arrow_drop_up arrow_drop_down
SEO voor webshops: tips voor meer bezoekers naar je webshop
28 oktober 2020 
in SEO

SEO voor webshops: tips voor meer bezoekers naar je webshop

Wat is nu de beste SEO-strategie voor webshops? Dat is waar veel webshop-eigenaren mee worstelen. Qua on-page SEO optimalisatie ben je bij een webshop vrij snel klaar, en dus staren veel webshop-eigenaren zich blind op linkbuilding.

Dat zijn twee logische eerste stappen, maar er is veel meer wat je kan doen om je webshop beter gevonden te laten worden!

In de onderstaande video delen Tonny en Martijn hun tips voor SEO voor webshops.

Wat is de beste SEO-strategie voor een webshop?

Als je praat over online geld verdienen, denken de meeste mensen meteen aan een webshop. Het is vaak de eerste associatie. Daarom zijn er ook zoveel webshops. En dat maakt het weer moeilijk om bovenaan in Google te komen.

Waarom ‘normale' SEO niet werkt voor een webshop

We verspreiden al sinds jaar en dag ons gratis e-book Winnen in Google, vol praktische SEO-tips. Hierin leren we website-eigenaren hoe ze content kunnen optimaliseren en keywords kunnen toevoegen. We leren klanten onder andere om goede blogs te schrijven en die te verrijken met video's en plaatjes. En natuurlijk zijn we beroemd en berucht om onze interne linkstrategie. Ook deze doen we uitgebreid uit de doeken in Winnen in Google.

Het probleem met deze SEO-strategie: het is top voor een website maar werkt niet voor een webshop.

We leggen het uit:

Het is heel goed voor je SEO als al je artikelen naar elkaar linken (interne links). Maar het is een drama voor je conversie!

Stel, je verkoopt stropdassen en iemand googelt op ‘stropdas kopen'. Je wilt natuurlijk bovenaan in Google staan voor dat zoekwoord.

zoekresultaten voor webshops

Als de bezoeker je webshop binnenkomt, zit ‘ie al in de koop-modus. Het zou geen slimme zet zijn om hem nu via een interne link naar een artikel te sturen over de geschiedenis van de stropdas. Je wilt je bezoekers niet meer afleiden.

Een salespage werkt het best wanneer je elke vorm van afleiding elimineert. Dat zul je bij je webshop ook moeten doen. Veel webshop eigenaren breiden hun shop echter uit met social media, blogs, interne links etc. Hoewel deze bijdragen aan je SEO strategie zijn ze killing voor je conversie.

Kijk ook vooral even deze korte video waarin Tonny nog iets verder ingaat op conversie killers voor webshops:

Voor de duidelijkheid:

On-page SEO = Alle optimalisatie die je binnen je webshop doet. Denk aan het optimaliseren van de homepage en productpagina's. Keywords goed invullen, meta-description aanpassen, afbeeldingen optimaliseren en oppassen dat er niet al te veel dubbele content op de site voorkomt.

Off-page SEO = Alle optimalisatie die je buiten je webshop doet. Zoals backlinks verzamelen en een social media-strategie voeren.

De meeste webshopbezitters blijven hangen in de statische optimalisatie van hun homepage en productpagina's. Daarna houdt het meestal wel op. Ze laten de contentstrategie links liggen. Terwijl hier juist veel winst te behalen valt!

Je kunt een webshop maar tot een bepaalde hoogte optimaliseren. Je kunt hiermee alleen maar gevonden worden door mensen die al interesse hebben in jouw product.

In die webshop wil je dus maar één ding doen: een koopomgeving creëren. Zodat de mensen die koopgericht zijn, ook in een overzichtelijke en goed-converterende koop-omgeving terechtkomen.

Dat betekent dat er géén afleiding is in de vorm van social media knoppen of interne links.

Er is maar één logische stap: dat iemand op de koop-knop klikt. Dát is waar een webshop voor gebouwd is!

koop-knop-webshop

Contentmarketing voor webshopeigenaren

Steeds meer mensen beginnen in te zien dat contentmarketing heel belangrijk is voor het groeien van je webshop. En vooral voor het zichtbaar worden in Google.

Ook de cijfers liegen er niet om:

  • Content marketing kost 62% minder dan traditionele marketing en genereert gemiddeld 3x zoveel leads
  • Conversie ratio's zijn gemiddeld 6x hoger bij content marketeers t.o.v. interuptie marketeers (2.9% vs 0.5%).
  • 78% van CMO's gelooft dat contentmarketing de toekomst van marketing is

Maar zoals je net al las, leiden linkjes en content binnen je webshop je bezoeker af. Een beetje verwarrend. Maar de oplossing is heel simpel:

Ons advies: scheidt je webshop met producten van je website met informatie. Gebruik je shop puur als koopomgeving en zet er een website met blog apart naast.

Met het bloggedeelte trek je vanuit een breed scala aan zoektermen bezoekers, die je vanuit daar kunt gaan doorsturen naar je koopomgeving a.k.a. je webshop.

Alle voordelen van een website naast je webshop op een rijtje:

  • Je kunt er een goede contentstrategie mee voeren (blogs, video's)
  • Ga los en bouw een waardevol web van interne links (SEO)
  • Roep interactie op (blogreacties)
  • Koppel met en verwijs naar je social mediakanalen
  • Verzamel gegevens voor je mailinglijst (e-mail marketing)

Waarom de meeste webshops slecht ranken in Google

MAAR.

Het grote probleem is dat het blog-gedeelte van veel webshopsystemen ontzettend slecht is. Code-technisch is het vaak een zooitje. Als Google moeite heeft om de code van jouw website te lezen dan ga je er niet snel mee ranken in de zoekresultaten.

Dit is hoe de code van het gemiddelde webshop-systeem eruit ziet

Het is dus belangrijk om een snelle, nette website met een rete-strakke code naast je webshop te hebben. Al eens van onze Phoenix software gehoord? Een ideale combinatie met een webshop 😉

Oriënterende versus koopgerichte bezoekers

Een website is een informatie-omgeving en een webwinkel is dus een verkoop-omgeving. Deze werelden moet je niet mixen!

Er zit namelijk ook een enorm verschil in het ‘soort' bezoekers dat je aantrekt. Wanneer jij bijvoorbeeld op vakantie wilt, maar je weet nog niet waar naartoe, dan ben je een informatie-gerichte surfer. Wanneer je bijvoorbeeld overweegt om naar Curaçao te gaan dan zul je na een zoekopdracht bijvoorbeeld naar Wikipedia of allesovercuracao.nl gaan. Je bent ‘oriënterend‘. Van dit soort surfers zijn er verreweg het meest.

Wanneer je echter al besloten hebt naar Curaçao te gaan, dan zul je eerder naar klm.com of booking.com surfen. Omdat je al een ‘koopgerichte‘ surfer bent. Op KLM en Booking wil je enkel informatie vinden over tickets en hotels. Alleen de specificaties daarvan zijn relevant en helpen je bij je aankoopbeslissing. Wanneer zij tussen hun aanbod ook informatie, weetjes, blogs etc. tonen dan verwart dat je en dat zou hun conversie flink omlaag halen.

Een verwarde geest koopt niet

Voorbeeld van een sterk staaltje contentmarketing

Een mooi voorbeeld van de kracht van contentmarketing is het verhaal van de gebroeders Michelin. Je weet wel, van de autobanden. Toen ze begonnen, merkten ze dat ze veel tevreden klanten hadden, maar dat ze een plafond bereikt hadden. Er waren op dat moment nog maar 3000 mensen in Frankrijk die een eigen auto hadden, waardoor er een hele kleine markt voor autobanden was.

De mensen die bewust op zoek waren naar autobanden, kwamen netjes bij de boers uit en er werd goed verkocht, maar ze wilden verder groeien. Daarom schreven ze de Michelin-gids. Een boekje vol inspiratie voor prachtige autovakanties.

michelin-gids-contentmarketing

Wat gebeurde er? Het ganse land zat kwijlend die gids te lezen, wegdromend over een vakantie met een auto die ze niet hadden. Nóg niet… Ze creëerden met hun gids een markt bestaande uit mensen die in eerste instantie helemaal niet naar hun product op zoek waren.

De strategie van Michelin werkt vandaag de dag nog steeds geweldig. Je wilt je met je webshop zelf richten op de mensen die jou al zoeken. Met statische optimalisatie, backlinks en techniek kun je tot een bepaald punt gaan.

Nu wordt het zaak dat om te gaan kijken hoe je je markt kunt verbreden en mensen kunt gaan aantrekken die niet naar jouw product op zoek zijn. Nóg niet…

Laten we ons voorbeeld van de stropdassen er nog eens bijpakken. Je kunt je bijvoorbeeld richten op een zoekopdracht als ‘Wat is de beste stropdas?'. Je trekt dan een oriënterende bezoeker aan. Het is bij een dergelijke zoekopdracht niet logisch dat diegene direct in een webshop belandt.

zoekresultaten voor vergelijkings-artikelen

Iemand die zoiets zoekt, wil juist verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Het is logischer om dat soort bezoekers te vangen met een informatief artikel. In de conclusie kun je vervolgens doorlinken naar jouw stropdassen-webshop.

Je wilt je verkoopomgeving en informatieomgeving dus lostrekken: een website met een contentstrategie en een webshop om te betalen.

Je wilt ze niet op dezelfde plek hebben, bijvoorbeeld door ‘blog' te plaatsen in het hoofdmenu van je webshop. Daar gaan mensen op klikken en dat is zonde, want dan zijn ze weer weg uit je verkoopomgeving.

Van informatieomgeving naar marketingmachine

Van je informatieomgeving kun je een marketingmachine maken. Je kunt er een platform van maken waar je alles over jouw onderwerp deelt. Google gaat dan vanzelf herkennen dat jouw website enorm veel informatie bevat over een onderwerp en daardoor echt een autoriteit in die markt is. Je kunt in een informatieve omgeving ook met een interne linkstructuur werken, zodat Google ziet dat de hele website één sterk, samenhangend geheel is.

Het resultaat van dit alles is dat je steeds vaker en hoger gaat scoren in de zoekresultaten. Doordat je blog steeds linkt naar je webshop, gaat Google die link op een gegeven moment ook leggen.

Daarbij zorgen de backlinks vanuit je informatieomgeving ervoor dat je webshop meer waarde krijgt. Dat zorgt er op zijn beurt ook weer voor dat je webshop hoger gaat scoren. Door op logische plaatsen te linken naar je webshop, kun je bezoekers vanuit je informatieomgeving doorsturen naar je koopomgeving.

Voorbeelden van websites naast webshops

Laten we er nog een tastbaar voorbeeld: we gaan weer even terug naar vakanties. Misschien zou je het op het eerste gezicht niet zeggen, maar sites als TUI, KLM en Booking.com zijn ook gewoon webshops. Wanneer je direct naar een van deze sites gaat, heb je als het ware je creditcard al op het toetsenbord liggen.

In deze tijd van corona werkt het boeken van een vakantie net iets anders dan normaal. Het is heel logisch dat mensen nog helemaal niet weten waar ze naartoe mogen reizen. Mensen gaan bijvoorbeeld googelen naar ‘Vakantie ideeën corona'. Mensen willen eerst informatie lezen en geïnspireerd raken, voordat ze een reis gaan boeken.

TUI heeft naast de webshop ook een blog toegevoegd met verhalen van reizigers. Dat zijn verhalen van klanten die een fijne reis hebben gemaakt. Op de blog kunnen bijvoorbeeld ook artikelen komen over ideeën voor vakanties in coronatijd. Dat zijn artikelen waar mensen nu naar zoeken.

voorbeeld-webshop-met-blog-tui

Als je iemand in zo'n blog weet te overtuigen van een bepaald soort reis, verander je diegene van een informatiegerichte bezoeker naar een koopgerichte bezoeker. Vanaf dat moment is diegene niet meer geïnteresseerd in inspirerende content, maar gaat hij concreet op zoek naar bijvoorbeeld een geschikte accommodatie.

Bovengenoemde strategie werkt voor elk type business en elk soort webshop.

Nog wat voorbeelden van webshops met een succesvolle (Phoenix) website ernaast:

Concluderend

Probeer van een website geen webwinkel te maken en van een webwinkel geen website.

Daarom is het raadzaam om ‘naast' je webshop ook een website te starten. Deze website gebruik je dan voor je contentstrategie en daarmee je SEO-strategie.

Je wilt dat je webshop er is voor je koopgerichte bezoeker. Door er informatie aan toe te voegen middels een aparte website met blog, spreek je ook meteen de oriënterende bezoeker aan.

Als je met de SEO van je webshop aan de slag gaat, is het vooral belangrijk dat je alles zo clean mogelijk houdt.

Zorg dat je webshop 100% gericht is op verkoop.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Koen
Door

Koen

op 10 January 2016

Heel interessant stuk. Merk dat mijn webshop al redelijk conversie geoptimaliseerd is :-) Ik heb alleen aan de zijkant een facebook, google+, pinterest en twitter knop. Het is dus aan te raden om deze weg te halen?

Tonny Loorbach
Door

Tonny Loorbach

op 21 January 2016

Zou ik zeker doen, je stuurt mensen daarmee namelijk weg van je webshop en in een andere focus.

Paul Bakker
Door

Paul Bakker

op 23 January 2016

Maar zo'n knop is toch om de pagina te delen op Facebook en juist bezoekers naar de website te trekken? Je verlaat de website toch ook niet als de pagina gaat delen?

Paul Bakker
Door

Paul Bakker

op 23 January 2016

Hij hangt hier ook boven het blog item ..

Tonny Loorbach
Door

Tonny Loorbach

op 23 January 2016

Klopt maar dit is een blog, het is logisch om lezers de optie te geven om waardevolle (gratis) content te delen. Iemand die in een bestelproces zit in een webshop heeft veel minder reden om dat te gaan delen. Dat wordt eigenlijk pas relevant na de feitelijke aankoop onder het mom van "ik ben blij met mijn aankoop, il wil delen wat ik gekocht heb". Plaats je de share optie in het bestelproces dan (onder)breekt je klant zijn buying mood en raakt afgeleid. Dat zorgt voor dalende conversies.

Menno Bouma
Door

Menno Bouma

op 11 January 2016

Bedankt voor je blog. Persoonlijk vind ik het mooier als een website en webshop in 1 gestroomlijnd geheel zitten. Het is in mijn beleving ook beter voor de beleving van de bezoeker omdat er (meestal) meer consistentie in de vormgeving zit. Ik heb het idee dat subdomeinen tegenwoordig steeds meer gebruikt worden omdat er verschillende systemen naast elkaar worden gedraaid en waar de integratie tussen die systemen moeilijk is. Integratie biedt bijvoorbeeld mogelijkheden om met 1 account deel te kunnen nemen aan de community en met dezelfde login een aankoop te doen.

Tonny Loorbach
Door

Tonny Loorbach

op 21 January 2016

Ben ik niet met je eens, qua vormgeving is het zeker goed om beide op elkaar aan te sluiten maar ik zou het 100% zeker altijd in twee verschillende systemen houden. Of je dat op een subdomein doet of niet is je eigen keuze, vaak wordt dat ofwel voor het overzicht ofwel voor de netheid van de code gedaan zodat beide systemen niet met elkaar botsen.

John
Door

John

op 20 January 2016

Bedankt voor je Blog! Erg interessant. Vorige week een interessant gesprek gehad hierover met SAM online marketing. Deze informatie bevestigd wat mij toen werd verteld.

Claudia
Door

Claudia

op 22 January 2016

Leuke en leerzame blog. Klopt het dat je long tail zoekwoorden niet goed met de Google zoekwoorden planner kunt vinden omdat daar per definitie minder opgezocht wordt? En hoe bepaal je ze dan?

Tonny Loorbach
Door

Tonny Loorbach

op 23 January 2016

Klopt, deze worden inderdaad niet in de keywordtools meegenomen, omdat ze teveel uiteenlopen en niet echt weer te geven zijn. Je vindt ze veelal door je behulpzaam op te stellen naar je doelgroep wanneer je schrijft. Door letterlijk vragen van je doelgroep te beantwoorden kom je een heel eind!

Kim
Door

Kim

op 10 February 2016

Hoe komen mensen op je blog? Ik wil namelijk in mijn webshop niet dat mensen naar de blog toegaan. We willen toch juist dat een bezoeker iets aankoopt?

Linda
Door

Linda

op 16 February 2016

Ik lees met interesse allerlei E-books, artikelen etc. over SEO. Ik heb een webshop met een online applicatie om geboortekaartjes te bewerken en bestellen. Ik vind het nog steeds erg lastig om hoger in Google te kunnen scoren en dus meer bezoekers naar mijn shop te krijgen. Mijn ontwerpen verkopen daarentegen wel erg goed bij andere bekendere aanbieders.

Juul
Door

Juul

op 22 April 2016

Goede post Tony. Om even nog een extra voorbeeld te noemen. Bol.com doet het ook goed als het gaat om een webshop en blog website. Bol.com heeft namelijk de webshop (www.bol.com) en een blog site / weblog (www.weblog.bol.com)

Marc
Door

Marc

op 3 May 2016

Op de site van I love growing marijuana zie ik dat shop en website gescheiden zijn, maar de shop is zo gemaakt dat het net de website lijkt, dus inclusief de menu-items: Blog, Guides, Forum. Wat betreft afleiding is dat dus niet zo'n goed voorbeeld...

Sywebs SEO Media
Door

Sywebs SEO Media

op 8 July 2016

Mag ik vragen hoe email marketing de SEO van een website kan helpen?

Ad Slotenmaker
Door

Ad Slotenmaker

op 18 July 2016

Zelf zit ik in een wat eenvoudiger conversieproces, echter kan ik wel aan geven dat ik heel goede ervaringen heb met het inhuren van tekstschrijvers, iedere schrijver heeft zijn eigen invalshoek en dat creert de noodzakelijke diversiteit in teksten, die zelf nooit zou kunnen bereiken

valentijn
Door

valentijn

op 20 July 2016

Heb net winnen in google 4.0 uit en toegepast. Stukken beter vindbaar. Bedankt.

Tom
Door

Tom

op 6 September 2016

Leuk en erg interessante blog!

Bryn van Nuissenburg
Door

Bryn van Nuissenburg

op 7 September 2016

Erg interessant stuk. Vooral hoe je extra uitleg geeft tijdens de video's. Ik merk dat ik toch iets gemakkelijker ideeën oppik via video en ik zal vast niet de enige zijn. Top. Mooie kwaliteit content ook.

Remon
Door

Remon

op 11 October 2016

Als je een webshop hebt, dan hoort een blog zeker thuis in je contentstrategie. Zou zou je ook in je blogberichten bepaalde reviews of handleidingen kunnen kunnen plaatsen, waardoor je ook weer op veel longtail zoekwoorden gaat scoren.

Gustavo Woltmann
Door

Gustavo Woltmann

op 18 October 2016

Mooi artikel, ik merk dat user-generated content toch een niet te onderschatten tool is. Embedded tweets, klantenbeoordelingen of gewoon leuke foto's van klanten zijn even belangrijk als goede SEO teksten.

Alexander
Door

Alexander

op 14 December 2016

Heel interessant artikel dit heeft me zeker aan het denken gezet. Alleen had ik een vraag als je een blog naast je webshop hebt die linkt naar de webshop levert dit geen problemen op? Ik heb een keer in een video gezien over A-B backlinks of heb je hier geen problemen mee (ivm penalty's)?

Chris M.
Door

Chris M.

op 23 May 2017

Voor veel webshops is het nog moeilijk om te bedenken dat een blog onderdeel kan/moet zijn van de online marketing strategie. Ook is het in de praktijk vaak lastig om ten uitvoer te brengen en er tijd en aandacht aan te blijven besteden. Ik denk dat het makkelijker wordt wanneer je beseft dat er in elk bedrijf verhalen schuilen en dat bezoekers vragen hebben. Wanneer je daar over schrijft ben je "automatisch" met je SEO bezig.

Napasechnik
Door

Napasechnik

op 20 October 2017

Heb net winnen in google 4.0 uit en toegepast. Stukken beter vindbaar. Bedankt.

Sylvia
Door

Sylvia

op 28 November 2017

Dankjewel voor de duidelijke uitleg!

Stan
Door

Stan

op 6 April 2018

Mooi artikel, de tip over het verwijderen van de social share buttons had ik nog niet eerder gehoord. Wat is precies de gedachte hiervan? Dat je daarmee bezoekers wegstuurt van je website of webshop? Is het in dat geval niet een mogelijkheid om de social shares te openen in een nieuw venster?

Job
Door

Job

op 7 October 2019

Goed punt maak je, Tonny! User generated content van je product/dienst gebruikers is super waardevol. Zie dat je in de voorbeelden Blogsociety van Telegraaf nog noemt. Die is inmiddels al enige tijd opgedoekt, misschien goed om die eruit te halen!

Chocolade bestellen
Door

Chocolade bestellen

op 23 January 2020

Het opbouwen van een emaillijst is nog niet zo makkelijk, heb je daar wat tips voor?

Mijn2centen
Door

Mijn2centen

op 16 February 2020

Hier werkt dat ook zo www.duizend.com (webshop) maakt gebruik van een blog www.mijngps.com om klanten te werven. Veel bezoekers komen daar terecht door Google zoekresultaten over problemen met deze producten en vervolgens laten ze het op afstand repareren of verkopen nieuw. Overigens denk ik dat ook belangrijk is de kracht van recensie of reviews site zoals trustpilot, google bedrijven, kiyoh of facebook

Jason
Door

Jason

op 4 November 2020

Leuk artikel, is het geupdate anno 2020? Aangezien de 1e comments al uit 2016 zijn..

Danielle Bakker
Door

Danielle Bakker

op 5 November 2020

Het artikel is inderdaad helemaal herschreven en up to date :)

Reactie plaatsen