E-mailmarketing, hoe kom je aan inspiratie voor je mails?
24 juni 2021 
9 min. leestijd

E-mailmarketing, hoe kom je aan inspiratie voor je mails?

E-mailmarketing is de ruggengraat van onze business. Veel van onze volgers weten dat ook. Maar niet iedereen is erover uit wat ze precies moeten mailen. Daarom zijn veel nieuwsbrieven inspiratieloos en worden er alleen maar producten gepusht. 

Angela loopt ook tegen dit probleem aan. Daarom stuurde ze ons de volgende vraag:

“Ik heb niet echt inspiratie voor mijn e-mails. Waar haal ik dat vandaan? Wat voor e-mails zou ik kunnen schrijven?”

Of je nu podcasts opneemt, mailings stuurt, blogs schrijft of andere content creëert, de kans is groot dat je te moeilijk denkt. Dat doen we soms zelf ook. 

Dan willen we een podcast opnemen over een heel groot onderwerp. We denken dat de podcast fantastisch wordt, maar uiteindelijk valt het dan toch tegen. Het onderwerp is te groot en te ingewikkeld, waardoor we er te veel over willen vertellen. 

Soms hebben we een hele kleine vraag als podcast onderwerp. Bijvoorbeeld: “Hoe haal ik meer uit mijn testimonials?” Dat worden vaak de beste podcasts. Het onderwerp is wat kleiner, dus we kunnen er meer omheen vertellen. 

Net als wij voor onze podcasts soms doen, denken veel mensen te groot wanneer ze een e-mail willen versturen. Je hebt maar een heel klein haakje nodig om een goede e-mail te schrijven. 





Van call to action naar verhaal

Voordat Martijn begint met schrijven, wil hij heel helder hebben wat de call-to-action aan het einde van de mail wordt. Bijvoorbeeld dat mensen moeten reageren, ergens klikken of iets gaan bekijken. Wanneer hij dat helder heeft, denkt hij: hoe kan ik hier nieuwsgierigheid voor opwekken? Idealiter doe je dat in de vorm van een verhaal. 

Mensen die ons al een tijdje volgen, weten dat Martijn twee jaar geleden door een glazen deur rende. Of dat hij vorig jaar zijn schouder uit de kom had na een zwemwedstrijdje. Zo’n haakje heeft niets met onze software te maken, maar hij kon het wel gebruiken om mensen naar onze software te verwijzen. 

Een verhaal uit het echte leven is een stuk interessanter om te lezen dan simpelweg een mailtje met: ‘Dit is onze software. Klik hier om het te kopen’. Je wilt dat mensen er een gevoel bij krijgen. Dan onthouden mensen het ook een stuk makkelijker dan wanneer ze een standaard mailtje krijgen met een paar tips. 

Het is heel makkelijk om te schrijven over iets wat je in een bepaalde periode meemaakt. Dat zien we met onze podcast ook. We kunnen allerlei onderwerpen behandelen, bijvoorbeeld: hoe kom je aan goede backlinks of hoe kom je hoger in Google. Maar daar zijn we op dit moment zelf niet mee bezig. Daardoor wordt zo’n podcast heel droog. 

In plaats van een algemeen onderwerp, namen we laatst een podcast op over Vakantiegeld Vrijdag en hoe we moe gestreden waren na de lancering. Dat zijn dingen waar we op dit moment tegenaan lopen. 

Hoe gebruik je storytelling in je e-mailmarketing?

Vorig jaar stuurde Martijn een mail over hoe zijn schouder uit de kom raakte. Voor zo’n mail kijk je eerst naar de call to action, in dit geval: de techniek verkopen. Dan kijk je hoe je kan terugberedeneren. Welk inzicht moeten mensen hebben om overtuigd te zijn dat techniek belangrijk is?

Dat inzicht werkte Martijn vervolgens in zijn verhaal. Hij deed een zwemwedstrijd en kon niet winnen. Daarom is hij zo hard gaan zwemmen, dat hij zijn schouder uit de kom zwom. Zijn tegenstander had een goede techniek en was daardoor sneller.

In het verhaal vertel je over het incident, laat je het drama zien en kom je uiteindelijk met de clue: goede techniek wint het van brute kracht. En dat is met marketing ook zo. Als je met marketingkrachten aan het smijten bent en je levert geld, tijd en energie op voor direct resultaat, dan is dat brute kracht. Als je een goede techniek hebt die werkt voor jou, dan win je het van de concurrent. 

Begin je verhaal met drama

Nadat je weet welk verhaal je gaat schrijven, kun je gaan kijken hoe je het gaat schrijven. Martijn had het verhaal in zijn mail gewoon chronologisch kunnen opbouwen. In plaats daarvan haalde hij alle drama naar voren en daar opende hij zijn mail mee: ‘Krak, au’. Vervolgens liet hij een foto van zichzelf in mitella zien en begon hij het verhaal chronologisch te vertellen. 

Als je een e-mail schrijft met een verhaal erin, vertel je dat niet in chronologische volgorde. Tijdens de introductie van je verhaal raak je al veel mensen kwijt. Dat is zonde, want je wilt ze meenemen naar het actiepunt onderaan in de e-mail. Door de drama naar voren te halen, zorg je dat mensen meteen geboeid zijn. 

Kijk in je verhaal naar wat er in dat verhaal de meest geladen emotie is. Waar zit de drama? Begin daar. Je ziet het in films ook. In de intro zie je iets dramatisch. Vervolgens komt er een zwart scherm met de letters ‘Drie jaar eerder’. Daar begint je verhaal. Zo heb je meteen de aandacht. En mooi meegenomen: het is een hele leuke manier om te schrijven. 


Zoek je inspiratie voor een mail, blog of podcast? Probeer dan dit proces eens:
Van actie naar inzicht, naar haakje


Begin dit jaar schreef Tonny een mail over Hilbert van der Duim, de schaatser die juichend over de finish kwam, maar nog een rondje moest. De commentator riep: “Hilbert, je bent er nog niet!  Hilbert, je moet doorrijden!” Voor menig schaatsfan - zoals Tonny - was dit een iconisch moment. Je voelt de frustratie van de commentator en alle drama die daarbij komt kijken. 

Tonny greep het verhaal van Hilbert aan als metafoor voor de coronatijd. We dachten dat het einde van de lockdown in zicht was, maar toen werd hij toch verlengd. Het verhaal zorgde bij veel mensen voor herkenning. 


Je wilt in eerste instantie zorgen voor erkenning en emotie. Daarna kun je je inzicht laten landen en je boodschap duidelijk maken.


Hoe vind ik een goed verhaal voor mijn mailing?

Om inspiratie op te doen voor je volgende mailing, kun je kijken naar wat er speelt in je leven. Het hoeft niet je hele autobiografie te zijn. Een incident is voldoende. Bijvoorbeeld een gedachte die je hebt. 

Je hoeft niet altijd je eigen verhaal te vertellen. Zo gebruikte Tonny bijvoorbeeld het verhaal van Hilbert. Je kunt ook een verhaal gebruiken dat je ergens gelezen hebt. Een verhaal uit de mythologie of een boek dat je hebt gelezen. Misschien zit je ‘s avonds een Netflix-serie te bingewatchen waarin een uitspraak valt waarvan je denkt: ‘Hé, om die uitspraak ga ik een verhaal bouwen’. 

Tonny heeft in Asana een lijstje genaamd ‘schrijfsels’. Elke keer als hij een leuke uitspraak, een leuk haakje of interessant inzicht hoort, zet hij het in zijn schrijfsels-lijst. Hij houdt het lijstje er bijvoorbeeld bij als hij een boek leest. 

Wanneer Tonny wil gaan schrijven, is hij in eerste instantie helemaal blanco. Dan zoekt hij in het lijstje naar een aanknopingspunt. Inmiddels staan er honderden uitspraken op de lijst. Zoals: ‘To be interesting, you gotta be interested’ of ‘We zijn ons leven lang beginners’. 

Een goed verhaal kan overal vandaan komen. Zo wilde Martijn een paar jaar geleden een mailing uitsturen over onze IMU Gold Mastermind. Hij ging ervoor zitten, maar had niet meteen de inspiratie. Daarom besloot hij er later nog eens naar te kijken. 

Die avond keek hij de film ‘The Greatest Showman’. In het begin van de film is de hoofdrolspeler nog jong en verbeeldt hij zich allerlei dingen om de wereld mooier te maken dan het is. Toen dacht Martijn ineens: dat is het perfecte haakje. 

Vervolgens schreef hij in zijn mail:

“Stel je voor… je zit aan tafel met zeven andere ondernemers die allemaal op een hoog niveau zitten. Net als jij hebben zij hun strepen behaald, maar ze hebben ook nog een aantal uitdagingen op het gebied van online marketing. Stel je eens voor dat jij al jij vraagstukken op tafel kunt legen”

Een verhaal hoeft niet waargebeurd te zijn. Je kunt ook gewoon een situatie schetsen en laten zien wat iets kan betekenen voor iemand. De mail had veel emotie, terwijl het allemaal hypothetisch was. 

Inspiratie laat zich niet plannen

Als Martijn een mailing schrijft, gaat het altijd over iets waar hij op dat moment mee bezig is. Het is belangrijk dat je het onderwerp ook echt voelt. De kleinste haakjes kunnen voor inspiratie zorgen. Bijvoorbeeld iets wat je hebt gezien onderweg naar kantoor. 

Net als Tonny heeft ook Martijn lijstjes met inspiratie. Zo hebben we ook een hele lijst van honderden podcastonderwerpen. Maar als we een podcast gaan opnemen, voelen geen van deze onderwerpen goed aan, omdat ze op dat moment niet spelen. 

Martijn merkt dat hij iets helemaal moet voelen, voordat hij er een goede mail over kan schrijven. Het moet op dat moment zijn interesse hebben. Alleen als je ergens zelf interesse in hebt, kun je je ziel erin leggen. 

Inspiratie laat zich niet plannen. Maar soms heb je een deadline en weet je niets. Dan kun je bijvoorbeeld een stukje gaan lopen. Of even douchen. Dan komt het wel. 

Waar Martijn vooral van de snelle creativiteit is, houdt Tonny meer van de langzame creativiteit. Een tijd geleden schreef hij bijvoorbeeld een e-mail genaamd ‘geluk gehad’. Die schreef hij op basis van een quote in zijn schrijfsels-lijst: ‘Geluk is het bijproduct van goede planning’. 

In de mail schreef hij: 

“Ik krijg veel reacties van mensen die zeggen: jij hebt veel geluk gehad dat je de dingen kunt doen die je nu doet. Dan denk ik: ik heb ook geluk gehad, maar het is ook een bijproduct geweest van een goede planning.” 

Soms hoef je maar één zinnetje te hebben om een heel verhaal te schrijven. Je verhaal krijgt meer body door er één uitspraak in te zetten die de hele mail maakt. Het is heel moeilijk om zoiets tijdens het schrijven te verzinnen. Daarom pakt Tonny vaak terug naar zijn archief. 

Een lifehack voor meer e-mailmarketing inspiratie

Verhalen en metaforen zijn de makkelijkste manier om een effectieve mail te schrijven. Wanneer je iemand iets wilt leren, informeren of iets verkoopt, krijg je vaak een wat plattere e-mail waarbij je niet het idee hebt dat je je eigen niveau behaalt. Daarbij blijft een verhaal veel meer hangen. 

Soms zitten we voor een podcast of mailing voor ons uit te staren om te bedenken waar we het nu weer over kunnen hebben. Maar als je zo gaat zitten denken, dan komt het niet. De inspiratie komt juist door onszelf af te vragen:

  • Wat hebben we meegemaakt deze week?
  • Wat was actueel?
  • Welke reacties hebben we van mensen gekregen?
  • Welk inzicht hebben we deze week zelf gehad?

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit wat voor verhaal je vertelt. Je kunt bijna altijd wel een bruggetje maken naar de vervolgactie. Tonny heeft zelfs wel eens in een mail geschreven: ‘Dit is het moment dat ik een brug moet maken van het verhaal naar de call to action. Maar dat vind ik stom, dus klik hier, want dit is het aanbod. Dan houd je het gewoon dicht bij jezelf. 

Dat is de belangrijkste lifehack voor inspiratie: blijf heel dicht bij jezelf. We mogen hopen dat je een beetje geïnspireerd door het leven gaat. Dat je elke dag, week of maand wel iets meemaakt dat de moeite waard is om aan andere mensen te vertellen. Dit zijn de verhalen waar je je inspiratie uit kunt halen. 

Als je vertelt over de dingen die je meemaakt, is het heel makkelijk om een mailing te schrijven. Je hoeft er niet over na te denken om een beter verhaal te vertellen dan dat je kunt vertellen. Of dat je jezelf in de etalage moet zetten. Hou het puur, zoals je het aan een goede vriend zou vertellen. Zo schrijf je de beste content. 

Dat is de kern van dit alles. Schrijf je e-mails alsof je ze naar een goede vriend stuurt. Vertel een verhaal dat je ook aan je vrienden zou vertellen. En zorg dat er een bruggetje naar een call to action bij zit. Je zult zien dat mensen je e-mails vaker gaan openen, omdat ze het interessant vinden wat je te vertellen hebt. 

Wat is jouw proces als je gaat creëren? Als je een podcast maakt, een mail of een blog schrijft. Waar haal jij je inspiratie vandaan? 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen