website-verhuizen-seo-fouten-gemaakt.jpg

Website verhuizen? Maak dan niet deze 16 SEO fouten!

04 maart 2022

Ben je van plan om met je website naar een nieuwe domeinnaam over te gaan, HTTPS, een nieuw CMS, of allemaal in één keer? Denk dan van tevoren goed na over de stappen die hierbij komen kijken, zodat je niet als het gevolg van een van deze fouten gaat dalen in Google.

Geloof me, we komen de volgende fouten vaak genoeg tegen. (en zijn er zelf in het verleden ook wel eens schuldig aan geweest!)

1. De code

Als je overgaat naar een nieuw CMS, wees er dan zeker van dat je er qua codering op vooruit gaat i.p.v. op achteruit. Sommige systemen en of thema’s brengen meer (slordige) code met zich mee dan anderen, of bevatten dubbele code. Naar een kwalitatief slechter systeem overstappen kan dan ook schadelijk zijn voor je positie in de zoekmachines.

2. Vergeten te redirecten

De pagina’s op je website hebben een bepaalde waarde in de ogen van Google. Vooral de pagina’s die al wat langer bestaan, links naar zich toe krijgen en in het verleden verkeer uit Google hebben getrokken, bevatten waarde.

Het deleten van deze pagina’s zonder ze door te verwijzen naar andere relevante pagina’s is een teken van onbetrouwbaarheid. Google weet niet zeker of ze jouw website wel kunnen vertrouwen als pagina’s spontaan kunnen verdwijnen. Logisch!

Mocht je een grote lenteschoonmaak willen houden voordat je met je website gaat verhuizen (hetgeen in principe een goed idee is), zorg er dan wel voor dat je voor elke verwijderde URL een 301 redirect plaatst, zodat je bezoeker en de SEO-waarde van deze URL worden doorgestuurd naar een nieuwe URL.

Door over te stappen op een nieuw systeem kan het zijn dat je permalinkstructuur verandert. Dat houdt in dat er bijvoorbeeld in de URL van elk blogbericht /category/ tussen komt te staan, waar dit eerst niet het geval was. Al je oude blogberichten worden dan 404 fouten en je ‘nieuwe’ URL’s hebben nog geen reputatie opgebouwd in de zoekmachines. Dit kan funest zijn.

Als je deze URL’s niet correct redirect naar de nieuwe URL’s, dan zullen het allemaal 404-pagina’s worden en druppelen ze stuk voor stuk als ‘crawlfout’ je Webmaster Tools account binnen.

Gebruik dus 301 redirects of zorg ervoor dat de permalinkstructuur onveranderd blijft als je verhuisd.

4. Het op noindex laten staan van de website

Als je met WordPress werkt, controleer altijd het vinkje onder ‘Instellingen’ > ‘Lezen’ > ‘Blokkeer zoekmachines deze site te indexeren’. Staat dat vakje aangevinkt? Dan zal je site niet gevonden worden in de Google’s van deze wereld.

5. Downtime

Server van het serverpark down waardoor de website down was

Probeer downtime zoveel mogelijk in te perken in overleg met je host. Voor elke minuut dat je website uit de lucht is stuiten de spiders van Google op zogenaamde crawlfouten, i.e. pagina’s die niet lijken te bestaan. Als je website er een volledige 24 uur uit ligt, dan kan je dit in flinke klap in SEO-reputatie opleveren, omdat Google je website als minder betrouwbaar ziet.

We hebben het wel eens meegemaakt dat een gelovig iemand wilde dat zijn website op zondag dicht ging. Zelf weten natuurlijk. Als je website echter elke zondag niet bereikbaar is, verwacht dan niet dat Google nog ook maar één bezoeker door zal sturen naar jouw website.

6. Over-indexatie

Sommige content management systemen of plugins  genereren pagina’s zonder dat jij het doorhebt.

Het gevolg hiervan kan zijn dat Google 1.000 pagina’s op jouw website indexeert, terwijl erg slechts op 150 pagina’s nuttige content staat. Hierdoor loop je het risico om afgestraft te worden voor ‘duplicate content’.

Worpdress genereert bijvoorbeeld bijlagepagina’s voor elk bestand dat je uploadt, die ook door Google geïndexeerd kunnen worden. Dat is nog een redelijk onschuldig voorbeeld van duplicate content.

Typ op Google “site:jouwwebsite.nl” in en kijk hoeveel pagina’s van jouw website Google indexeert. Vraag je vervolgens af of dat ongeveer klopt en loop ze eventueel door om tot ontdekkingen te komen.

site google imu

7. HTTPS/SSL

Ga je over naar HTTPS? Dan is het belangrijk dat elke bezoeker ook via deze beveiligde verbinding je website bezoekt en niet per ongeluk nog op de HTTP:// versie van je website terecht kan komen, evenals Google. In je .htaccess bestand kun je dit vrij eenvoudig aangeven. Je host kan je hier hoogsstwaarschijnlijk over adviseren of het SSL-certificaat voor je installeren tegen een vergoeding.

8. Linkelementen naar onderen verschuiven

Interne links die van bovenaan naar onderen, of vanaf de body naar de footer verschuiven, krijgen opslag minder waarde in de ogen van de zoekmachines. Kijk hiermee uit door ervoor te zorgen dat je interne links intact blijven.

Zo verschoven wij onze kennisbanken en categorieën met de overgang naar onze nieuwe website van de zijbalk naar de footer, die klaarblijkelijk veel minder SEO-waarde krijgt.

9. Websites door elkaar halen

Heb je meerdere websites op je hostingsaccount staan? Houd ze dan ook echt gescheiden en verplaats de content van de website die je wilt verhuizen niet per ongeluk in de database of het FTP-account van je andere website. Ook dit hebben we wel eens gezien. Geen pretje.

Heb je met een testdomein gewerkt? Verwijder dan alle links van je testdomein d.m.v. een database query (Find and replace).

11. Van met naar zonder caching

Als je op je oude website gebruik maakte van caching voor een snellere laaddtijd, pas dit dan ook toe op je nieuwe website. Anders gaat je site qua prestatie ineens omlaag, hetgeen geen goed teken is voor de zoekmachines.

12. Houd de hiërarchie in stand

Kijk naar de headerstructuur van je nieuwe CMS of thema. Elke pagina heeft idealiter één H1 titel en meerdere H2’s/H3’s om de hiërarchie van de pagina aan te geven. Verliezen je pagina’s plots hun hiërarchische structuur, dan loop je het gevaar dat Google verward raakt. Daar ben jij als webmaster altijd de dupe van.

13. Foutief gebruik van 302 redirects

Gebruik 302 echt alleen als het stikt noodzakelijk is en als het om een tijdelijke redirect gaat. Je best bet is de 301.

14. Miscommunicatie met je host

Miscommunicatie met je host kan funest zijn. Maak het altijd onontkoombaar duidelijk wat er moet gebeuren in de communicatie met je host en geef context waar nodig. Better safe than sorry.

15. Volledige afbeeldingen inladen

Veel afbeeldingen die op websites worden weergegeven zijn verkleinde of uitgesneden versies van grotere afbeeldingen. Er zijn echter content management systemen die je in staat stellen om de volledige afbeelding up te loaden en die vervolgens voor jou bij schaalt. Dit is over het algemeen geen goed idee, omdat het wel de volledige afbeelding is die door de browser van je bezoeker gedownload zal moeten worden. Dit kost tijd, laadtijd.

Top Gear Top Tip: upload afbeeldingen in de grootte waarop ze gaan verschijnen. Zo klein mogelijk.

(Gebruik JPEGmini om de bestandsgrootte van je .jpg afbeeldingen te verkleinen en TinyPNG voor je png bestanden)

16. Onvolledige imports

Controleer na het importeren van de content van je website altijd of alle content daadwerkelijk is meegekomen. Heb je nog net zoveel blogberichten als dat je eerst had? WordPress heeft hiervoor een handige import en export functionaliteit, maar ook deze heeft ons in het verleden wel eens teleur gesteld. Trust, but verify, is het motto dat wij hierin aanhouden.

Sorry!

Heeft dit artikel je bang gemaakt om te verhuizen of radicale aanpassingen door te voeren op je website? Sorry, dat was ook weer niet de bedoeling.

Je weet nu in ieder geval precies waar je rekening mee moet houden en wat je achteraf kunt controleren om geen posities in de zoekmachines te verliezen.

In de comments onder dit artikel help ik je graag verder als je hier een vraag over hebt!