Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Testimonial

Een testimonial (een getuigschrift) is vaak een positief citaat of kort bericht van echte klanten van je bedrijf. Deze berichten plaats je op je website, op je social media of in je nieuwsbrief om de geloofwaardigheid van je bedrijf of product te vergroten.

Een goede testimonial legt uit hoe jouw product of dienst de verteller heeft geholpen bij het oplossen van een probleem. Het is als het ware een sociaal bewijs van goedkeuring. (Potentiële) klanten nemen immers eerder van een ervaringsdeskundige aan dat je goed bent in je werk dan van jou zelf. Je kunt een testimonial vergelijken met mond-tot-mond reclame.

Je kunt je klanten vragen om een testimonial. Houd er dan wel rekening mee dat niet elke klant perfect kan omschrijven hoe je product of dienst hem heeft geholpen. Door de juiste vragen te stellen kom je makkelijker tot de kern en kun je de mening van de klant zo formuleren dat het je toekomstige klanten een eerlijk en echt beeld geeft van hoe je werk is bevallen. Daar mag je best een handje bij helpen!

Een goede testimonial is:

  • Gedetailleerd en concreet. Hoe duidelijker je een beeld kunt scheppen van de situatie waarin de klant zich bevond, wat je hebt gedaan om hem te helpen en wat voor verschil – bijvoorbeeld in aantal sales of percentage winstgroei – het heeft gemaakt in zijn werk/leven/etc., hoe beter;
  • Zet geen testimonials van niet-bestaande klanten op je website en verdraai de woorden van je klanten niet om een negatief oordeel toch positief te laten klinken;
  • Vermeld het liefst de naam, woonplaats, website en vooral foto van de klant die de testimonial heeft gegeven. Hiermee krijgt het verhaal een gezicht, dat vinden (potentiële) klanten fijn.