arrow_drop_up arrow_drop_down
7 simpele tips om je website vandaag nog gebruiksvriendelijk te maken
13 januari 2015 

7 simpele tips om je website vandaag nog gebruiksvriendelijk te maken

Is jouw website eigenlijk wel gebruiksvriendelijk? Kunnen bezoekers makkelijk hun weg vinden? Of raken je bezoekers juist in de war? De titel van het boek “Don't make me think” beschrijft heel goed in één zin mijn visie op gebruiksvriendelijkheid bij websites. Mensen zijn bepaalde dingen gewend en raken in de war als iets anders is dan “normaal”. Zo is men gewend dat de eerste item in een menu de homepagina is. En dat de laatste item de pagina de contactpagina is. Maak het je bezoekers niet moeilijk door dingen anders en onlogisch te doen. 🙂 Hieronder vind je een aantal tips waarmee je jouw website vandaag nog gebruikersvriendelijker kan maken.

01. Link je logo naar de homepagina

Mensen zijn gewend dat het logo op een website linkt naar de homepagina. Linkt jouw logo niet naar je homepagina? Dan heb je grote kans dat mensen voor niks klikken en vervolgens geïrriteerd zijn. Geïrriteerde bezoekers klikken al snel weg, op zoek naar jouw concurrent. 🙂 Het lijkt nogal overdreven, maar het is écht zo.

02. Zorg voor een goede 404-pagina

404-pagina's komen tevoorschijn wanneer men klikt en/of terechtkomt op een pagina die niet (meer) bestaat. Als jouw bezoekers uitkomen op je 404-pagina, is het dan duidelijk dat ze een verkeerde link hebben? Help je de bezoekers om alsnog op de juiste pagina te komen?

03. Contactgegevens

Is het duidelijk waar men jouw contactgegevens kan vinden en hoe ze contact op kunnen nemen? Deze kun je natuurlijk (heel logisch) op de contactpagina plaatsen. Ik kies er zelf meestal voor om deze ook in de footer te plaatsen en soms zelfs ook in de sidebar.

04. Duidelijke linkjes in je teksten

Is het duidelijk voor de bezoeker wat een link is? Linkjes zijn meestal anders gekleurd en/of onderstreept. Héél logisch. Echter zijn mensen geneigd om ook andere delen van hun teksten anders te kleuren en te onderstrepen. Dit kan erg verwarrend zijn.

05. Gebruik duidelijke kopteksten

Mensen “lezen” een webpagina meestal niet, ze “scannen” de pagina. Ze zoeken bepaalde informatie en scannen de pagina zodat ze zo snel mogelijk bij de juiste informatie terechtkomen. Kopteksten kunnen jouw bezoekers heel goed helpen hierbij. Zorg ervoor dat jouw kopteksten opvallen én dat mensen na het lezen van de koptekst een duidelijk beeld hebben van wat ze kunnen verwachten/vinden in de alinea eronder.

06. Laadtijd van je website

Mensen hebben geen geduld. Ook ik niet 😉 Wordt jouw website niet snel geladen? Dan heb je een grote kans dat je bezoeker razendsnel vertrekt. Online tools zoals http://tools.pingdom.com/fpt/ meten de snelheid van jouw website.

07. Een logische menu structuur

In de inleiding van dit artikel begon ik er al over: mensen zijn gewend dat de homepagina het eerste item in het menu is en dat de contactpagina het laatste item in het menu is. Alles er tussenin dien je ook zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden. Zijn de titels duidelijk? Weet de bezoeker gelijk welke informatie ze op die betreffende pagina's kunnen verwachten? Veel mensen proberen de titels origineel te houden.. Terwijl het juist beter is om dit niet te moeilijk te maken. Heeft een menu item een aantal subitems? Zorg ervoor dat het duidelijk is dat er subitems zijn.

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Martha
Door

Martha

op 29 December 2015

Zijn de websites tegenwoordig niet heel erg ongebruikersvriendelijk nu ze van google mobielvriendelijk moet en zijn? Hierover lees ik niets, ben benieuwd wat jij hiervan vindt.

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 29 December 2015

Hey Martha, Mobielvriendelijk is juist heel erg gebruiksvriendelijk.. Waarom denk je dat het niet gebruiksvriendelijk is? :)

Martha
Door

Martha

op 29 January 2016

Omdat je op een computer om de website te beheren etc nu veel meer moet scrollen etc.

Reactie plaatsen