Stickiness

Als wij een website ‘sticky’ noemen (hoge dwell time), dan is dat een groot compliment. Wij bedoelden dan dat de website mensen uitnodigt om langer te blijven en vaker terug te komen. Stickiness gaat dus over goede content en fijne gebruikersinteractie.

Wat zijn zaken die sticky websites meestal goed doen?

  • De website maakt content waar de gebruiker echt op zit te wachten.
  • De website laat de gebruikers hun eigen stukje personaliseren. Goede voorbeelden daarvan zijn de homepages van bijvoorbeeld Yahoo, Excite en MSN Network.
  • De website laat gebruikers een community vormen. Bijvoorbeeld door een forum open te stellen, of door commentaren onder blogs toe te staan.
  • Ze vragen de gebruikers om feedback of reviews en tonen die ook aan andere gebruikers
  • Ze voegen games of andere leuke interactie toe aan de website. Denk daarbij aan Google en Yahoo die hun logo op de homepage eens in de zoveel tijd interactief maken.
Al met al zijn het allemaal zaken om jouw gebruikers te vermaken en de informeren. Zo bouw je aan een lange termijn doel (herhaald bezoek, merkvoorkeur) in plaats van korte termijn (sale, inschrijvingen). Een goede, volwassen website streeft actief zowel naar korte als lange termijn succes.