantal, direct naar Facebook en Twitter en close gevolgd door het snelgroeiende Instagram.
Voordelen van Linkedin
Het grote voordeel van Linkedin is dat je een zeer kwalitatief en relevant zakelijk netwerk kunt opbouwen wanneer je het op de juiste manier gebruikt. Idealiter streef je niet naar een zo groot mogelijk netwerk (kwantiteit) maar eerder naar een zo relevant mogelijk netwerk (kwaliteit) en focus je op het delen van waardevolle informatie.
Linkedin heeft een focus op zakelijk netwerken en haar gebruikers hanteren hierin ook een zeker gedragscode. Dat maakt Linkedin in bepaalde opzichten interessanter dan bijvoorbeeld Facebook wat zowel een ecosysteem van afleidingen als een pay-to-play platform geworden is. Zo is het krijgen van organisch (gratis) bereik met een post op Facebook tegenwoordig een zeldzaamheid. Meestal is er een advertentiebudget nodig.
Als ondernemers en/of adverteerder is Linkedin daarom zeer interessant voor het kunnen bereiken van je doelgroep en het aantrekken van klanten met een passende contentstrategie.
Ook de gerichte targetting binnen je zakelijk netwerk, de focus op CV’s en het kunnen plaatsen van vacatures behoren tot de grote voordelen van Linkedin.
Nadelen van Linkedin
Linkedin heeft net als ander socialenetwerksites ook nadelen. Wanneer je namelijk veel tijd steekt in het uitbouwen van je netwerk, je bereik en het maken van content voor op je tijdlijn dan bouw je in zekere zin mee aan het platform van Linkedin.
Wanneer Linkedin echter in verval raakt (gebruikers lopen weg), je bereik vermindert (door bijvoorbeeld een algoritme update) of je geblokkeerd wordt (wanneer je iets tegen de regels hebt gedaan) dan verdwijnt daarmee ook je opgebouwde succes. Linkedin is een combinatie van borrowed en paid media en dus geen owned media.
Een ander nadeel van Linkedin is bijvoorbeeld het verslaafd raken aan het gebruik van het platform. Door constant op Linkedin te zitten, door de tijdlijn te scrollen, te kijken naar posts van anderen en likes en reacties op je eigen posts kun je veel tijd verliezen. Die tijd had je ook in (lange termijn succes van) je eigen business kunnen steken.
Linkedin tips
In deze categorie vind je uitleg over Linkedin en talloze tips voor je Linkedinprofiel, bedrijfspagina’s, advertenties en contentstrategie.