Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

AIDA-model

Het AIDA-model is een marketingmodel (daterend uit 1925) waarin vier essentiële stappen voor een reclame-uiting aan bod komen, namelijk: Attention, Interest, Desire, Action.

Door de stappen van het AIDA-model in volgorde te doorlopen, ben je verzekerd van een succesvolle reclame. Volgens het oorspronkelijke model is het niet mogelijk om zonder attentie een duidelijke voorkeur of actie te bewerkstelligen. Of alle stappen in dezelfde reclame moeten voorkomen vertelt het model echter niet.

Attention (attentie, aandacht): allereerst moet de aandacht van de potentiële klant getrokken worden. Door opvallende kleuren, typografie of een sprekende boodschap moet de advertentie opvallen en blijven hangen.

Interest (interesse): nadat je de aandacht van je potentiële klant hebt getrokken, wil je natuurlijk zijn interesse voor je merk of product wekken. Dit doe je door hem te wijzen op de voordelen of positieve kenmerken van je merk of product. Ook kun je een belofte (zoals een kwaliteitsgarantie) of een aantrekkelijk aanbod doen.

Desire (verlangen): in deze stap wordt de eerder opgewekte interesse omgezet in een verlangen of voorkeur voor het product of merk. Vaak wordt er nog eens extra benadrukt waarom het product of merk zo waardevol is, wat je ermee kunt of eraan hebt.

Action (actie): actie! In deze fase van het model moet de klant overgaan op het aanschaffen van je product of het verbinden met je merk. Je kunt hem hier nog een laatste zetje in geven door te laten weten waar het product te verkrijgen is.

Soms komt het voor dat de stappen van het AIDA-model niet helemaal in deze volgorde worden doorlopen. Zo kan het voorkomen dat een verlangen (desire) naar een product of merk voorafgaat aan de interesse- of attentiefase. Apple is een bekend merk wat hier goed op inspeelt: vaak willen mensen de nieuwste iPhone al hebben voordat ze weten wat deze kan doen of hoe ‘ie eruit komt te zien.

Uitgebreide informatie over het AIDA Model vind je hier >>>