AIDA model

AIDA-model (uitleg en voorbeelden)

Het AIDA-model (of AIDA-formule) is een beroemd copywritingmodel wat je kunt gebruiken om effectieve promotie- en marketingteksten te schrijven voor bijvoorbeeld je salespage, opt-in pagina, advertenties of nieuwsbrieven. Deze formule is vergelijkbaar met de TIPS formule maar bij een breder publiek bekend.

Hieronder vind je een voorbeeld en uitleg over deze formule en tips aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden.

Waar staat AIDA voor?

AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Dit is een stappenplan van 4 stappen om een marketingtekst op te bouwen en een lezer aan de hand te nemen in de customer journey richting een call-to-action (zoals bijvoorbeeld een opt-in, aankoop of andere conversie).

AIDA Model

  • Attention - Grijp de aandacht van je lezer
  • Interest - Maak een connectie / wek interesse op voor je boodschap
  • Desire - Creëer een behoefte voor je aanbod
  • Action - Bied je aanbod aan en zet aan tot actie (conversie)

1. Attention - Grijp de aandacht

In de eerste stap in de AIDA-formule, de attention grijp je de aandacht van de lezer. Dit is een hele belangrijke stap omdat je hier een zo groot mogelijk percentage van je lezers moet overtuigen om je tekst daadwerkelijk te gaan lezen. Iedere lezer waarvan je niet de aandacht weet te grijpen ben je kwijt en kun je dus niet verder overtuigen.

Statistieken wijzen uit dat je online gemiddeld maar 3 seconden de tijd hebt om de aandacht van een bezoeker op je website te grijpen. Binnen die 3 seconden besluit een bezoeker op je website of hij/zij blijft over verder gaat. Bij vrouwen is het 2 seconden en bij mannen 4. Mannen zijn blijkbaar wat trager....

Om deze reden is het belangrijk dat je webpagina's altijd boven de vouw direct duidelijk communiceren wat je doet en waarom een bezoeker op je pagina zou moeten blijven. Hiervoor zijn jouw unique selling points ook belangrijk. Hier zie je een voorbeeld op onze homepage:


USP op de homepage van de IMU

Attention op landingspagina's

Als we specifiek naar landingspagina's zoals bijvoorbeeld een verkooppagina kijken dan gebruik je voor deze stap meestal een headline. Hier zie je een voorbeeld van zo'n headline op de salespage van ons boek 'De Online Marketing Tornado'.

Die pagina kun je meteen als voorbeeld van het AIDA-model gebruiken en natuurlijk meteen het boek aanschaffen, want die is onmisbaar 😉

Header boek salespage (Attention)


Onderzoek wijst uit dat 80% van je bezoekers je headline leest en slechts 20% van je bezoekers de rest van de pagina. Nu zie je hier een voorbeeld van een redelijk no nonsens headline met een ondersteunende afbeelding die geen twijfel mogelijk laat aan een bezoeker dat het hier om de verkoop van een boek gaat.

Je kunt er ook voor kiezen om het iets mysterieuzer te maken, zoals wij bijvoorbeeld vroeger deden met een meer klassieke headline op een salespage:


Headline

Attention in mailings

Naast landingspagina's kun je het AIDA-model ook gebruiken in je nieuwsbrieven. Het grijpen van de aandacht doe je dan met name door een pakkend onderwerp te verzinnen.

De onderwerp regel van een nieuwsbrief heeft slechts één doel en dat is zorgen dat de mail geopend wordt. Pas als dat gebeurd is dan kan de lezer de inhoud zien waar jij op hebt zitten zweten om de rest van de AIDA-formule toe te passen. Enkele voorbeelden van onderwerpen van ons:

  • Ik ga er mee stoppen...
  • herken jij dit {voornaam}?
  • Gekkenhuis!
  • Vergeet jij 98% van je bezoekers?
  • Nieuw: affiliate marketing e-book
  • LIVE SEO training a.s. dinsdag:
  • Zo verdien je een miljoen:
  • geluk gehad
  • SEO Checklist 2020

Attention in advertenties

Last but not least kun je het AIDA-model ook gebruiken voor je advertenties zoals Google Ads (SEA) en advertenties op social media. Hoewel je hier vaak weinig ruimte hebt, of niet met een tekst maar eerder met afbeeldingen en video werkt, kun je toch AIDA gebruiken. Hier zie je bijvoorbeeld hoe wij met onze advertenties een pakkende headline gebruiken:

.Social media advertenties

Als je eenmaal de aandacht hebt gegrepen kun je door naar het tweede onderdeel van de AIDA-formule, de I van Interest:

2. Interest - Wek interesse op

De "Interest" is het gedeelte van je AIDA-model waar je de interesse gaat weken van de lezer van wie je zojuist de aandacht hebt gegrepen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door iets over jezelf, je bedrijf of je achtergrond te vertellen. Hier zie je een voorbeeld van het stukje interest op de verkooppagina van ons boek:


Interest (AIDA) op salespage


Als je in staat bent om iets te schrijven waarin je lezer zichzelf of een probleem dat hij/zij ervaart herkent dan weet je vrijwel zeker dat je interesse opwekt. Hier zie je een voorbeeld van de salespage van onze community building cursus, waar ik eerst iets vertel over hoe ik bijna failliet ging en in een burn-out kwam door financiële stress.  Hier introduceer ik wederkerende inkomsten door het verkopen van een lidmaatschap als oplossing voor mijn probleem.


Storytelling op verkooppagina


Onthoud dat je niet een product verkoopt. Je verkoopt een oplossing voor het probleem van je doelgroep. Voor een succesvolle verkoop (climax) is het belangrijk dat er eerst een connectie maakt met je lead (voorspel). Herkenning leidt tot vertrouwen.

Vragen in plaats van vertellen...

Je kunt ook de interesse van je lezer wekken door enkele vragen te stellen, bijvoorbeeld zoals je hier ziet op een (oude) aanmeldpagina voor de telefonische coaching die wij aanbieden.


Interest vragen op een salespage (AIDA Formule)

Interest in mailings

Wanneer je het AIDA-model in je nieuwsbrief gebruikt, dan begint het stukje interest eigenlijk vrijwel direct na je onderwerp. Je kunt bijvoorbeeld storytelling gebruiken om een connectie met je lezer te maken, net zoals wij dat in de eerdere voorbeelden hierboven op onze salespages doen.

In sommige gevallen wil je een nieuwsbrief echter kort houden, dan volstaat ook het samenvoegen van de interest en desire tot bijvoorbeeld een korte samenvatting of opsomming die je lezer nieuwsgierig en enthousiast moet maken om bijvoorbeeld op de call-to-action in je nieuwsbrief te klikken.

Interest in advertenties

Ook in advertenties kun je gebruik maken van storytelling en achtergrondinformatie over jezelf, je bedrijf en je producten geven. Denk bijvoorbeeld aan de wat langere tekst-advertenties (long form ads) of bijvoorbeeld een videoadvertentie op de timeline van social media platformen of YouTube.

Meestal is het interest gedeelte in een advertentie wat korter en wordt er veel gebruikt van enkele prikkelende vragen zoals je hierboven hebt gezien "herken jij dit?" of bijvoorbeeld "wil jij ook voorgoed af van...?". Dit zijn vragen die ook zorgen voor herkenning bij de lezer.

Zodra je de interesse van je lezer opgewekt hebt ga je over tot het derde onderdeel van de AIDA-formule, de D van Desire:

3. Desire - Creëer een behoefte

Als je aangekomen bent bij de Desire ga je in principe de basis leggen voor het resultaat wat je met je tekst wilt behalen. Meestal zal dit het verkopen van je product zijn maar je kunt natuurlijk ook een andere conversie najagen.

Bij de desire moet je een behoefte gaan creëren bij je lezer. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een lijst met voordelen van je product of dienst te plaatsen, we noemen dit ook wel bulletpoints en deze zien er bijvoorbeeld zo uit:

Desire (AIDA) - Voordelen van het product

Een ander voorbeeld op dezelfde salespage is een meer visuele weergave van de inhoud van het product. We verklappen echter niet teveel over de inhoud, maar proberen een lezer met name hongerig (nieuwsgierig) te maken naar het product:

Desire (AIDA) - Opsomming

Testimonials voor social proof

Wat goed werkt bij het onderdeel desire, is om testimonials te plaatsen. Dit zijn positieve gebruikerservaringen van jouw klanten. Hier kun je nieuwe klanten mee overtuigen dat je product of dienst goed is. Hier zie je een voorbeeld van video testimonials op de verkooppagina van ons boek:

Video testimonials op salespage


Desire in mailings en advertenties

In mailings en advertenties werkt het onderdeel desire op dezelfde manier. Gebruik bijvoorbeeld storytelling, samenvattingen, opsommingen met product functies en voordelen, en testimonials in je nieuwsbrief- en advertentieteksten. Ook in retargeting werken reviews en productdemonstraties bijvoorbeeld goed.

Als je eenmaal de behoefte van je klant hebt gewekt dan hoef je hem/haar alleen nog over te laten gaan op actie.

4. Action - Zet aan tot actie

Wanneer je de aandacht hebt gegrepen en zowel een interesse als een concrete behoefte bij je lezer hebt opgewekt dan komt het slotstuk van de customer journey in zicht. Je lead staat opgewarmd en al in de voorwas en is klaar om over te gaan tot actie.

Je kunt op een landingspagina dit simpelweg doen door een call-to-action te plaatsen, dit is een duidelijk signaal/oproep tot het nemen van de benodigde actie, bijvoorbeeld een toegangsknop zoals op de salespage van onze conversie optimalisatie cursus.

Call to action (AIDA)


Je kunt de kans op een succesvolle actie vergroten door te werken met schaarste en urgentie. Dit is een van de beïnvloedingswapens van Cialdini. Gebruik bijvoorbeeld een afteller voor het aflopen van een actieprijs, tijdelijke bonussen of een beperkte voorraad.

Ook het wegnemen van de laatste bezwaren van je lezer, door bijvoorbeeld een FAQ te plaatsen kan helpen om je conversieratio op de actie te verhogen.

Iedereen kan schrijven met het AIDA-Model!

Met de AIDA-formule kan iedereen een goede verkooptekst schrijven, of je nu een geboren schrijver bent of niet. Volg simpelweg deze vier stappen en klaar ben je. Wanneer je zo'n tekst online zet dan is het aan te raden om deze te gaan splittesten zodat je het resultaat blijft verhogen.