arrow_drop_up arrow_drop_down
Verkopen via je eigen webshop of online platformen (zoals Bol.com)?
11 november 2020 

Verkopen via je eigen webshop of online platformen (zoals Bol.com)?

Wat is nu beter? Je producten verkopen via je eigen webshop, of via de grote bekende platformen zoals Bol.com?

Aan de ene kant heb je met je eigen webshop alles in de hand, maar aan de andere kant kunnen online platformen je veel nieuwe klanten opleveren. Hoe maak je de afweging?

Wanneer je je product op Bol.com (of Amazon of Thuisbezorgd) zet, bereik je een grotere markt. We houden Bol.com even aan als voorbeeld. Je pakt extra klanten via het platform, maar levert wel een enorme commissie in. In je eigen webshop betaal je die commissie niet. Maar als je niet op Bol.com zou staan, is er een grote kans dat veel klanten nooit van je bestaan afweten en je ze ook niet in je webshop krijgt. Wat is dan wijsheid?

Afhankelijk van je product

De keuze voor verkopen via je eigen webshop of een online platform hangt heel erg af van het product dat je wilt verkopen. Stel, je hebt een uniek product met bepaalde specificaties die je niet zomaar in een andere webshop vindt. Dan is het heel logisch om te verkopen via je eigen webshop. Je kunt dan zelf je advertenties draaien en er een hele marketingstrategie omheen bouwen.

Is je product wat minder uniek en wordt het ook nog op 35 andere websites verkocht? Dan is het misschien wel verstandig om het ook op Bol.com te zetten. Daar zit zoveel massa dat je er waarschijnlijk wel een paar verkoopt.

Waarom zou je voor een simpel product naar een specifieke webshop gaan, als je weet dat je het op Bol.com ook kunt vinden?

Afhankelijk van waar je staat

De keuze voor een eigen webshop of een van de grote online marketplaces, ligt ook een beetje aan je publiek en waar je staat. Als je bijvoorbeeld wat spul vanuit China naar Nederland laat komen, is het makkelijker om het op Bol.com te zetten dan zelf te verkopen. Het verkoopt makkelijk, maar je geeft wel een groot deel van je marge aan Bol.com.

Je ziet dat tegenwoordig heel veel mensen dezelfde producten verkopen. Het enige onderscheidende vermogen dat er op Bol.com nog is, is de prijs.

Als je alleen maar op prijs gaat concurreren, dan is het snel afgelopen. Daar kun je geen houdbare business op bouwen.

Als je een product hebt dat 20 keer op Bol.com staat en waar iedereen elkaar weg concurreert door steeds lagere prijzen te vragen, heeft het weinig zin om precies datzelfde product in je eigen webshop neer te zetten. Je moet er iets bij doen.

Zo kun je je onderscheiden

Zet jezelf neer als expert
Je kunt je bijvoorbeeld onderscheiden door ergens een specialist in te zijn. Op Bol.com kunnen mensen last krijgen van keuzestress. Je ziet een product in tien verschillende versies en ze zijn allemaal nét een beetje anders.

Als mensen niet weten wat de beste keuze is, willen ze nog weleens naar een specialist zoeken.

Je kunt je dan onderscheiden met jouw expertise en mensen via jouw webshop helpen de juiste keuze te maken. Je wilt iets extra's te bieden hebben. Zorg er vooral voor dat het er niet meer uitziet alsof je producten aan het schuiven bent. Laat zien dat jij de expert bent op een bepaald gebied en zorg dat mensen je vertrouwen.

Kweek vertrouwen
Het hele dropship-wereldje is heel vlak. Je kunt nergens iets lezen over de historie van de bedrijven. Mensen zijn daar wel vaak naar op zoek. Helemaal nu dropshippen wat meer in het nieuws geweest is, kijken mensen er kritischer naar. Mensen doen meer research om te zien of ze een bedrijf wel kunnen vertrouwen. Voordat mensen iets kopen op Bol.com gaan ze steeds vaker eerst op zoek naar de eigen webshop van het bedrijf. Ze weten dan in ieder geval dat het te vertrouwen is.

Zorg daarom altijd voor een eigen webshop, voor die extra laag vertrouwen.

En verkoop vooral geen rommel, maar juist gedegen producten waar je echt achter staat.

Hoe werkt het als je een eigen product hebt?

Misschien doe je niet aan dropshipping, maar heb je juist een eigen product dat je wilt verkopen. Wij hebben bijvoorbeeld ons boek. We verkopen het zelf via onze eigen website, maar het staat ook op Bol.com. We kiezen daarvoor, omdat we op Bol.com een andere doelgroep aanspreken dan alleen de mensen die op onze eigen site komen.

Door onze boeken te verkopen via Bol.com, lenen we als het ware bezoekers van het platform. Dat werkt hetzelfde met Marktplaats. Als jij je zolder hebt opgeruimd en iets via Marktplaats wilt verkopen, leen je de bezoekers die naar Marktplaats toe zijn gegaan om daar iets te kopen. Zo werkt het ook voor Amazon en andere platformen.

Als je een boek op Bol.com hebt staan, brengt dat een zekere autoriteit met zich mee. Helemaal als het bovenaan in de lijsten staat. Veel mensen die ons nog niet kennen, komen ons boek tegen via Bol.com. Dit zorgt voor extra afzet.

Het nadeel van verkopen via Bol.com, is dat je zelf niet de klantgegevens krijgt.

Ook als je de distributie zelf doet, krijg je enkel het adres van Bol.com. Het telefoonnummer en e-mailadres zitten er niet bij. De communicatie gaat volledig via Bol.com. Dat maakt het heel lastig. Je hebt de klanten wel, maar je kunt ze vervolgens niet opvolgen. Dat is de afweging die je moet maken.

Zorg altijd dat je naast je verkopen op Bol.com ook je eigen webshop hebt, het liefst met je eigen producten en merken.

Maak je eigen product, bouw je eigen webshop, werk aan een eigen merk en doe je eigen marketing. Je kunt vervolgens een handelsplatform gebruiken voor extra afzet van mensen die je zelf niet zou bereiken. Je kunt dan zelfs nog wat flyers bij je producten toevoegen, zodat je alsnog met klanten in contact komt. Door het zo aan te pakken, zorg je dat online platformen als Bol.com een aanvulling zijn op je eigen webshop.

Borrowed versus owned media

In eerdere afleveringen hebben we het wel eens gehad over verschillende soorten bezoekers. Als je een product neerzet op Bol.com, maak je gebruik van borrowed media. Je leent de bezoekers die al op Bol.com zitten. Heb je je eigen webshop, dan gaat het om owned media: bezoekers komen naar jouw eigen omgeving. Als ze bij jou kopen, zitten ze in jouw flow, komen ze in je funnels terecht en kun je ze meer producten gaan verkopen. Na een bepaalde periode kun je ze zelfs nog een extra korting sturen en ze aanzetten nog iets anders te kopen.

Voor ons is er een groot verschil tussen verkopen via Bol.com en onze eigen website. Als iemand via onze eigen website een boek aanschaft, kan diegene meteen nog een extra product aanschaffen. De marge daarvan gaat 100% naar ons. Op de vervolgpagina kunnen ze weer een extra product aanschaffen waarvan de marge voor ons is.

Doordat we zelf invloed hebben op het pad dat de bezoeker bewandelt, kunnen we een bezoeker veel meer kneden.

Op Bol.com is dat heel anders. Je zet je product erop, voegt een kekke omschrijving toe, zet er een goede afbeelding bij en dat is het. Vervolgens is het duimen totdat er een verkoop komt.

Van dropshipping naar een eigen webshop

In onze ogen (let wel: we zijn hier geen expert in!) is dropshippen geen houdbaar business-concept. Het is prima om je business te beginnen door simpele producten te verkopen via Bol.com of Amazon. Maar zie het vooral als een test om te zien welke producten goed verkopen. Zorg vervolgens dat je je eigen merk krijgt van dat product en bouw je eigen webshop op met je eigen marketing machine.

Door een eigen webshop op te zetten, zorg je voor veel hogere marges. En daar moet je het van hebben als je een webshop hebt.

Je kunt met dropshipping miljoenen euro's aan omzet draaien en nog steeds niet winstgevend zijn, omdat al het geld weer opgaat aan de inkoop.

Of het geld zit vast in de voorraad, waarvan je niet eens weet of je hem ooit nog gaat verkopen.

Naast het testen van je product, kun je online platformen als Bol.com ook aanvullend inzetten, zoals wij doen met onze boeken. Je bereikt dan klanten die je anders niet zou bereiken. Houd altijd de kern op je eigen product, je eigen merk en je eigen webshop.

Je kunt zelfs je producten tegen een hogere prijs op Bol.com zetten dan op je eigen webshop. Je zorgt zo dat je zichtbaar bent via Bol.com en de nodige sales maakt. Wanneer mensen onderzoek gaan doen naar de leverancier komen ze alsnog bij je eigen webshop terecht.

Als het klopt, dan klopt het

Misschien merk je dat we niet helemaal fan zijn van dropshipping. Maar er is niets mis mee als je iets inkoopt en dat voor meer geld verkoopt. Dat is handel. Of je het nu uit China haalt of bij de supermarkt om de hoek, dat maakt niet uit.

Als je eerlijk bent over je prijzen, mensen bereid zijn ervoor te betalen en jij een goede service levert is er in principe niets mis mee.

Het probleem met dropshipping is dat er veel rommel tussen zit. Als je een product koopt krijg je wel eens een doos thuisgestuurd waar het AliExpress label nog op zit. Dat gebeurt heel veel. Het wordt zo letterlijk dozen schuiven, zonder dat er echt een plan is om een business op te bouwen.

Het is niet erg als je startend bent en dat wilt proberen. Maar bouw er dan wel op door. Kijk of je een webshop kunt bouwen met je eigen producten. Trek het naar een volgend niveau en behandel het ook echt als een bedrijf.

Zie je klanten ook echt als klanten en niet zomaar als mensen die geld naar je overmaken. Dat is een belangrijk verschil.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen