Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

NPS (Net Promoter Score)

De Net Promotor Score (NPS) meet het antwoord op de vraag:

Hoe waarschijnlijk is het dat u ons bedrijf of dienst zult aanraden aan een ander?

NPS van 1 – 10

Met de NPS meet je hoe de klant jouw service, product of dienst heeft ervaren. Je stelt de vraag altijd na afloop van de hele customer journey. De klanten geven je hiervoor een cijfer een schaal van 1-10.

Vervolgens bereken je het percentage klanten wat jou aanbeveelt (een 9 of 10 geven) en daar trek je het percentage klanten van af wat jou zou afraden (een 0 tot 6 geven).

nps-net-promoter-score

Net Promoter Score om klanttevredenheid te meten

Het is een van oorsprong Amerikaanse KPI (key performance indicator) om klanttevredenheid te meten. Amerikanen geven van nature hogere cijfers dan Europeanen. Daarom zijn er tegenwoordig twee mogelijke schaalverdelingen. Je kiest wat er het beste bij jouw bedrijf past. Goede doelen zullen makkelijker hoog scoren, dan bijvoorbeeld een bank of nutsbedrijf. Het streven is in ieder geval een positieve score te behalen.

nps-vs-europa