arrow_drop_up arrow_drop_down
SEO en SEA, zo gebruik je ze naast elkaar
28 april 2021 
in SEA
9 min. leestijd

SEO en SEA, zo gebruik je ze naast elkaar

De meeste marketeers zijn SEO-specialist of SEA-specialist. Je begint meestal met wat het dichtst bij je ligt. Toch kan het heel goed zijn om deze twee met elkaar te combineren. Daar kregen we een vraag over binnen:

“Helpt SEA traffic voor je Google ranking?”

VIDEO

Oftewel in lekentaal: 

Helpt het als je een advertentie in Google zet op een specifiek zoekwoord voor een bepaalde pagina, om dan ook organisch beter gevonden te worden op dat specifieke zoekwoord?

Als je gaat adverteren, heb je meteen meer bezoekers op je website. Adverteer je niet, dan moet je het organisch laten groeien. Gebruik je een SEO- en SEA-strategie naast elkaar, dan kan het complementair werken.

Het is echter niet zo dat Google je in de organische resultaten beloont als je geld uitgeeft aan advertenties. Sommige mensen hebben deze overtuiging, maar dat staat los van elkaar.

Het effect van SEA op SEO

Ondanks dat advertenties niet direct voor hogere organische resultaten zorgen, kunnen je Google Ads wel indirect een effect hebben. Google kijkt voor de organische resultaten namelijk naar hoe bezoekers zich gedragen op je website. Google weet wanneer iemand op jouw advertentie klikt en vervolgens doorklikt naar een andere pagina op je website. Als een bezoeker langer blijft hangen, kan dat een positieve impact hebben op SEO.

SEA heeft dus niet direct een effect op SEO, maar je advertenties kunnen wel indirect zorgen voor betere organische resultaten.

Dat staat verder los van het specifieke zoekwoord waar je op adverteert. Het effect geldt voor je website in het algemeen, niet voor één specifiek keyword.

Sinds de RankBrain update kijkt Google vooral naar het totale plaatje van jouw website. Het algoritme kijkt de kwaliteit van de pagina’s en de mate van autoriteit binnen jouw niche. Google kijkt steeds verder dan de statische content en backlinks. Het draait steeds meer om waar jouw website over gaat en hoe mensen je website waarderen.

Zo gebruik je SEA in combinatie met SEO

Van oudsher heeft Tonny altijd vooral vanuit SEO gedacht. Hij wilde het liefst gratis bovenaan staan voor een zoekwoord. Dat is voor de lange termijn. En doordat het gratis is, is het een hele makkelijke manier om je marketingmachine op te bouwen.

Het probleem is alleen dat het best moeilijk is om een goede positie te veroveren. Het kost ook wat meer tijd. Op een gegeven moment heeft hij Tonny daar meer een nuance in gevonden. Nog altijd vindt hij SEO heel waardevol. Maar niet van elk zoekwoord weet hij van tevoren of het ook daadwerkelijk klandizie gaat opleveren. Daarom gebruiken we SEO en SEA nu naast elkaar.

Tegenwoordig beginnen wij steeds vaker met SEA.

Dan testen we hoe effectief verschillende zoekwoorden zijn. We hebben bijvoorbeeld onze Phoenix software waarmee je landingspagina’s kunt maken. Je kunt daar op verschillende manieren naar zoeken:

“Wat is een landingspagina”
Dit is een hele informatiegerichte zoekopdracht. Er zit niet per se een koopintentie achter. Mensen willen weten wat een landingspagina is, dat betekent niet dat ze op zoek zijn naar software om een landingspagina te maken. Het is voor ons logisch om verkeer voor het zoekwoord ‘wat is een landingspagina’ naar onze kennisbank te laten leiden.

“Landingspagina verbeteren” of “Landingspagina tips”
Voor dit soort zoekwoorden, is het relevant om mensen naar een video of blog te sturen. Er zit niet meteen koopintentie achter, maar mensen die naar dit soort termen zoeken zijn wel geïnteresseerd om met landingspagina’s aan de slag te gaan. In plaats van onze software pitchen, kunnen we deze mensen beter een e-book sturen met tips om over hoe je een landingspagina kunt verbeteren. Dan hebben we een e-mailadres en kunnen we onze software via een e-mail aanprijzen.

“Landingspagina software” of “Landingspagina template”
Mensen die zoeken naar dit soort zoektermen, hoeven we niet meer eerst naar onze informatie te sturen. Iemand die zoekt naar ‘landingspagina software’ zou niet zo snel een e-book over landingspagina’s downloaden. Je wilt deze mensen meteen naar je product sturen. In ons geval Phoenix.

Met Google Adwords testen we verschillende zoekwoorden binnen verschillende groepen. 

We kunnen zo testen of bezoekers daadwerkelijk doen wat wij willen.

Stel, elke maand zoeken 100 mensen naar ‘landingspagina software’ en wij hebben daar een advertentie op staan. Elke maand klikken 100 mensen op de advertentie, maar niemand koopt onze software. Dan weten we dat het voor ons geen zin heeft om die positie gratis te gaan veroveren. Het bezoek is er wel, maar het converteert niet.

Door te testen met Google Ads, sta je direct bovenaan en heb je direct data. Dat kun je net zolang tweaken totdat het werkt. Je wilt gaan kijken naar wat voor jou de belangrijkste woorden zijn als het gaat om klandizie. Vervolgens kun je kijken of het nuttig is om ook gratis de eerste positie te veroveren. 

En zo ja: durf je daar dan ook in te investeren door er een monsterblog over te (laten) schrijven?

Het verschil tussen SEO en SEA

Een belangrijk verschil tussen SEO en SEA is dat je bij de advertentiekant vooral kijkt naar korte zoektermen als ‘landingspagina maken’ of ‘landingspagina software’. De meeste ondernemers staren zich blind op dit soort korte zoektermen. Ze hebben twee of drie zoektermen in hun hoofd waarvoor ze bovenaan willen scoren.

Op de bredere zoektermen zit misschien een stuk minder verkeer, maar het verkeer is wel heel gericht. Dat zorgt voor een mooi samenspel.

Als je een goede landingspagina of een goed blog maakt, pak je daar vaak ook afgeleide zoektermen mee die je niet meteen vindt via keyword tools. Voor dat soort zoektermen kun je een stuk makkelijker een nummer 1 positie pakken.

Martijn heeft dat in het verleden wel eens gedaan met een blog over ‘Hoe krijg ik een Facebook vind-ik-leuk-knop op mijn website’. Mensen typten dat letterlijk in bij Google en daarom scoorden we voor die zoekterm heel hoog. Uiteindelijk zijn we ook gaan scoren voor ‘Facebook vind ik leuk button’. Tegenwoordig pakken we daar nog altijd een top 3 positie mee. We hebben zelfs een tijd boven Facebook zelf gestaan.

Een paar jaar later – in 2015 – kon je voor het eerst een WhatsApp button toevoegen. Toen hebben we exact hetzelfde trucje gedaan. Ook daar hadden we meteen de nummer 1 positie. Het is daarom heel interessant om eens na te denken over wat voor type bezoeker je zou willen krijgen en hoe je zo’n bezoeker kunt doorverwijzen naar jouw product.

Hoe kies je goede zoekwoorden voor SEO en SEA?

Voor onze landingspagina’s kiezen we altijd hele gerichte zoekwoorden. Dat noemen we de top van de piramide. Dat zijn korte woorden die al een koopintentie hebben. Bijvoorbeeld: ‘landingspagina software kopen’. Als iemand daarop zoekt, hebben wij met onze software waarmee je landingspagina’s kunt bouwen een 1-op-1 match. Idealiter pakken we sowieso die positie. Dan hebben we de kern van onze doelgroep al bereikt.

Soms is een hele gerichte zoekterm te duur of converteert het nog niet. Dan kun je breder gaan kijken. Je komt dan op zoekwoorden als: ‘Hoe kan ik zelf een landingspagina maken?’. Het is een hele mond vol, maar als je een blog schrijft met precies dat als titel, is er een hele grote kans dat jij de nummer 1 positie pakt als mensen precies die zin intypen in Google.

Er zijn waarschijnlijk een stuk minder mensen die zoeken naar ‘Hoe kan ik zelf een landingspagina maken’ dan dat er mensen zijn die zoeken naar ‘landingspagina’. Maar er zit wel een ontwikkeling in. Mensen typen steeds langere zinnen, omdat ze gewend zijn aan zoekmachines. Ze weten dat ze met korte woorden vaak niet precies tot het juiste resultaat komen. Daarom maken ze hun zoekopdracht specifieker.

Een andere ontwikkeling is dat voice search enorm in opkomst is. Mensen praten tegen hun telefoon of unit in de woonkamer: “Hey Google, hoe kan ik zelf een landingspagina maken?” 

We gebruiken steeds meer spreektaal in Google. Daar liggen kansen.

Je kunt ook kijken naar meer indirecte zoekwoorden. Misschien zoeken mensen niet naar informatie over een landingspagina, maar naar: ‘Hoe kan ik meer klanten uit mijn website halen?’ Het antwoord daarop is: voeg een landingspagina toe.

Soms moet je even weg stappen uit het jargon en er niet van uitgaan dat mensen al weten wat de oplossing voor hun probleem is.

Kijk in plaats daarvan naar de probleemstelling. Ga niet uit van het antwoord dat jij hebt, maar naar de vraag die mensen stellen. Zeker voor SEO is dat interessant.

Wat voor zoekwoorden je kiest en hoe je Google Ads gebruikt, ligt een beetje aan waar je staat met je bedrijf. Wij weten inmiddels precies wat een klant waard is. Daardoor weten we ook wat onze budgetten zijn. We testen verschillende zoekwoorden en verschillende pagina’s waar dat verkeer naartoe zou moeten. Als daar winnaars tussen zitten, dan zetten we het op de lijst om aan de SEO strategie toe te voegen.

SEA en YouTube Ads

Martijn had het al jaren op zijn wensenlijst staan om YouTube Ads te gaan doen. Maar in zijn ogen was het een enorme stap om ermee te beginnen. Dan moet je weer een Ad Manager leren kennen, weten hoe je ermee werkt en de advertenties kunnen optimaliseren.

Sinds begin vorig jaar hebben we iemand die onze Google Ads oppakt. Op een gegeven moment kwam hij naar Martijn toe met de vraag of hij ook YouTube Ads wilde proberen. Wat blijkt: je kunt YouTube Ads ook gewoon beheren vanuit Google Ads.

Als je dus iemand hebt die goed is in Google Ads, kun je ook aan de slag met YouTube Ads. Daar zijn wel een paar andere variabelen, maar het mechanisme om Ads in te stellen en budgetten te bepalen werkt hetzelfde. Als je de Ad Manager van Google snapt, kun je ook advertenties op YouTube draaien.

Er zit veel potentie in YouTube. Het is na Google de tweede grootste zoekmachine ter wereld. En je trekt er op een hele andere manier de aandacht dan met Google Ads.

SEA is draait vooral om tekst. Je kunt ook retargeten met banners. Bij YouTube Ads ga je met video werken. Martijn vindt het leuk om daarmee bezig te zijn en op die manier de aandacht van mensen te trekken. Ergens is het ook Search Engine Advertising, want je kunt YouTube ook als zoekmachine zien.

Hoe begin je met SEA en SEO?

Als het gaat om voorkeur voor een bepaald type advertentie, zit er een mooi verschil tussen ons. Martijn is vooral fan van social media advertenties en Display Ads. Kijken naar waar je doelgroep zit en daar een advertentie tonen. Hij staat dan te springen en zwaaien om de aandacht te trekken. En dat doet hij het liefst in de vorm van video.

Tonny is daar compleet anders in. Hij kiest – als het even kan – het liefst voor de optie zonder video. Het liefst met alleen getypte tekst. Hij wil mensen hebben die bewust naar hem op zoek zijn. Mensen die iets hebben gezocht en dan een advertentie zien die aansluit bij wat ze zoeken. Vervolgens klikken ze erop en komen ze op een tekstuele opt-in pagina met mooie plaatjes. Foto’s, maar geen video’s.

Het zijn allebei andere manieren om te adverteren en ze werken allebei heel goed. Als je in je eentje bent, kun je je niet opsplitsen zoals wij dat doen. Je kunt het dan niet allemaal gaan doen. Na een paar minuten in de Keyword Planner van Google Ads heb je al een paar duizend zoekwoorden gespot waar je op wilt scoren.

Op een gegeven moment begin je er niet meer aan, omdat het te groot is. En als je al begint, ben je te gehaast en gooi je te veel woorden in één campagne. Daardoor kun je het niet goed meten en valt het te duur uit. Uiteindelijk zet je alles weer uit en denk je: ‘Het werkt niet voor mij’.

Adverteren via Google Ads is lange termijn denken, veel kleiner beginnen dan dat je zou willen, potentie laten liggen en stap voor stap kijken naar wat een logisch woord voor jou is.

Wat doen mensen met dat zoekwoord? Klikken ze überhaupt? Kopen ze jouw product? Heb je een opt-in? Kun je ze naar een blog sturen, zodat ze doorklikken naar een ander blog en daarna misschien je opt-in downloaden? Kun je ze naar een video sturen, zodat het YouTube abonnees worden en ze van daaruit wel kopen?

Er zijn verschillende paden. Het is niet altijd het kortste pad dat werkt. Soms moet je een route uitstippelen. Dat moet je leuk vinden. Of je kunt het uitbesteden aan iemand die het leuk vindt om te doen. Bij ons doet Joost dat. Zo worden SEO en SEA heel complementair aan elkaar.

Ben jij meer fan van SEO of van SEA? Of vind je allebei verschrikkelijk en zou je veel liever social media Ads doen? 

Laat het weten in een reactie.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen