A/B Test

A/B Test (Splittesten)

Een A/B test is een vorm van splittesten waarin 2 varianten van bijvoorbeeld een (opt-in) pagina of advertentie tegen elkaar getest worden om daarmee de conversie ratio te verhogen. De twee varianten (A en B) worden afwisselend getoond aan de bezoekers. 50% van de bezoekers ziet variant A en de andere 50% ziet variant B. In beide gevallen wordt de conversie ratio gemeten en zo kun je precies aflezen welke variant beter werkt.

A/B test - splittesten

Uitleg over A/b testen

Waarom splittesten?

Conversie-optimalisatie is een vak waarin er geen plaats bestaat voor raden. Meten is weten en de kleinste details kunnen een verschil maken tussen een winstgevend of een verlieslijdend bedrijf. Dat stipten we eerder in dit deel al aan in onze rekensom voor exponentiële groei en daarom is het slim om je conversiepagina’s te testen op resultaat.

De simpelste vorm daarvan is een A/B-test waarin je twee varianten van je pagina met elkaar vergelijkt. We noemen dit splittesten. Beide varianten staan tegelijk online en ontvangen ieder de helft van je bezoekersstroom. Vervolgens kijk je welke pagina een hogere conversieratio heeft. Hier zie je een hypothetisch voorbeeld met het verschil tussen een roze en een groene bestelknop op een verkooppagina. Door de helft van je bezoekers naar de roze en de andere helft naar de groene te sturen, kun je exact meten welke variant meer resultaat oplevert.

Hoe werkt splittesten?

Hoe gaat zoiets in zijn werk? Bij een conversiepagina hoort veelal een bedankpagina. Dit is de pagina waar een bezoeker op uitkomt na de conversie. Dat kan bijvoorbeeld een pagina zijn waarop je de bezoeker bedankt voor zijn inschrijving (opt-in, evenement of webinar), aanvraag (offerte) of aankoop (product).

Je kunt meten hoeveel bezoekers je conversiepagina bezoeken en hoeveel daarvan vervolgens ook uitkomen op je bedankpagina. Stel dat je 100 unieke bezoekers op je conversiepagina hebt en 4 op je bedankpagina, dan heb je een conversieratio van 4%. Dit kun je zelf eenvoudig bijhouden door Google Analytics op je website te plaatsen en in je account een doel in te stellen waarin je zowel de URL van de conversiepagina als de URL van je bedankpagina opgeeft.

Vervolgens kun je een splittest voorbereiden. Hiervoor dupliceer je eerst je conversiepagina zodat je twee identieke pagina’s hebt. Vervolgens pas je op de kopie het onderdeel dat je wil testen aan.

Je hebt nu beide pagina’s klaar voor de test. Met Google Optimize kun je Google de opdracht geven om deze twee pagina’s tegen elkaar te testen. Je voert ze in en Google geeft je vervolgens een code die je op je pagina’s kunt plaatsen. Deze code zorgt ervoor dat je bezoekers automatisch verdeeld worden over je beide pagina’s. In Google Optimize zelf zie je vervolgens de resultaten van je splittest.

Gouden regel bij een A/B Test

Let er bij het testen op dat je maximaal één verandering per test doorvoert. Bijvoorbeeld alleen de buttonkleur, headline, prijs, indeling, met of zonder video, met of zonder testimonials enzovoorts. Wanneer je namelijk meerdere dingen tegelijk aanpast zul je nooit weten waar het verschil in conversie aan ligt.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down