Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

A/B Test

Een A/B test is een vorm van splittesten waarin 2 varianten van bijvoorbeeld een (opt-in) pagina of advertentie tegen elkaar getest worden om daarmee de conversie ratio te verhogen. De twee varianten (A en B) worden afwisselend getoond aan de bezoekers. 50% van de bezoekers ziet variant A en de andere 50% ziet variant B.

In beide gevallen wordt de conversie ratio gemeten en zo kun je precies aflezen welke variant beter werkt. Dat ziet er als volgt uit:

Wat is een A/B Test

Gouden regel bij een A/B Test

Let er bij het testen op dat je maximaal één verandering per test doorvoert. Bijvoorbeeld alleen de buttonkleur, headline, prijs, indeling, met of zonder video, met of zonder testimonials enzovoorts. Wanneer je namelijk meerdere dingen tegelijk aanpast zul je nooit weten waar het verschil in conversie aan ligt.

Hoe kun je zelf A/B testen?

Een A/B test doe je eenvoudig zelf binnen ons Phoenix systeem of andere middels “Content Experiments” binnen Google Analytics. Je maakt eerst een conversie-doel aan in Analytics en vervolgens maak je een experiment aan. Mocht je wat verder willen gaan dan kun je ook specialistische splittest software aanschaffen voor je website of webshop.